Hjælp til PC airflow og nye kabinetblæsere

  • Hej Tweakere


    I takt med at det de sidste par uger er begyndt at blive varmere er jeg begyndt at kunne mærke min pc bliver varmere.
    Det er ikke fordi der er noget galt med temperaturen i maskinen men lavt airflow gør at mine blæser begynder at larme en del efter ca. 20min i Watch_dogs eller Wildstar. Derfor er jeg på udkig efter nogle gode råd omkring køb af nye blæsere og om jeg skal om rangere mine intake og outake blæsere.


    Dette er mit setup lige pt:
    Top 2x 120mm Scythe Gentle Typhoon AP-15
    CPU: 1x 120mm Noctua NF-F12 pwm
    Bund: 1x 120mm Cooler Master R4
    Bagud: En random Cooler Master 140mm som kom med et CM 690 II kabinet.


    Jeg har sat mine blæsere op på følgende måde:
    [Blocked Image: http://oi58.tinypic.com/wkhjsl.jpg
    Jeg kan desværre ikke vende min PSU om da der ikke er plads til kablerne så i forhold til grafikkortet. Jeg ved heller ikke om det er forkert at jeg suger kold luft ind i toppen? jeg ved godt at normalt gør det omvendt da vamluft stiger op, men problemet er at mit grafikkort suger kold luft ind fra toppen så derfor vil det muligvis skabe negativt tryk og et varmere grafikkort? Der er heller ikke noget støvfilter i bunden.


    Så det jeg havde tænkt mig var at købe en Noctua blæser mere til min heatsink som er en Noctua NH-U12S som er en ret ny investering. Jeg har bevidst valgt vandkøling fra da jeg selv har haft et par dårlige episoder med det. Den blæser der sidder bag i kabinette skal helt sikkert skiftes ud da den stort set ikke trækker noget luft ud, ved dog ikke til hvilken? muligvis en 140mm Noctua af en art? Den der sidder i bunden har også en tildens til at larme.


    Jeg har ikke noget imod at bruge lidt ekstra for en bedre db/airflow ratio og i er velkommen til at forslå om der er andre ting der skal skiftes.



    På forhånd tak for hjælpen.


    -Karse

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

    Rettet en gang, sidst af Karse ().

  • Jeg ville skifte de 2 i toppen ud, med nogle som både har et højt tryk og som er stille.


    Det kunne være Silverstone airpenetrator http://www.coolerkit.dk/shop/s…tone-ap121-air-2317p.html


    Eller Noiseblocker pro http://www.caseking.de/shop/ca…price:4,22&sort=pname_asc


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg tror at jeg ville vende den nede i bunden så den suger ind, ellers kæmper blæser, psu og cpu køleren om den samme luft. Ved ikke om det gør det store, men du kan prøve. Et alternativt forsøg kunne være at vende den på bagsiden og cpu'en i stedet for.

    Asus Maximus VII Formula m/ Intel i 7 4790K @ 4,6 GHz
    16GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz CL9 @ 1632 MHz
    2xSamsung 840 Evo 240GB (RAID 0) og WD Red 2TB
    Asus Strix GTX 980 Ti DCU III OC @ 1380 MHz

  • Jeg tror at jeg ville vende den nede i bunden så den suger ind, ellers kæmper blæser, psu og cpu køleren om den samme luft. Ved ikke om det gør det store, men du kan prøve. Et alternativt forsøg kunne være at vende den på bagsiden og cpu'en i stedet for.

    Havde også tænkt på at vende den i bagsiden og så også dem på CPUkøleren så PSU'en og blæseren i bunden suger den varme luft ud. Problemet er bare at der ikke er støvfilter hverken i bunden ikke bagsiden, ved dog ikke om dette kan købes og man så selv skære det til?

    Core i7 4770K + Noctua NH-S12U I Asus Z87 Maximus Gene IV
    3x4GB Corsair Vengence PC3-12800 9-9-9-24 I WD Black 2TB + 2x256GB SSD
    XFX Vega 56 I Corsair AX850Watt I Bitfenix Phenom M
    Asus MG248Q I Logitech G502 + CM Rapid fire TK keyboard
    Nintendo Switch - PS4 1TB Pro

  • Du bør vende dine blæsere om, så de ikke skal kæmpe imod den naturlige konvektion! kold ind i bunden og ud for oven - som det er nu har du det nærmest omvendt.


    Hvis du mangler støvfiltre, så køb et par billige nylon strømpebukser eller hug nogle af konens og klip til så det passer - de fungerer fint til formålet.


    /ask

  • Man kan købe støvfiltre man kan skrue på. Prøv evt at se efter nogle sidder der sælger casemodding eller lav noget selv.


    Jeg tror ikke jeg ville blæse ud i toppen, for så er det dit grafikkort der kommer til at kæmpe for luften. Ideelt ville der være bedst med ind i bunden og ud i toppen, men det ser ud til at dit tower vender på hovedet inden i, så jeg tror den bedste løsning er at ændre flowet i bunden.

    Asus Maximus VII Formula m/ Intel i 7 4790K @ 4,6 GHz
    16GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz CL9 @ 1632 MHz
    2xSamsung 840 Evo 240GB (RAID 0) og WD Red 2TB
    Asus Strix GTX 980 Ti DCU III OC @ 1380 MHz

  • Havde også tænkt på at vende den i bagsiden og så også dem på CPUkøleren så PSU'en og blæseren i bunden suger den varme luft ud. Problemet er bare at der ikke er støvfilter hverken i bunden ikke bagsiden, ved dog ikke om dette kan købes og man så selv skære det til?


    Enig med LeeMania.


    Støvfiler sidder bare i vejen, fjern det - Med mindre du har meget støv, har computeren på gulvet, har gulvtæppe, eller husdyr.

  • Støvfiler sidder bare i vejen, fjern det - Med mindre du har meget støv, har computeren på gulvet, har gulvtæppe, eller husdyr.


    Der skal godt nok ikke meget støv til før at et filter er en sand gave - Jeg har min PC på bordet i et rét sterilt kontor (taget hobbyen i betragtning) og jeg kan stadigvæk børste et tykt lag af hver måned.


    Derimod er interiøret helt støvfrit, hvilket betyder en hel del mindre vedligeholdelse...

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |