opgradering af min gamle stationære

  • Fractal Define R4


    Fractal Define R4 er et super kabinet, og et mini ITX bundkort passer i - Bundkortet du hellere ville ha' er i øvrigt rigtigt godt, jeg fortrød selv at jeg ikke købte det, i stedet for et ASUS AM1M-A.

  • Hej Dnope.
    Dejligt at erfare, jeg har valgt et godt/super kabinet, og et godt bundkort også.
    Det er jo en god begyndelse!
    Nu kommer næste skridt: at få det hele monteret, og startet.
    Jeg er ikke helt på det rene med, i hvilken rækkefølge, jeg skal installere softwaren.
    Måske skal jeg oprette en ny tråd desangående?
    Jeg skal vel have BIOS konfigureret som det første, men så mangler jeg jo en mus?
    Nå, jeg må se, hvordan jeg får det sat igang.
    Hilsner, John


  • Du samler den bare, tænder og installere windows.
    Bagefter installere du Classic shell, og så bruger du computeren, der burde ikke være mere du skal gøre - Du skal ikke installere drivere eller noget andet fra de dvd'er som følger med:-)


    Hvis der skulle mangle en enkelt driver, så kan en updatering af windows tit løse det.


    Pas på med at installere DVD'er som følger med printere, USB sticks osv... Det sker jævnligt folks computer bliver langsom eller går ned, på grund af netop det. For 1-2 uger siden, købte en gut f.eks. et trådløst netkort, og installerede den medfølgende driver, derefter blev computeren ved med at genstarte, indtil han afinstallerede driveren igen - Og netkortet fungere fint med den driver som allerede er i windows - Så nu virker hans;-) Printere, scannere og ligende kan man blive tvunget til at skifte til nye desværre. Nogle gange kan man hos producenten, finde en driver til den windows man bruger.


    Nyt hardware køre normalt hurtigst med nyt software. Nyeste windows, programmer osv. Det bliver 'bygget' til hinanden mere, eller mindre, derfor er en ny computer nogle gang også en stor omvæltning, da f.eks. en gammel windows kan gøre computeren bliver utroligt langsom i brug, samtidigt kan printeren måske ikke køre med en nyere windows, og så begynder folk normalt fustreret at løse problemet, og der findes ikke en løsning som er god, andet end en ny printer.(Er den god!?... Næppe, men det løser problemet:-)


    Hvis du vil køre med en gammel IDE disk, så giv denne her et kik: http://www.ebay.com/itm/USB-2-…ctors&hash=item2c53b3a39c




    mvh.

  • Hej Dnope.
    Mange tak for din vejledning, som jeg vil følge.
    Jeg skal så IKKE bekymre mig om BIOS?
    Skal jeg "dele" min nye SSD, og hvis: hvordan?
    Er det det, der hedder partitionering?
    Det regner jeg med, jeg kan finde vejledning om, eet eller andet sted?
    Nu bliver det snart spændende.
    Windows 8 er afsendt, håber den kommer onsdag.
    Hvis der dukker "bøvl op", så giver jeg lyd fra mig.
    Men igen: Mange tak for hjælpen indtil nu.
    Hilsner, John

  • eg skal så IKKE bekymre mig om BIOS?
    Skal jeg "dele" min nye SSD, og hvis: hvordan?
    Er det det, der hedder partitionering?


    Tænk ikke på BIOS.


    Nej, du skal ikke dele SSD Disk op(Det hedder partitionering ja).


    Windows klare selv det hele;-) Jeg har ikke prøvet at køre med windows 8, på en Athlon X4 5350, men jeg antager det køre fint(Alle nye maskiner jeg har haft fat i, har kørt med windows 8.1).


    Du spørger bare løs, dog skriver jeg ikke så meget om sommeren(Børn, have osv. Vil se dyner, skal op om nogle få timer;-)

  • Windows 8.1 er en del nemmere at "tage ved hornene" end 8 - Men man skal stadigvæk vænne sig til at ens start menu er fuldskærm. Og så alle de latterlige "varme hjørner" hvor Windows reagerer ved at poppe menuer op.


    Sidstenævnte skal brændes ved bål efter min mening.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej HerrHansen.
    Tak for din henvisning vedr. Windows 8.1.
    Det er egentlig underligt, at Microsoft laver den slags "Hokus-Pokus", der er ved at drive brugerne til vandvid!
    Men der er sikkert "MICROSOFT NØRDER" der finder deres sidste nye opfindelse second to none.
    Men hvad med brugerne? Hvad synes de?
    Tilfredse brugere er vel det bedste?
    Jeg har til gode at finde brugere, der finder Windows 8/8.1 fantastisk.


    Nu må jeg så se om jeg kan få styr på det.
    Men måske kan CLASSIC SHELL være en hjælp, som Dnope jo også henviser til.


    Hilsner, John

  • Ja, Classic Shell er en stor forbedring. Men hvorfor f.eks. Lommeregneren i Windows 8.1 skal åbnes som en app, der fylder HELE skærmen - ja, det er sådan noget der får mig til at skynde mig at installere Windows 7 igen ;)



    Men Windows 8.1 er til at leve med, der er også en del gode sider ved det. Personligt har jeg besluttet at springe det fuldstændig over, og vente på noget nyt. Så håber jeg Microsoft finder ud af, at der findes nogle, som ikke har en tablet osv, som W8.1 tydeligvis er blevet lavet til, hvis du spørger mig.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Ja, Classic Shell er en stor forbedring. Men hvorfor f.eks. Lommeregneren i Windows 8.1 skal åbnes som en app, der fylder HELE skærmen - ja, det er sådan noget der får mig til at skynde mig at installere Windows 7 igen ;)


    Det skal den da heller ikke? calculator.exe er der stadigvæk... Tryk windows knap, tast calc og så dukker den pænt op. :thumbup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hej "Peter"
    Tak for dine kommentarer.
    Microsoft har vist glemt dette evigt gyldige slogan: MAKE IT SIMPLE.
    Jeg skal ikke have hverken tablet eller Iphone?
    Nå, nye tider, nye skikke.
    Jeg købte desværre windows 7 32 bit.
    Man bliver altid først klogere, når det er for sent.
    Mange hilsner, John

  • Det skal den da heller ikke? calculator.exe er der stadigvæk... Tryk windows knap, tast calc og så dukker den pænt op. :thumbup:

    Nå okay, det lyder da godt. Jeg brugte bare den "calculator" der lå som default i start-menuen. Hele det app-fis der kan jeg slet ikke leve med, men det er da godt, der er alternativer så :)

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13