En computer til omkring 4,5-5k

  • Det kunne måske godt have fortjent en separat tråd.


    Anyway... det kræver ikke det store at samle en computer selv. Mest forberedelse. En stjerneskruetrækker i passende størrelse, men det har du nok i forvejen.


    En SSD er en kæmpe fordel frem for en traditionel harddisk. Desuden er WD Green en elendig harddisk, især som primært drev.


    Systemet ser ellers fint ud. Dog virker dine links vist ikke.

  • Hej - velkommen til Tweak.


    Jeg ved ikke om det er en fejl, men du har posted i en andens tråd. Det ville være en god ide at lave din egen. Måske en moderator kan flytte den?


    Angående saml selv: Der findes masser af videoer på YouTube der viser hvordan man gør. Tweak.dk har også nogle klip af hvordan man monterer diverse hardware. 'LinusTechTips' har uploadet masser af videoer på YouTube, og han giver nogle ret gode saml-selv guides.


    Det er ret nemt at samle en computer - især hvis man følger ens bundkorts manual 100 %. Noget af det vigtigste er at forberede sig (se guides på nettet) og aller vigtigst: ha' tålmodighed! Lad være med at presse og trykke for hårdt på noget - sørg for at RAM vender rigtigt, CPU-heatsink er monteret korrekt osv. Lad være med at stramme skruerne på bundkortet ALT for meget og pas på statisk elektricitet.


    En SSD er betydelig hurtigere end almindelige (mekaniske) harddiske, men kan ikke fås med lige så mange gigabyte. De er også væsentlig dyrere, og det er derfor normalt at have en SSD til sit styresystem, programmer og spil man ofte spiller, og en almindelig harddisk til lager og større filer.


    Angående dit system synes jeg det ser rigtig fint ud. Freezer A30 kender jeg ikke så meget til, men ellers plejer Cooler Master 212 at være meget god


    /peter

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Det ser rigtigt godt ud, og R4 er et super kabinet.


    Der er enormt stor forskel på en western digital green, og så en Samsung 840. western digital green er holdbar(Hvis du bruger windows), og langsom. Samsung 840 er lille, og hurtig.


    Når du samler computer er der stort set kun en ting du skal tænke på, og det er statisk elektricitet - Derfor aldrig give computerudstyr fra hånd til hånd, det må ikke komme i nærheden af stof, eller plastik(De poser det kommer i, er specielle), og hver gang du montere noget i kabinettet, så sørg for at røre ved kabinettet først, og gerne mens du montere det.


    Arctic Cooling Freezer A30 er en god køler:-)

  • Tilbage til min pc


    er det bedre at tag en fx 6300 og så ha et r9 280X eller fx 8320 og r9 270?


    og jeg vil gerne købe nogle sikre steder men der er så mange jeg ikke ved hvor jeg skal købe fra fx Compumail.dk de sælger billigt men har set at de har nogle dårlig feedbacks især på hardware.

  • Tilbage til min pc


    er det bedre at tag en fx 6300 og så ha et r9 280X eller fx 8320 og r9 270?


    og jeg vil gerne købe nogle sikre steder men der er så mange jeg ikke ved hvor jeg skal købe fra fx Compumail.dk de sælger billigt men har set at de har nogle dårlig feedbacks især på hardware.

    Jeg tror jeg ville tage 6300'eren og så 280x. Grafikkortet er det vigtigste.


    Jeg kender ikke Compumail.dk, men jeg plejer at være stor fan af Proshop.dk og Computersalg.dk. Har haft rigtig gode oplevelser begge steder.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • bare for at være sikker kan jeg bruge denne her PSU http://www.computersalg.dk/pro…ries-cx600-v2-str%C3%B8mf til denne bundkort http://www.computersalg.dk/produkt/995612/asus-m5a97- der står nemlig i info FX ( understøtter CPUer med op til 8 kerner, maksimal TDP 140 Watt ) og jeg skal ha et fx 8320 8 kernet.

    Det burde være helt fint? Er lidt i tvivl om hvad du spørger om, men bundkortet understøtter FX-8320. TDP'en på 8320 er så vidt jeg kan se 125W, så det er ingen problem. Problemet ville være hvis du valgte en FX-9xxx CPU, de bruger gerne over 200W.


    Det eneste jeg er lidt i tvivl om er bundkortet ser ud til at have en 4-pin 12v linje til CPUen, og strømforsyning har umiddelbart et 8-pin - ved så ikke det om det aftageligt, det er det på min strømforsyning. Men det kan være nogle af de kloge hoveder herinde kan svare på det.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Der er flere forskellige versioner af Corsair CX600, så det er lidt svært at være sikker. Men umiddelbart burde dens 8-pin EPS kunne deles til to 4-pin ATX12V. I øvrigt kan man godt bare sætte den ned i 4-pin-stikket med de 4 ekstra pins hængende ved siden af, så længe der ikke sidder f.eks. kondensatorer i vejen.

  • Er meget i tvivl skal man ikke bruge 8 pin? 12v i bundkortet har den ikke 8? Strømkontakter24-pin hovedstrøm-konnektor, 8-pin ATX12V-kontakt

    Det er forskelligt fra bundkort til bundkort om strømmen til CPU foregår gennem 8 eller 4 pin. Men som Sakkura siger, kan du godt klemme 8-pin stikket ned i 4-pin stikket (så kommer de 4 resterende bare til at hænge ved siden af)


    Men kunne da også forestille mig 8-pin stikket er aftageligt, sådan at du kan gøre det til et 4-pin stik - men ellers burde det være ligemeget.


    EDIT: Det kunne godt se ud som om at bundkortet har en 8-pin connector, så er det i hvertfald helt fint.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Vil bare lige hurtigt sige mange tak for hjælpen, og har besluttet mig at gøre det og gå med SSD + extra hardisk


    og det var måske ikke lige gennem tænkt at smide det ind på en andens tråd - men er ikke den store furom bruger normalt ;-) og igen MANGE TAK, i er sku nogle dejlige mennesker !!