Computer vil ikke starte efter raid konfiguration

  • Hej Tweak. Jeg har for nylig lavet et system baseret på MSI z87-g45 gaming.


    Jeg havde så en samsung 840 series 250gb ssd som system disk og en WD black 1tb disk som storage. Efter et par uger var der fil fejl mm på WD'en, så jeg har nu fået en ny via RMA. Jeg valgte for en sikkerheds skyld at købe en ekstra WD disk så jeg kan smide dem i RAID 1. Da jeg prøver at sætte de to disks i og i bios ændrer fra ahci til raid ville computeren ikke boote. Man kan se at windows 8 prøver så man kan se at det er installeret men den kan ikke. Hvis jeg vælger at køre ahci har jeg bare en masse disks men det virker. Nogle ideer?


    På forhånd tak for hjælpen.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Installer intel rapid storage i din win 8. Jeg har selv rodet en del i bios på min i forbindelse med raid og win 8 samt noget dvd drev der ikke blev set af bios. nogle indstillinger så vil dan bare ikke starte.

  • Installer intel rapid storage i din win 8. Jeg har selv rodet en del i bios på min i forbindelse med raid og win 8 samt noget dvd drev der ikke blev set af bios. nogle indstillinger så vil dan bare ikke starte.

    Tak for svaret men jeg har allerede installeret Intel Rapid Storage. :/

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Har du lavet et RAID-array?

    Ja altså under opstart trykkede jeg ctrl + I og lavede et mirror raid imellem de to wd disks. De øvrige disks stod bare som non-raid member (Eller noget i den stil).

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Lyder som om du mangler en RAID-driver...

    Okay, jeg mener at jeg har prøvet alle drivere men vil da lige prøve igen. Melder tilbage senere i dag.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Nu har jeg så installeret super raid og der er ikke nogen forskel. Den vil stadigvæk ikke boote når det er konfigureret som raid. :/


    Har i nogle andre ideer?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Ehm. Altså virkede det så efter at du formaterede eller hvad? Og jeg har prøvet både en der hedder UEFI SATA (tror jeg nok) og så en direkte reference til min ssd.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Ja jeg formaterede harddisken til system og til mit raid.
    Jeg gik fra et gammelt P-35 chipset til z87 chipsæt. gøres det ikke kan der ske underlige ting, da drevet er oprettet med et gammelt chipsæt. Nu var der ikke data på mit ssd drev, så den fik bare det glatte lag. data på mit raid lagde jeg over på min nas, slettede diskene og oprettede et nyt drev, det gjorde jeg så inden i intel programmet efterfølgende. efter jeg havde installeret alle opdateringerne og alt hvad der skal køre fra systemdrevet.


    Jeg har gigabyte bundkort, så jeg aner ikke hvordan din bios sættes op, jeg satte mig med manualen til mit mb og en bærbar for at slå op på nettet og gik alle indstillingerne igennem jeg mente var relevante.

  • Okay. Jeg har overvejet at formatere den men hvis det virkelig er det der skal til bliver det ikke lige nu. :/ Det har jeg ikke overskud til. Jeg må prøve at rode lidt mere med bios i morgen og se hvad der sker.


    Men tak for indput. :D

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m