Overclock virker ikke selvom det er indstillet

  • Hej Tweak


    Jeg har et Asus p8z77 -V med en i5 3570k jeg købte ved den her tid sidste år. Dengang lavede jeg en OC på 4.2 jeg var tilfreds med.
    Her for nyligt kom jeg til at kigge i bios af en anden grund, og ser at min cpu kun kører 3.4 selvom indstillingerne står som de altid har været efter min 4.2 oc. Windows oplyser også at min 3570k kører på standard hastighed.
    Jeg har vedhæftet lidt screenshots.



    Jeg har søgt lidt rundt på nettet og fundet 2 andre der haft samme problem:
    http://www.tonymacx86.com/over…ck-wont-doesnt-apply.html


    http://www.overclock.net/t/130…lock-on-my-sabertooth-z77



    Jeg har opdateret bios til den nyeste, samt prøvet at reset cmos.
    I den ene tråd jeg linker til bliver der snakket om "NullCPUPowermanagement.kext" som jeg ikke aner hvad er eller ved hvor den findes.



    Er der nogen der ved hvad der er galt, eller vil hjælpe mig med at finde en løsning på problemet ?

  • Programmørens forklaring:


    CPU-Z anvender CPUID funktionen til at opfatte CPUens specs. CPUID anvendes ved at inputte instruktioner i bestemte CPU registre, dette er som regel implementeret i Assembly eller C da disse programmeringssprog kan oversættes direkte til binære instruktioner.


    CPUID instruktionen findes på alle x86 og x64 CPUere siden Intel Pentium 1 og visse ARMs.


    I eksemplet ovenfor:


    "Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40 GHz"
    Er læst fra CPUID instruktionen via CPU-Z og er en standard navnestreng der lægges ind af producenten. Windows læser denne fra WMI, et internt system i Windows der holder styr på ens hardware. Denne streng returneres i tre bidder grundet registrenes begrænsede størrelse og oversættes til ASCII.


    Processorens hastighed (hans OC på 4.6GHz) udregnes som regel separat, især når denne skal opdateres løbende, fx. ved at resette processorens programtæller og tælle hvor langt denne kommer på 1 sekund. (1 cyklus = 1 Hz)


    Har selv prøvet at lave et program ala CPU-z med (nogenlunde) samme teknikker. Ligeledes tilgås SPD chippen med RAM informationer via processorens registre. SPD chippen kan kendes som den eneste chip på en stang RAM der ikke ligner de andre :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200