Gaming PC - bygge selv eller købe færdigsamlet?

  • Okay, jeg har endnu ikke helt lagt mig fast på CPU og bundkort, men umiddelbart tænker jeg noget i omegnen af Dnope's forslag til 4100,- (måske lidt stærkere).


    Nu er jeg på udkig efter GPU. Hvorvidt kan følgende kort anbefales i forhold til hinanden?
    - GeForce GTX 570 Gainward
    - GeForce GTX 580 Asus
    - GeForce GTX 580 COD: Black Ops Edition EVGA
    - Radoen 7950 Vapor-X

    MB: ASUS M5A97 LE, PSU: AMD FX 6300 @ 3,5GhZ, GPU: Sapphire VAPOR-X 7950, RAM: G-Skill Ares Low Profile, DDR3 1866 MhZ, Case: Fractal Design Define R4

  • Hvis du går efter et budget build, så er 7950 stadig kongen :)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • HD7950 er et godt grafikkort, bedre end du tror.




    Fra PCI-Express 1.0 til PCI-Express 2.0 var der store ydelses forbedringer, i form af software opdateringen(Ikke på grund af hastigheden)


    Fra PCI-Express 2.0 til PCI-Express 3.0 er der næsten kun hastigheds opdateringen, og den alene giver ikke ret meget.


    Bortset fra det har AMD den bedste PCI-Express 3.0, da den kan køre PCI-Express 3.0 x16 i SLI/Crossfire. Det kan Intel ikke. Det ændre dog ikke på, at PCI-Express 3.0 er næsten uden værdi pt.

  • Okay, jeg har endnu ikke helt lagt mig fast på CPU og bundkort, men umiddelbart tænker jeg noget i omegnen af Dnope's forslag til 4100,- (måske lidt stærkere).


    Nu er jeg på udkig efter GPU. Hvorvidt kan følgende kort anbefales i forhold til hinanden?
    - GeForce GTX 570 Gainward
    - GeForce GTX 580 Asus
    - GeForce GTX 580 COD: Black Ops Edition EVGA
    - Radoen 7950 Vapor-X


    GTX 570 og 580 er forældet og ikke pengene værd. Radeon HD 7950 er fra den nyeste generation og er pengene værd - men et tilsvarende GTX 760 er også en god investering.

  • Bortset fra det har AMD den bedste PCI-Express 3.0, da den kan køre PCI-Express 3.0 x16 i SLI/Crossfire. Det kan Intel ikke. Det ændre dog ikke på, at PCI-Express 3.0 er næsten uden værdi pt.


    To gange PCI-Express 3.0 x16 giver 31,5 GB/s, så HyperTransport ville bare blive flaskehals i stedet. Så reelt kan hverken AMD eller Intel tilbyde to gange PCIe 3.0 x16.

  • Jeg har købt Radoen 7950 Vapor-X nu.



    Jeg er godt nok i syv sind omkring CPU og bundkort. Jeg ved ikke hvorfor, men hælder meget til FX 8350, måske pga. http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html#, hvor den virkelig har høj rating og samtidig en rigtig god pris. Problemet er, at jeg også gerne vil have et fremtidssikret bundkort, så det betyder vel næsten 2 x PCIe 3.0, hvilket lader til at være rimeligt dyrt med AM3+ socket.


    Alternativt er Intel CPU bare så meget dyrere ift. perfomance (jf. ovenstående link), men til gengæld virker bundkortene billigere.


    Frem for alt, er jeg nok bare i tvivl om hvor stærk en CPU og bundkort jeg bør vælge, hvis jeg gerne vil have muligheden for at bygge videre om et par år. Dnope du foreslår FX 6300, men dens performance rating er bare meget lavere en FX 8350 ifølge ovenstående link?

    MB: ASUS M5A97 LE, PSU: AMD FX 6300 @ 3,5GhZ, GPU: Sapphire VAPOR-X 7950, RAM: G-Skill Ares Low Profile, DDR3 1866 MhZ, Case: Fractal Design Define R4

  • Lige nu har jeg Intel Core i7 860 @ 2800 MhZ i GA-P55M-UD2 og jeg er faktisk lidt i tvivl om hvorvidt det kan bruges, men jeg går lidt ud fra at den ikke er så stærk igen?

    MB: ASUS M5A97 LE, PSU: AMD FX 6300 @ 3,5GhZ, GPU: Sapphire VAPOR-X 7950, RAM: G-Skill Ares Low Profile, DDR3 1866 MhZ, Case: Fractal Design Define R4

  • Du kan ikke bruge Passmark til så meget. Det er et enkelt syntetisk benchmark, og ikke engang et af de mest pålidelige. I visse typer arbejde er FX-8350 kun en smule langsommere end Intels Core i7-processorer (som er langt dyrere), men i andre tilfælde er den markant langsommere. Gaming hører til i sidstnævnte kategori.


    Forskellen på de to bundkort er at det nederste er den nye udgave med PCIe 3.0 (der er også justeret nogle andre ting, men PCIe 3.0 er den største forskel).

  • Dnope du foreslår FX 6300, men dens performance rating er bare meget lavere en FX 8350 ifølge ovenstående link?


    Du kan tage en I7-3770K, FX-8350, og en FX-6300 i spil, og du vil ikke kunne mærke forskellen med et HD7950 grafikkort - CPU'en er ikke vigtig, det er grafikkortet der imod.


    Du kan slet ikke regne med passmark.


    Forskellen på de 2 bundkort er PCI-Express 3.0 - Og du kan heller ikke mærke om du køre med PCI-Express 3.0, eller PCI-Express 2.0.


    Den dag du kan mærke forskel på de 3 CPU'er, eller på PCI-Express 2.0 vs. PCI-Express 3.0 - Den dag er det tid at skifte hele din computer alligevel.


    Lydder ikke som om du stoler på hvad jeg siger;-)

  • Hej, faldt lige over den her tråd og manglede lige præcis et budget build lignende det dnope har posted.


    Jeg overvejer at modificere det til nedenstående:

    http://www.computersalg.dk/produkt/66518…paign=EDBpriser
    http://www.computersalg.dk/pro…no-v6-wizard--t%C3%A5rn-a


    http://www.computersalg.dk/pro…am2am3fm1-arctic-freezer-



    Har dog lige et par spørgsmål. Vil den indbyggede psu være for dårlig og skal der bestilles 3 faner for at være sikker på der tilstrækkelig afkøling? Er CPU køleren helt unødvendig hvis jeg ikke vil clocke? Og hvis jeg senere vil opgradere grafikkort med en tusindlas eller købe en ny CPU vil det så være muligt?


    Tak for en god tråd og nogle gode svar!


  • Den indbygget PSU er for dårlig, den vil sikkert ikke kunne trække et større grafikkort - Det er ikke engang sikkert den ville kunne trække et HD7850.


    Kabinet, det er en jungle - Mange kabinetter er bygget til at se godt ud i dag, og køler elendigt. Større grafikkort typisk lange, lige som at CPU køleren heller ikke kan sidde i alle kabinetter i dag. Derfor bør du købe et kabinet du ved kan køle, har plads til større grafikkort, og har plads til CPU køleren, ellers løber du nemt ind i problemer - F.eks. http://www.edbpriser.dk/kabine…define-r4-id-6910738.aspx


    Du kan opgradere CPU, men det bliver næppe nødvendigt, den dag det bliver nødvendigt er systemet sikkert så forældet, at du skifter det hele - Dog kan det blive nødvendigt at købe et nyt grafikkort senere.

  • Ok, tak for det hurtige svar. Har du en PSU du vil anbefale hvis jeg køber define kabine'et og vil være sikker på jeg kan opgradere grafikortet senere hen?


    Edit: Takker :9xo

  • Denne her er ok: http://www.computersalg.dk/pro…ro550w-str%C3%B8mforsynin


    Husk at opdatere til nyeste BIOS, på bundkortet - Da FX-6300 sikkert ikke som standart er understøttet, normalt vil computeren dog starte op alligevel, så du kan opdatere til en BIOS der understøtter CPU'en:-)

  • Hm så jeg kan bare køre en BIOS update fra windows, hvis jeg kan boote den som en 4-core eller hvordan?


    Edit: Kan se flere skrive at jeg måske er nød til at flashe en BIOS upgrade? Hvis det bliver nødvendigt er det så besværligt?


    Edit2: Takker :thumbup:

  • Hm så jeg kan bare køre en BIOS update fra windows, hvis jeg kan boote den som en 4-core eller hvordan?


    Edit: Kan se flere skrive at jeg måske er nød til at flashe en BIOS upgrade? Hvis det bliver nødvendigt er det så besværligt?


    Typisk installere du bare windows, og opdatere så BIOS direkte fra windows, med programmet fra Asus DVD'en - Der plejer ikke at være nogle ben i det, men der kan en sjællen gang være det:-)


    Jeg ville bare sørge for at gøre det, før du begynder at spille på den, eller ligende - For jeg har flere gange set et bundkort give for meget strøm til CPU, indtil BIOS er blevet opdateret, og det gør CPU'en ekstra varm. Det kan også give ustabilitet indtil BIOS er opdateret,

  • Hov, det lader til at der allerede er to pladser i det kabinet. Kan det ikke passe?

    MB: ASUS M5A97 LE, PSU: AMD FX 6300 @ 3,5GhZ, GPU: Sapphire VAPOR-X 7950, RAM: G-Skill Ares Low Profile, DDR3 1866 MhZ, Case: Fractal Design Define R4