MSI Z87 MPower

  • I dag er det tid til at tage et kig på en lækkerbidsken. Denne gang i form af et bundkort fra MSI. Nærmere bestemt, er der tale om deres high end bundkort, Z87 MPOWER. Det er det 3. kraftigste og 3. bedste bundkort, de tilbyder til Z87 platformen.

    Bundkortet er kun overgået af deres Z87 XPOWER og Z87 MPOWER MAX. Af specielle og lækre features, tager bundkortet op til tre grafikkort i enten SLi eller CrossFireX, og der medfølger et lækkert WiFi/WiDi/BT modul, så du er kørende, hvad angår de trådløse teknologier.


    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/201…479-847d-ad293465d87d.jpg]


    Læs testen

  • Quote

    MSI har bestemt ikke sparet på mængden af features. Bundkortet kan en helt masse ting, og bl.a. så tror jeg du vil blive rigtig glad for Super RAID, der lader dig bruge en mSATA SSD i kombination med en traditionel harddisk eller SSD. Farvel til loadingtider i spil!


    "Super RAID" er så bare chipsættets indbyggede understøttelse af Intel SRT og RAID. Samtlige Z87-bundkort på markedet kan det samme - med det forbehold at der skal en mSATA-port til før Intel SRT giver mening (og så er SSD caching alligevel ved at være forældet i forhold til bare at bruge en SSD i sig selv).
    Faktisk kunne Z77-bundkort samme trick. Og H77-bundkort... :$

  • Og de der "benchmarks" er altså ikke så smarte. Det meste af det afgøres jo ikke af bundkortet, men af processoren. De fleste af målingerne viser bare at de forskellige Z87-bundkort ligger inden for den statistiske usikkerhed, logisk nok fordi de bruger samme CPU og ydelsen derfor reelt er præcis den samme. Eneste interessante detalje er at komprimering ser ud til at gå noget langsommere, og det kunne tyde på en mindre flaskehals omkring harddisken - så deres "Super RAID" er måske ikke så super endda.

  • Jeg kan ikke se problemet i det vi skriver?


    SuperRAID er en PCB med en RAID kontroller, som giver mulighed for Intels Rapid Start, Smart Response samt Smart Connect.


    Super RAID, er jo bare et smart tiltag fra deres side, som man ser med Super Raid 2, som bare giver mulighed for 3 diske smidt i RAID 0 for at øge hastigheden

  • Sakkura


    Jeg fremhæver blot funktionen med Super RAID, da den er meget relevant at have med. Derudover var det langt fra alle Z77/H77, der havde funktionen.


    Når et bundkort testes, vil ydelsen altid ligge utrolig tæt, da testsystemet, som du selv siger, altid er det samme. Men der er nogle forskelle, bl.a. når det kommer til komprimering og compute. SSDen er ingen begrænsning, da der er tale om en SATA 3.0 SSD. Og det er IKKE super RAID, jeg tester med som SSD. Det en helt almindelig SATA 3.0 SSD, der bruges ^^


    Og rigtig mange tak for dine kommentarer! :9xo

  • Jeg kan ikke se problemet i det vi skriver?


    SuperRAID er en PCB med en RAID kontroller, som giver mulighed for Intels Rapid Start, Smart Response samt Smart Connect.


    Super RAID, er jo bare et smart tiltag fra deres side, som man ser med Super Raid 2, som bare giver mulighed for 3 diske smidt i RAID 0 for at øge hastigheden


    RAID controlleren er selve chipsættet. Chipsættet er det samme hos alle producenterne. MSIs Super RAID er ikke noget smart tiltag fra MSIs side, det er ren marketing-gejl. De tager standardfeatures fra Intel og kalder dem MSI Super RAID.


  • De fleste af de forskelle du påpeger i testen er bare tilfældige udsving, som man også ville se hvis man gentog den samme test med det samme bundkort.


    I komprimering optræder der en større forskel, som kræver en forklaring. Hvis du har en bedre, så fyr løs.


  • De fleste af de forskelle du påpeger i testen er bare tilfældige udsving, som man også ville se hvis man gentog den samme test med det samme bundkort.


    I komprimering optræder der en større forskel, som kræver en forklaring. Hvis du har en bedre, så fyr løs.


    Jeg har ikke udtalt mig om, det var en "MSI opfindelse"
    Men jeg er nød til at kalde det det, som det er navngivet. Det er basalt 3xSSD med hver deres 500MB7s transfer.