Køb af ny computer

  • Hej alle
    Jeg har kig på en stationær computer da min bærbare ikke kan trække spil med højere grafik. Så jeg er rimlig ny inden for alt med computere.
    Jeg har haft kig på en computer, men er der noget bedre/billigere alternativ, eller kan det betale sig at samle en computer selv?
    Her er den computer, jeg har kig på: http://www.hitech-gamer.com/en…ING-PC-SHADOWFURY-V4.html
    Kom gerne med forslag, dog skal prisen være omkring de 5000-6000.


    Mvh. Morten

  • Det er ikke et særlig godt system. Det koster omkring de 6400 kroner, dog kan det være din bank bruger lidt dårligere kurser end Google, så du må slippe lidt flere penge. Du kan få et tilsvarende system til ca. 5700 hvis du bygger selv - og så har du også muligheden for at forbedre systemet på nogle punkter for ganske få penge ekstra.


    F.eks. har de valgt en dårlig CPU-køler, dårlig hukommelse (single channel) og måske ikke den bedste harddisk og strømforsyning.

  • Her er et sæt komponenter der svarer nogenlunde til det system du linkede, men er forbedret på nogle punkter:


    Bundkort:
    Gigabyte GA-970A-UD3


    CPU:
    AMD FX-6300


    CPU-køler:
    Cooler Master Hyper 212 Evo


    RAM:
    2x4GB Kingston HyperX DDR3-1600 CL9


    Grafikkort:
    Gigabyte GTX 660


    Harddisk:
    1TB Seagate Barracuda


    Optisk drev:
    Pioneer BDR-207BDK


    Strømforsyning:
    XFX Core Edition 450W


    Kabinet:
    Corsair Carbide 200R


    Plus Windows 7 Home Premium 64-bit OEM. I alt lige omkring de 6.000 kr. Det har et bedre kabinet, bedre strømforsyning, muligvis lidt bedre harddisk, bedre RAM og bedre CPU-køler. Hvis du ikke har brug for et Bluray-drev kan du tage en billig DVD-brænder i stedet og bruge pengene på f.eks. et hurtigere grafikkort.

  • Kabinet: Antec 902 - 765 kroner
    Motherboard: Gigabyte GA-970A-UD3 - 606 kroner
    Ram: G.Skill Ripjaws-X 1866mHz - 566 kroner
    CPU: AMD FX 8350 - 1361 kroner
    GPU: Radeon HD7950 - 2174 kroner
    CPU-køler: ZALMAN CNPS 7X LED - 216 kroner
    Harddisk: Seagate Momentus XT - 615 kroner
    DVD-drev: Samsung SH-224BB - 130 kroner
    Strømforsyning: Cooler Master Thunder 600W - 368 kroner


    Her har du et system til 6800 kroner. Det vil kunne køre alt, og det er nemt at bygge videre på - der er et godt kabinet med godt airflow med mulighed for en ekstra blæser i toppen. Der er plads til vandkøling, hvis man vil ud i det, men ellers er Zalman-køleren et rigtig godt svar på luftkøling der ikke fylder eller koster for meget. Rammene er hurtige (kan være hurtigere, hvis man smider et ekstra par hundrede efter et bedre bundkort).


    Hvis man skal købe et helt nyt system, og man har intentioner om virkelig at bruge det, kan man ligeså godt gøre det helt i stedet for halvt. Det får man mere ud af i det lange løb :)

  • ... hvis man da vil have et bluray-drev. Det ville jeg selv helst spare væk i al evighed. Strømforsyningen har du muligvis ret i, det ved jeg ærligt talt ikke supermeget om.

  • Med et 7950 er XFX 450W umiddelbart stadig tilstrækkelig, men hvis du vil overclocke er 550W-udgaven nok bedre. Den koster alligevel kun en smule mere.


    Umiddelbart er et Corsair Carbide 200R lidt bedre end Zalman Z11 Plus, men forskellen er lille nok til at man sagtens kan gå efter udseendet (og så er det jo smag og behag).