evt. komplett el. selvbygget?

  • Hej :) Jeg har fået en masse afvide om stationere nu og synes det er god viden jeg har fået. Nu vil jeg bare gerne vide om det kan betale sig at købe en computer på evt. Komplett el. andre butikker? eller ville det betale sig bedst at bygge en selv? :)


    Mvh.

  • Det kommer i høj grad an på, hvor man køber den henne. Jeg købte i sin tid min pc på topdata.dk, som har både gode priser og god kundeservice. Det kan være, du kommer af med et par hundrede mere, men hvis du er tilfreds med systemet, er det altså det værd. Du risikerer ikke at få en masse forskellige komponenter, hvor en af dem måske ikke virker, og du så skal fejlsøge og sende tusind ting retur.


    Den bedste grund til at bygge selv er i mine øjne, at man får mulighed for at skræddersy sit system. Hvis det ikke er så vigtigt for dig, så synes jeg, du skal købe en computer på Topdata. Bare sørg for, at det er et godt kabinet, du kan være tilfreds med, så du ikke skal til at købe sådan et, når du engang vil "udvide".


    Note: Altså på Topdata fx kan du selv vælge kabinet ud af 7 valgmuligheder eller sådan noget. Vælg det bedste, hvis det er. Undersøg det lidt.

  • Men husk, at der er en mening med at bygge selv - hvis du køber en god kombination af komponenter, der skaber præcis den maskine, du leder efter, får du en bedre bang-for-the-buck-computer. Jeg købte fx min computer op topdata for tre år siden. Her skriver jeg lige kort dens specifikationer og det, den egentlig skulle have haft, hvis den skulle passe til gaming.
    Jeg kom af med 6000 kroner og fik:


    AMD 1090T Hexcore processor - lidt overkill når man skal game, da de fleste spil kun bruger op til tre kerner. Man kan dermed spare pengene og købe en quad-core med højere clock-speed og dermed måske endda få et bedre resultat.
    Stock CPU-cooling - FOR GUDS SKYLD, DU MÅ IKKE GØRE DET MOD DIG SELV! De larmer af HELVEDE til, jeg kan ikke høre mig selv tænke. Jeg tror, det er ekstra slemt lige med AMD, jeg ringede endda til Topdatas kundeservice for at høre om det var normalt eller min computer bare var ved at eksplodere.. De 200 kroner ekstra for en støjsvag køler er så godt givet ud som noget.
    4 GB DDR3 1333mHz(er det ikke det?) Kingston ram. Der kunne godt have siddet 8 gb ram i computeren på det tidspunkt - og skulle det være optimalt, skulle de også være 1866mHz så de opererede hurtigere.
    500gb WD 7200 RPM - no complaints..
    Radeon HD5850 - det er blandt andet her, man kunne bruge de sparede penge fra processoren.. Et bedre grafikkort ville ikke have gjort ondt.
    Gigabyte bundkort, så vidt jeg ved er der intet at klage over der
    NZXT Hush kabinet - jeg købte kabinettet for at få mig en støjsvag computer. Det virkede ikke. Kabinettet er ok, ikke noget vildt airflow, men jeg fortryder inderligt at jeg ikke tog et HAF912 for de 200 kroner ekstra.


    Sidst men ikke mindst sad der en Inter-Tech Energon strømforsyning på 750W. Den har en værdi på omkring de 300 kroner, og den brændte sammen efter fire måneder i brug. Jeg fik en ny med garantien (god kundeservice fra Topdatas side btw, de sendte mig den med GLS så jeg fik den allerede dagen efter) og den har virket upåklageligt siden..


    Så tænk lidt over hvad du gør, men vigtigst af alt skal du gøre dig nogle tanker om, hvad du vil. Det er helt klart at foretrække, at man er fremtidssikret. Fx skal du ikke købe en computer med AMD-system hvis du pludselig finder ud af, at du hellere vil have intel. Du skal ikke købe en mega dyr cpu-køler, hvis du har et kabinet, der kun kan sende luft ud én vej..
    Forstår du, hvad jeg mener? Tingene skal gerne hænge lidt sammen :)


    Held og lykke! :)

  • AMD 1090T Hexcore processor - lidt overkill når man skal game, da de fleste spil kun bruger op til tre kerner. Man kan dermed spare pengene og købe en quad-core med højere clock-speed og dermed måske endda få et bedre resultat.
    Stock CPU-cooling - FOR GUDS SKYLD, DU MÅ IKKE GØRE DET MOD DIG SELV! De larmer af HELVEDE til, jeg kan ikke høre mig selv tænke. Jeg tror, det er ekstra slemt lige med AMD, jeg ringede endda til Topdatas kundeservice for at høre om det var normalt eller min computer bare var ved at eksplodere.. De 200 kroner ekstra for en støjsvag køler er så godt givet ud som noget.


    Dengang havde du har ret i alle de ting du skriver, dog er det ikke alt som er sådan i dag - Der tænker jeg specielt på CPU, og køler.


    I dag udnytter de fleste spil 2-6 kerner, og derfor kan man udnytte op til 6 kerner, turbofunktionen i en f.eks. FX-6300 gør at hvis spillet kun bruger 2 kerner, så bliver hastigheden normalt automatisk sat op på de 2 kerner, det er det man kalder turbo - Det havde Phenom II x6 ikke.


    I dag er der støjsvag køler med til mange af AMD's CPU'er, dog ikke alle sammen desværre - Men det finder man ud af, når den er samlet, det er heldigvis billigt at sætte en anden i:-)



    Når det er sagt, hvis man køber en færdigt samlet computer - Så bør man give det ekstra for at være sikker på man får en god CPU køler:-)

  • Her skriver jeg lige kort dens specifikationer og det, den egentlig skulle have haft, hvis den skulle passe til gaming.

    Jeg skrev nu altså i datid, og jeg snakkede om, hvad grunden ville have været dengang. Den er god nok med turbofunktionen, men der er endnu ikke vildt mange spil, der understøtter mere end 3-4 kerner.


    Edit: Desuden skulle min maskine ikke kun passe til gaming, hence the hexcore. Jeg har altid lavet meget lyd-redigering i min fritid og nu også for mit band, og det kræver noget "overskud". Det er også mest derfor, jeg savnede RAM dengang.

  • Jeg ved ikke hvor mange spil der bruger 4 kerner, men der er mere end et par håndfulde.


    Dog er der ikke mange spil som bruger over 4 kerner, men det er de store titler, som kan udnytte over 4 kerner - F.eks. Battlefield 3:-)