Cpu + mb til 2000 ?

• "Det synes jeg ikke, en A6-3670K er heller ikke så langsom... Den har trods alt en 1866mhz memory controller, og 4 kerner."

Når jeg kigger på passmark ser den ellers temmelig langsom ud....

Har kigget på en FX-6300 black, Hvis jeg nu oppet budgetet til 2500 kan jeg så ikke få et fint system med sådan en og et tilhørende bundkort og ram ?

• Godt nok er jeg ikke fan af Passmark - det kan være ret upræcist - men der er trods alt en grund til at en A6-3670K er så billig. Den er god til prisen, måske ligefrem fremragende til prisen, men den kan stadig ikke hamle op med en "almindelig" processor til 800+ kroner.

En FX-6300 lyder som et godt bud, og det er ikke engang sikkert det behøver ryge over 2000 kroner selv inkl. RAM.
    Men det kan måske betale sig lige at vente en uge eller to og se hvordan priserne bliver på AMDs nye processorer - ikke mindst 6350, der er en lidt hurtigere udgave af 6300eren.

• Nej. Problemet er at det er umuligt at lave ordentligt kontrollerede tests på så mange forskellige processorer. I stedet er man nødt til at se på anmeldelser, hvor de tester en håndfuld processorer ad gangen, men til gengæld giver sammenlignelige målinger og går i dybden.

Mht. pakkerne fra Komplett synes jeg de fleste af dem er halvdårlige til prisen. Det eneste jeg måske kunne anbefale er det med en A10-5800, men det er så hvis man ikke har noget grafikkort.

De to sæt du selv har sat sammen ser okay ud. På Intel-siden kunne det gøres lidt billigere med det jeg linkede før, på AMD-siden er du ude i et system der bedst kan betale sig hvis man også vil overclocke det på et tidspunkt.

• Nej. Problemet er at det er umuligt at lave ordentligt kontrollerede tests på så mange forskellige processorer. I stedet er man nødt til at se på anmeldelser, hvor de tester en håndfuld processorer ad gangen, men til gengæld giver sammenlignelige målinger og går i dybden.

Okay.... det giver jo ret god mening.....
    gælder det også deres graffikkort tests ?

Mht. pakkerne fra Komplett synes jeg de fleste af dem er halvdårlige til prisen. Det eneste jeg måske kunne anbefale er det med en A10-5800, men det er så hvis man ikke har noget grafikkort.

Ok... dem dropper vi så :)

De to sæt du selv har sat sammen ser okay ud. På Intel-siden kunne det gøres lidt billigere med det jeg linkede før, på AMD-siden er du ude i et system der bedst kan betale sig hvis man også vil overclocke det på et tidspunkt.

Altså, jeg vil ikke afvise at jeg på et tidspunkt kan finde på at lege med OC, men ikke lige i den første tid... har dog leget med det før men kun lidt og let.... men har da vandkøling så det kunne da være.....

Er den intel du henviser til lige så kraftig som den i mit setup ?

Hvad med bundkortene ? er de gode nok ? hjar ikke en dyt forstand på chipset og hvad de kan og forskellen.....

• Tja... de giver et GTX 680 5661 point, mens et GTX 690 får 5018 point. Det er jo ret skævt. Til gengæld er der en del andre målinger der ligger nogenlunde som man kunne forvente.

Det Intel-setup jeg linkede er en anelse langsommere end det du satte sammen, men noget billigere.

Bundkortene... dit AMD-bundkort er godt, men det betyder så også man måske kunne have sparet lidt penge med et billigere bundkort der ville være knap så godt til f.eks. OC.

Intel-bundkortet er et af de helt billige med Z77, der populært sagt er overclocking-chipsættet (sammen med Z75, som der ikke er så mange af på markedet). Processoren kan overclockes, men kun en lille smule... Jeg ville nok enten tage et endnu billigere bundkort der ikke kan overclocke (som det B75 jeg linkede), eller et lidt billigere Asrock Z75 Pro3 til den smule overclocking man kan få med en Core i5-3350P eller -3470.
    Eller eventuelt gå all in med et dyrere Z77-bundkort og en Core i5-3570K til mere seriøs overclocking, men så ryger prisen et godt stykke i vejret.

• AMD hele vejen på det budget.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Det er godt nok svært...

Har altid haft AMD i mine stationær pc'er, don't ask why
    men tror bare at jeg altid har følt AMD var lettere at arbejde med
    Og har egentlig aldrig haft problemer med dem, i modsætning til mine bærbare som altid har været med intel og som jeg aldrig har haft andet end problemer med.... nok også derfor jeg denne gang har valgt en bærbar med en A10

men måske det er tid til forandring...

• vil denne fx-4170 kunne overclockes ???

http://www.edbpriser.dk/proces…meafleder-id-6563089.aspx

eller vil fx-6300 stadig være et bedre bud og fremtidssikring da den har 6 kerner imod 4 ?

Ja den kan OC's, men det er da hul i hovedet at give 150,- mere for 4 kerner end hvad en FX6300 koster.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Når jeg kigger på passmark ser den ellers temmelig langsom ud....

Passmark er nok en af de dårligste tests du kan finde, sammen med futuremark, og superpi.

Jeg anbefale dig, at kikke på et spil som f.eks. det første Crysis fra 2007(Mener jeg), og så huske altid at kikke på tests med det grafikkort du har i sinde at sætte i computere, det er næsten værdiløst at kikke på en test der køre i 800x600 eller anden lav opløsning, med et af de hurtigste grafikkort, da resultatet bliver meget 'syntetisk'. Derfor kikker man efter tests, hvor de køre f.eks. 1920x1080, og med det grafikkort man vil ha', for at vurdere en CPU/APU.

Men når det er sagt, så var A6-3670K kun hvis du ønskede 2 computere, og søgte en erstatning for din gamle Phenom II x4, som kunne trække et HD6970.

• Jeg læste inde på tom's hardware at Intel's 1155 socket var på vej ud og at hvis man derfor ville have et bundkort med opgraderingsmuligheder, ville et AM3+ være et meget bedre bud, efter som AMD's nye cpu'er vil være til denne socket....

så måske det ville være bedst blot at købe et nyt highend bundkort til min Phenom II x4 965 og så spare sammen til om et halvt års tdi at købe deres top model ?
    Og så leve med at min pc er lidt "langsom" i et stykke tid ?

Men i så fald, hvilket bundkort bør jeg købe ?

Mit bedste bud er dette....

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=777144#extra

Hvordan ser det ud ?

og hvilke ram skal jeg have til ?

• Spar digselv nogle penge på det bundkort, godt nok har det pci-e 3.0, som det eneste AMD overhovedet.

Det er fordi du får ingenting ud af det, slet ikke hvis du har et AMD GFX, de er nemlig totalt ligeglade med den ekstra båndbredde, da AMD gfx kommer ud med nøjagtig samme målinger på pci-e 20 og pci-e 30. Det eneste kort som bare har lidt ud af pci-e 30, er Nvidias GTX 680 i opløsningen 2560x sindsyg der får den ca 12-15% højere ydelse.
    Dagens GFX kan slet ikke udnytte den båndbredde i pci-e 20 endnu, så det er spild af penge i mine øjne.

Find du dig nogle fine ram som pc-14900, altså 1866Mhz med nogenlund timmings og du er klar, de koster vel 5-600 for 8GB. Tag nogle G.skill, Transend eller Patriot så er du ikke helt gal på den.

Din CPU fejler bestemt intet, så den kan du sagtens fortsætte med, selvfølgelig vil det blive lidt bedre med en FX cpu, men til spil, så er den du har helt fin.
    Mvh
    Sam

Rettet en gang, sidst af Ebo ().

• Ok, tak for forklaringen....
    det giver jo egentlig god mening....

men hvilket bundkort skal jeg så vælge ?
    asus ? MSI ? AsRock eller noget andet ?
    skal det være 990FX eller 990F ?
    Har ingen forstand på chipset :)

Hvad er nogenlunde timings ? cl 11 eller cl9 ? (det her jeg heller ikke forstand på, i min verden vil hurtigst altid være bedst, men sådan er det vist ikke helt)

nogen af disse ?

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=759445#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=637650#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=637957#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=759848#extra

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=773523#extra

• Spar digselv nogle penge på det bundkort, godt nok har det pci-e 3.0, som det eneste AMD overhovedet.

Det er fordi du får ingenting ud af det, slet ikke hvis du har et AMD GFX, de er nemlig totalt ligeglade med den ekstra båndbredde, da AMD gfx kommer ud med nøjagtig samme målinger på pci-e 20 og pci-e 30. Det eneste kort som bare har lidt ud af pci-e 30, er Nvidias GTX 680 i opløsningen 2560x sindsyg der får den ca 12-15% højere ydelse.
    Dagens GFX kan slet ikke udnytte den båndbredde i pci-e 20 endnu, så det er spild af penge i mine øjne.

12-15% er vist i overkanten.

[Blocked Image: http://i.imgur.com/VazfAl4.gif]

• Ikke spild af penge men teknologien kan bare ikke bruges endnu :) og hvis du aligevel skal had det nyeste chipsæt kan du lige så godt tage et med pci 3.0

AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB