vandkølings project

  • Hey der


    jeg er så igang med mit først build med vandkøling, besluttede mig efter at ha hørt hvor støjsvage de kan blive :)


    indtilvidere har jeg købt:
    Fractal design define r4


    xspc raystorm chrome cpu block
    xspc nylon dualbay reservoir black
    aquacomputer D5 pumpe
    xspc fitings og slange 16/11mm (7/16")
    hw black ice GTX 280


    ----
    vil gerne ha en 2x140mm radiator i toppen og har kigget på en hw black ice gts 280
    kan godt lide noctua blæsere og så da gerne at der kom 2 140mm på den men der er nok for lidt plads
    aerocool har laver nogle 140x140x20 som alternativ (der er ingen andre der laver slim 140mm blæsere?)
    ellers bliver radiatoren monteret foran i kabinettet


    til at starte med køre jeg kun vandkøling på cpu'en
    men planer er at både bundkort og grafikkort skal med
    så er en gts 280 radiator vel ikke nok?
    pumpen skulle være mere med rigelig


    så kommer nok mit lidt dumme spørgsmål.. jeg har læst flere steder at man ikke skal ha både copper og nickel blocke i et system.. men hvad med fornicklet messing fittings og copper blocks? eller det har ingen betydning


    valget på xspc var pga. Kenneths video guide Vandkøling 1.0 - praktisk at med at ha pumpen og reservoiret der :)
    hw black ice har jeg fået anbefalet



    men hvad synes i om stumperne?


    mvh Jacob
    - Broken Limiter

    Intel Core i7-4770K - ASUS MAXIMUS VI FORMULA (C2) - Kingston HyperX Beast DDR3-2400 DC 16GB
    ASUS GeForce GTX 780 OC + EK - FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel

    Rettet en gang, sidst af Broken Limiter ().

  • der var problemer med at få bay'en på plads


    løsningen var at fjerne o-ringen på fill proppen


    så skal finde en o-ring på mellem 0,2mm og 0,5mm

    Intel Core i7-4770K - ASUS MAXIMUS VI FORMULA (C2) - Kingston HyperX Beast DDR3-2400 DC 16GB
    ASUS GeForce GTX 780 OC + EK - FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel

  • at blande metaller er ligemeget bare du har en ph på 7 i din væske.

    Tak - så når man køber færdigblandet væske kan man regne med at den holder ph-værdien dens holdbarhedstid ud, eller er det en ide at kontrollere løbende

    Intel Core i7-4770K - ASUS MAXIMUS VI FORMULA (C2) - Kingston HyperX Beast DDR3-2400 DC 16GB
    ASUS GeForce GTX 780 OC + EK - FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel

  • Hey you!


    Det lyder jo til at være et rigtigt fedt projekt du har gang i! Husk lige at smide det op i vores Casemod sektion ;)


    Anyways - to the point! Jeg har ikke selv haft en Define R4 mellem hænderne, så hvor godt det er til vandkøling skal jeg ikke kunne svare på. Men det er min erfaring (fra deres tidligere Define R3), at mulighederne for vandkøling er ret dårlige, hvis man da ikke går igang med en dremel, og modder det lidt.


    Din antagelse af, at en 280mm radiator ikke er nok til CPU, bundkort og GPU er ganske rigtigt. Der skal du minimum op i 2 x 240 / 2 x 280mm radiatorer. Ellers bliver dine temperaturer for høje. Og så nævner du, at du vil have systemet så stille som muligt - Så er det i hvert fald ikke slim-blæsere du skal have fat i. De larmer som regel en hel del mere, grundet de skal kører hurtigere, for at flytte samme mængde luft, som en 25mm tyk blæser. Pumpen er alt rigeligt til systemet - den begynder først, at sige stop hvis du har 8 radiatorer og 8 køleblokke (overdrivelse fremmer forståelsen). Så der er intet normalt system den ikke vil kunne håndterer. Reservoiret derimod, er jeg ikke stor fan af. Det tog enormt lang tid, at bleede systemet (lukke luft ud), og flowet var ret dårligt. Og så kan det godt have en tendens til at give rigtigt meget resonans i kabinettet.


    Ang. det med at blande metallerne, så er det rigtigt nok, at det ikke er en smart idé - hvis vi går 5-6 år tilbage. Det vand man kan købe færdigblandet i dag, er så godt at der ikke sker noget ved det. Ellers kan du også bare bruge alm. destilleret/demineraliseret vand (kan købes i Matas til 40kr for 5L.), og blande lidt anti-alge og anti-korrosions væske i.


    Men alt i alt, er det nogle rigtigt fine stumper du har valgt - jeg havde dog nok valgt et andet kabinet, for ikke at skulle modde. Men hey! Respekt for dem der gør det :D


    Og super fedt, at du har kunnet bruge guiden :9xo


    Spørg endelig hvis du er i tvivl om noget, så skal jeg svare efter bedste evne :-)


    /Kenneth

  • Tak shtennek og tak for inspirationen


    har set flere builds med vandkøling i det kabinet - dog bruger de 2x240 radiator, en i toppen og en foran


    men hvis muligt ville jeg helst sætte nummeret større i :)


    hvad bay'en angår var den er praktisk at placerer der, gemt pumpen væk og passer til fronten af kabinettet men når der er en låge for mister den lidt pointen



    skal nok tage en del billeder og dele det med jer
    har både købt sølv og sorte fittings for at vise forskellen på en chrome raystorm cpu block

    Intel Core i7-4770K - ASUS MAXIMUS VI FORMULA (C2) - Kingston HyperX Beast DDR3-2400 DC 16GB
    ASUS GeForce GTX 780 OC + EK - FC780 GTX Ti DCII - Acetal+Nickel