stationær brændt sammen (computertjek)

  • Da min computer for lidt over to måneder siden brændte sammen gik jagten ind på at finde en der kunne se hvad der var kaput i computeren. Fandt et firma i Silkeborg hvor jeg bor. Der er gået snart fire uger og han har i dag konstateret at han ikke kan tjekke de forskellige komponenter. Ret skuffende må jeg sige. Derfor ville jeg høre om der var nogen der kunne pege mig i retningen af en anden. Jeg brugte tv-radio-shoppen.dk og det var da en kæmpe fejl. Jeg er åben overfor at tage til Århus bare det kan gøres hurtigt. Jeg betalte 250 kr. for denne service. Får pengene tilbage, men håber på at kunne finde en der kan gøre det til cirka samme pris.


    Håber i kan hjælpe mig :)

  • Nu læste jeg lige i din anden tråd omkring hændelsen, da det skete.


    Hvor meget har du prøvet at gøre selv? Har du prøvet onboard-grafikkortet? Har du prøvet at fjerne nogle ram-blokke og teste dem en ad gangen?
    Jeg synes heller ikke lige, at jeg kan se nogle steder, om du forklarer hvad der faktisk sker, når du trykker på tænd-knappen?


    Det skader aldrig at prøve så meget selv, som man kan. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Oh. Jamen jeg fik opklaret sagen. Det er en modstand på mit bundkort der er brandt sammen. Det ser ikke ud til at der er noget onboard grafikkort..


    Fik at vide af nogen på en anden hjemmeside at det ville være dumt at prøve at tænde den igen.

  • Oh. Jamen jeg fik opklaret sagen. Det er en modstand på mit bundkort der er brandt sammen. Det ser ikke ud til at der er noget onboard grafikkort..


    Fik at vide af nogen på en anden hjemmeside at det ville være dumt at prøve at tænde den igen.


    Hvilken modstand?

  • Jeg TROR ikke der sker det store ved at forsøge at tænde den, det ser ud til at du måske kan ødelægge dit bundkort helt ved det(Chipsættet, men jeg tvivler..) - Det kan ikke betale sig at reparer et bundkort alligevel:)

  • Det er fastslået at jeg skal have nyt bundkort.


    Det eneste jeg ville forhøre mig om var om der var nogen som kendte et sted omkring Silkeborg/Århus, hvor man kunne få tjekket hvilke komponenter der er gået i stykker. Har fået at vide at bundkortet godt kan have taget flere ting med i sit fald.

  • Det er fastslået at jeg skal have nyt bundkort.


    Det eneste jeg ville forhøre mig om var om der var nogen som kendte et sted omkring Silkeborg/Århus, hvor man kunne få tjekket hvilke komponenter der er gået i stykker. Har fået at vide at bundkortet godt kan have taget flere ting med i sit fald.

    Det kan ske, at det gør det ja, men jeg vil starte med et nyt bundkort og så teste alle delene på det.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Proshop.
    føniks computer


    Århus computer lager
    alle 3 i Århus. Nu ved jeg ikke hvor du bor men hvis det er silkeborg er Proshop nemmest at komme ud til da det er tæt ved motorvejen.

  • Det er fastslået at jeg skal have nyt bundkort.


    Det eneste jeg ville forhøre mig om var om der var nogen som kendte et sted omkring Silkeborg/Århus, hvor man kunne få tjekket hvilke komponenter der er gået i stykker. Har fået at vide at bundkortet godt kan have taget flere ting med i sit fald.


    Normalt er det kun bundkortet der brænder sammen, og jeg har set flere computere som der kom rød ud af - Hvilket jeg i øvrigt morede mig over, modsat ejeren af computeren... Som reglen ser/lugter det meget værre end det er, og jeg har endnu ikke oplevet en computer, hvor et bundkort har brændt andre ting af - Ud over... Et enkelt bundkort, hvor alt hvad man puttede i USB porten døde... :P

  • Det med USB port er så ikke sket her, da både mus og tastatur fungerer. Nu går jeg ikke ud fra at harddiske og PSU er gået i stykker. Det er mere sådan noget som CPU, RAM og grafikkort. Grafikkortet er kun under mistanke fordi det lugtede meget brændt. Men dets blæser var også lige over det sted hvor skaden skete så det kan være den har taget al røgen.


    Hvor stor en skade kan jeg komme til at lave hvis jeg bare putter alting over på nyt bundkort og så kører derfra? Hvis nu et eller andet også har taget skade, kan det så ødelægge de andre ting?

  • Altså jeg ville være så dum, at jeg først forsøgte at tænde den gamle computer først, kan jo være det bare er en usb port som ikke virker eller ligende.. ;-)


    Hvis planen så ikke lykkes, og computeren var 'død' - Så ville jeg bare skifte bundkortet, chancen for at du brænder noget andet af er ret lille.


    Hvis det så stadigt ikke virkede, så ville jeg ha' et problem... Og så ville jeg først der begynde at tjekke om noget andet var brændt af.


    Men som sagt, jeg har aldrig prøvet at noget andet var brændt af i forbindelse med et dødt bundkort, og jeg har haft fingre i en del defekte computere.


    Kan huske en joke da jeg boede på kollegiet... Vi havde en nærig røv på gangen, så jeg ville drille ham lidt... Smed et netkort på gange, som jeg havde lavet en lille kortslutning på, desværre tog en anden netkortet - Men det virkede fint... røg ud af hans computer, netkortet stod, og glødede synligt, med en røgsøjle stigende op:-D


    Lige som dig, så var han sikker på at hele hans computer havde taget skade - Men! Det var altså bare en 5 eller 12volt(Kan ikke huske hvilken), som var blevet trukket et par ampere fra, computeren virkede fint.


    Der er større chance for du ødelægger noget, når du sætter delene over i et andet bundkort, end for at det gamle bundkort har ødelagt noget:)




    mvh.

  • Proshop.
    føniks computer


    Århus computer lager
    alle 3 i Århus. Nu ved jeg ikke hvor du bor men hvis det er silkeborg er Proshop nemmest at komme ud til da det er tæt ved motorvejen.

    Alle delene er købt ved proshop så det er da helt klart en fordel for mig at gøre det der.

  • Okay inden jeg henter min computer i morgen ville jeg gerne lige forhøre mig hos jer. Sagen er jo den at jeg ved at bundkortet er ødelagt. Ved ikke om andet har taget skade og ville derfor høre jer hvad der eventuelt er chance for. Altså om der er en chance for at det har taget f.eks. RAM med. Samtidig ved jeg at jeg skal have opgraderet alligevel og har derfor et par ting jeg overvejer at købe. Ikke det store, men nok til en værdi af 1300 eller sådan noget.


    Her er mit setup indtil videre (det der er dødt)
    MSI 770-C45 (bundkort)
    Samsung 500 GB (harddisk)
    Corsair Cooling Hydro H50 CPU Cooler (køler)
    AMD Phenom II X4 945 (CPU)
    Corsair TW3X4G1333C9 2x2048MB (RAM)
    495013 HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (Grafikkort)
    Corsair TX650 V2 (PSU)



    Jeg kunne så godt tænke mig at sætte det her i i stedet for:
    Gigabyte GA-Z77-DS3H
    Core i3 I3-3220 3 MB



    Dette er noget jeg fik anbefalet af en på en anden side. Det er udfra at jeg ikke rigtigt bruger computeren til spil længere. Dog er jeg begyndt at overveje at skulle spille lidt Assassins Creed og Hitman men det er ikke sikkert endnu. Hvis det er overvejer jeg en i5 processor i stedet. Samtidig tænker jeg eventuelt at erstatte ram, men er det bare dumt eller hvorledes?
    En SSD er udelukket lige pt. da pengene ikke er til det :)


    Men først og fremmest vil jeg lige en gang for alle høre om det bare er direkte dumt at sende den ind for at få tjekket hvad der ellers er galt.

  • Tror ikke der er noget galt i at få den tjekket igennem, med mindre det koster alt for meget.


    Den kombination af bundkort og processor du har fået anbefalet er umiddelbart ikke helt optimal. Med en Core i3 giver det ikke så meget mening at købe et Z77-baseret bundkort (undtagen muligheden for x8/x8 SLI/Crossfire, men den mulighed udnytter det bundkort alligevel ikke). Du kan enten spare nogle penge med et B75 eller evt. H77-bundkort, eller købe en Core i5 som gør bedre brug af Z77-chipsættets funktioner (alle Core i5-processorer kan overclockes i hvert fald en lille smule via multiplier).

  • Hvad ville du så anbefale hvis man bare havde i tankerne at den skal bruges til assassins og hitman og sådan nogen spil. Den skal ikke være super fancy da jeg ikke har super mange penge at gøre godt med som sagt. Samtidig regner jeg også med at købe et nyt kabinet. Dette skal nok være noget i stil med fractal design define r4 eller sådan noget. Det skal bare være sort og meget standard at se på. Gerne noget med støvfilter som jeg mener at det kabinet har..

  • Nja... så vidt jeg ved er AC3 en dårlig console port der ikke kan udnytte ekstra kerner ordentligt, så der er måske ikke så stor forskel mellem en Core i3 og en Core i5 (med undtagelse af overclocking med en Core i5).