Hvordan får jeg internet adgang til at uploade til min Synology DS413J

  • Halløjsa kære tweakere..
    så er jeg desværre nød til at trække på den store videnbase herinde..


    Jeg har lige fået mig en Synology DS413J (feeeeeeed NAS) NAS .. og sidder og roder lidt med den, har installeret 4x1TB diske i raid 5 , og det køre bare som en drøm.
    Men men men, ingen glæde uden problemer, jeg har en kammerat der står og gerne vil uploade en masse billeder til mig fra en fælles jagttur vi var på , men hvordan pokker sætter jeg det op, har rodet rundt hele natten og kan simpelthen ik se mig klar på hvordan jeg får det til at virke..
    Er der en herinde der kan forklare hvordan og hvorledes, så ville jeg være MEGET taknemmelig ..
    :rules:

  • Det afhænger lidt af hvordan du vil have overført filerne. Fælles for alle løsninger er dog at du skal have åbnet de porte der er relevant for den metode du vil bruge.


    De 2 nemmeste vil være via FTP eller ved brug af photo station.
    Kan du ikke benytte NASens router-opsætnings tool/hjælp?


    Når så din kamerat skal have fat på din NAS skal det ske via din eksterne ip.


    /ask

  • Tak for svaret. :)


    Porte osv er åbne.. og jeg kender også godt min ip adr.. problemet er at jeg ikke ved nøjagtig hvilken ip jeg ska gi ham ..


    feks så siger den selv at den ender på port 5000 .. det gør den så bare ikke, for så får jeg fat på den antenne jeg har på taget (køre trådløs internet igennem en lokal forening)


    Skal jeg ha aktiveret et eller andet smart i NAS eller kan jeg bare køre med det som det er.

  • Jeg har selv en Synology 212j, og der har jeg tilføjet de "hovedmapper" jeg har lavet på NAS'en som netværksdrev på min PC.
    Så har jeg altid adgang til den som om det var en almindelig harddisk.


    Det er i hvert fald det nemmest lokalt.
    Ude fra er FTP som jakobask det nemmeste.


    Du skal starte FTP servicen inde i kontrolpanelet når du logger ind på din NAS.
    Du skal desuden huske at forwarde portene til passive mode.


    I kontrolpanelet kan du også oprette en bruger til din kammerat, og der kan du definere hvilke mapper der skal være adgang til.

  • Kan det virkelig passe at man er nød til at installere noget FTP for at uploade billeder og video feks ???
    altså jeg mener bare, feks hvis jeg rejser til udlandet på jagt igen, og jeg gerne vil ha tømt mit kamera/TLF for billeder osv, og drøner ind på en internet cafe, så kan det da ik passe jeg skal til at installere alt mulig for at kunne uploade til min NAS, eller er jeg helt forkert på den..
    Min "gamle" nas feks, den generere selv et link jeg kan gi folk sammen med et login, og så kan man ellers forlyste sig som det passer en (selv udfra det adgang admin har givet brugeren)

  • Nej det passer ikke.
    Du kan gøre det via webinterfacet også.
    FTP er bare efter min mening den nemmeste måde.


    Med webinterfacet logger du på din NAS, og finder FileStation.
    Derinde klikker du på Upload, og så kan du vælge de lokale filer du vil uploade.