hvilken socket skal man investere i?

  • Nej det er den ikke, tror mig, vil helt klart tage en i5 3570k over en 8320/8350 da den har bedre overall performace men igen du får hvad du betaler for ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Nej det er den ikke, tror mig, vil helt klart tage en i5 3570k over en 8320/8350 da den har bedre overall performace men igen du får hvad du betaler for ;)


    Socket LGA1155 er mindre fremtidssikker end Socket AM3+, selvom LGA1155 er lidt hurtigere i spil lige nu.




    asser95: "er bare lidt skeptisk overfor amd's processorer, men det er måske bare gammel vane? er de på niveau med intels?"


    AMD's CPU er nøjagtig samme kvalitet(Meget stabile).


    I programmer er Intel generelt hurtigere, i spil som kan udnytte AMD's 8 kerner vil AMD være hurtigere, derfor er AMD mere fremtidssikker. I spil som udnytter 4 kerner, og der under, er Intel hurtigst.


    Hvis jeg havde pengene, så købte jeg selv LGA2011 med en I7-3930 CPU, og nogle hurtige quad channel RAM. Jeg ville ikke købe Socket 1155, for jeg ved flere og flere spil/programmer udnytter mange kerner.


    Det vigtigste er at du har råd til et godt grafikkort i spil, det hjælper ikke at købe LGA2011, hvis du så ikke har råd til mindst GTX670, eller HD7950. Og det samme gælder selvfølge alle andre sockets, når vi snakker om spil. Først skal der være råd til det gode grafikkort, som er mindst et GTX670, eller HD7950, når der er råd til det - Så kan du begynde at kikke på om der er råd til andet.


    I prisklassen under 5000kr. for en computer - Så er det HD7850 du skal kikke efter som minimum.

  • tror jeg er nået frem til at købe FX-4170, da den er billig og nem at overclocke. men er der så nogle der kan anbefale et bundkort der passer. Det skal være billigt, understøtte grossfire, have gode mulighedder for OC, og gerne fuld skala?

  • Når du siger billigt, åh hvor mange penge snakker vi om?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvad med det her, det har to pcie 2.0 x16 og to usb 3.0
    http://www.computersalg.dk/produkt/860487/asus-m5a99x-evo-


    Men selvfølgelig kan du også tage et sabertooth, har selv version 1.0 og elsker, det er mega robust og har alle de feature du skal bruge
    http://www.computersalg.dk/pro…12/asus-sabertooth-990fx-

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • tror jeg er nået frem til at købe FX-4170, da den er billig og nem at overclocke. men er der så nogle der kan anbefale et bundkort der passer. Det skal være billigt, understøtte grossfire, have gode mulighedder for OC, og gerne fuld skala?


    Giv den her et kik så, der er det meste af arbejdet lavet for dig;-) http://dnope.dk/viewtopic.php?f=3&t=258


    Jeg vidste ikke vi var nede i den prisklasse.

  • Er der plads til grossfire på det bundkort? og hvornår begynder spillende at gøre brug af pcie 3.0, hvor vigtigt er det?


    FMA3/FMA4(AMD), og PCI-Express 3.0(Intel) er fuldstendigt ligegyldigt, så længe du ikke har råd til et grafikkort, som er større end HD7950/GTX670. Så vigtigt er det, og ja der er crossfire på bundkortet - Men det skal du ikke bruge.


    Jeg har fået fornemmelsen af, at du er blevet vildledt i dit indkøb af computer - Du spørger efter hvad der er mest fremtidssikkert, men jeg tror slet ikke du har råd til en rimelig fremtidssikker computer.


    Så det er nemmere at spørge hvad skal computeren koste, og så ud fra det bygge den hurtigste gamer du kan få i dag, ud fra det. Det er grafikkortet som er det mest vigtige, ikke pci-express, FMA3, FMA4, eller om det er AMD eller Intel... Grafikkort grafikkort grafikkort, se det er vigtigt:)


    Resten kan sagens være noget billigt lort, så længe det mindst er en quad core, 1600mhz RAM, og en nyere CPU.

  • Jeg ville bare gerne have muligheden for at køre grossfire, når jeg engang skal opgredere igen. Og, ja jeg er en smule forvirret. socket 2011, bliver det ikke, da en i7 simpelthen er for dyr. 1155, virker umiddelbart til at være den bedste platform, men den bliver snart erstattet. AMD's virker gode til prisen, men bliver ved med at høre dårligt om dem. Måske jeg bare skal anskaffe mig et 7870 grafikkort og så vente på den næste gen. af processore?

  • Yup tror også bare du skal tage et nyt grafikkort i stedet for en ny cpu, da tja som du selv sagde, Intel skifter snart ud, amd har ikke ret god performance (kan kun snakke ud fra en 8320) så ja hvis du bare opgradere med en ny gpu og måske en ssd ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Yup tror også bare du skal tage et nyt grafikkort i stedet for en ny cpu, da tja som du selv sagde, Intel skifter snart ud, amd har ikke ret god performance (kan kun snakke ud fra en 8320) så ja hvis du bare opgradere med en ny gpu og måske en ssd ;)


    CPU'en er ikke vigtig i spil, så længe det mindst er en quad core, men du er måske af den overbevisning at hvis du have købte et HD7850, og en Intel computer i stedet - Så var din computer blevet hurtigere i spil? Ærgeligt.. Det ville den altså ikke, for det handler om grafikkortet, og ikke CPU'en. Hvis din computer er langsom med et HD7950, så er det tydeligt at din computer ikke køre som den skal, fix det i stedet(Typisk er det overclock, eller RAM fejl der gør en computer langsom i spil).




    Når det er sagt: Du har 8 kerner, stort set alle andre spil bruger max. 4 kerner - Så din CPU bruger max. halvdelen af sine kræfter i spil, og du synes den er langsom i spil!? Jeg ved ikke hvor du får den underlige ide fra - Men det er ikke sandt, næste gang du spiller et spil, så prøv og starte Resource Monitor, og fortæl mig så hvor meget af den CPU kraft der er til rådighed den bruger.. Typisk 30-60% kan jeg fortælle dig, så start med at bruge 100% CPU kraft i spil, FØR du vurdere hvor hurtig den er i spil.

  • Jeg ville bare gerne have muligheden for at køre grossfire, når jeg engang skal opgredere igen. Og, ja jeg er en smule forvirret. socket 2011, bliver det ikke, da en i7 simpelthen er for dyr. 1155, virker umiddelbart til at være den bedste platform, men den bliver snart erstattet. AMD's virker gode til prisen, men bliver ved med at høre dårligt om dem. Måske jeg bare skal anskaffe mig et 7870 grafikkort og så vente på den næste gen. af processore?


    Fortæl hvor mange penge du har til computer i stedet for at det snak, og om du evt. har nogle gamle dele du vil genbruge - For det handler om at få et godt grafikkort, intet andet.


    Og ja mange mennesker har ondt i numsen over at når man køber en computer til spil, så kan det ikke betale sig at købe Intel i prisklassen under 6000kr. uanset hvad.. De bliver ved med at sige en Intel er hurtigere, men det hjælper ikke, hvis de så ikke har råd til det største grafikkort. Så det er ren og skær dumhed at de siger sådan intet andet. Det er grafikkortet der er vigtigt i spil.


    Et HD7870 er et dårligt køb, de gode grafikkort køb er HD7850, HD7950, og GTX670 - Alt andet er dårligere til prisen.


    Det vigtigste er du får fat i et HD7950, eller et GTX670, så længe du stadigt har råd til mindst en quad core.


    Jeg kan ikke hjælpe dig - Når vi ikke ved hvor mange penge du har til computer køb, hvis du har f.eks. 10000kr. så er det fornuftigt at købe Intel, men du bliver jo ved med at undlade at fortælle hvor mange penge du skal ud og bruge, det er altså den aller vigtigste information, for netop det fortæller hvilket grafikkort du har råd til.


    Hvis du køber en FX-4170 med et HD7950, og en I7-3930 med et HD7850 grafikkort. Så ER FX-4170 med et HD7950 grafikkort hurtigst, for det er grafikkortet der skal laver langt det meste arbejde i spil.


    Jeg ved ikke hvem der har sagt at SLI, og crossfire er godt. Det er det ikke, det er noget man gør, hvis man ikke kan få et større grafikkort, og lige skal ha' lidt flere muskler i spil. Når du køre crossfire, eller SLI - Så kommer der noget man kalder microstuttering, det kan du ikke se på FPS målinger, men det er hakken i spil, selvom din FPS er høj for at sige det simpelt. Derfor er et stort grafikkort altid bedre end 2 små.


    Det siger jo sig selv at hvis du har under 6000kr. så kan du ikke få meget bedre end denne her til prisen: Skal du samle ny gamer maskine? - Her er en i prisklassen fra 4650kr. til 5950Kr., kan nok ikke bliver hurtigere til prisen, hvis det stadigt skal være kvalitet:) Absulut intet vil blive mere fremtidssikkert, eller hurtigere i spil, længere er den ikke. Jesper er velkommen til at forslå en hurtigere computer til samme pris i spil, det kan han ikke.


    Hvis du har over 7000kr. så kan du begynde og tænke på, om du har råd til en I7-3930, eller en FX-8350.

  • Quote

    CPU'en er ikke vigtig i spil, så længe det mindst er en quad core, men du er måske af den overbevisning at hvis du have købte et HD7850, og en Intel computer i stedet - Så var din computer blevet hurtigere i spil? Ærgeligt.. Det ville den altså ikke, for det handler om grafikkortet, og ikke CPU'en. Hvis din computer er langsom med et HD7950, så er det tydeligt at din computer ikke køre som den skal, fix det i stedet(Typisk er det overclock, eller RAM fejl der gør en computer langsom i spil).




    Når det er sagt: Du har 8 kerner, stort set alle andre spil bruger max. 4 kerner - Så din CPU bruger max. halvdelen af sine kræfter i spil, og du synes den er langsom i spil!? Jeg ved ikke hvor du får den underlige ide fra - Men det er ikke sandt, næste gang du spiller et spil, så prøv og starte Resource Monitor, og fortæl mig så hvor meget af den CPU kraft der er til rådighed den bruger.. Typisk 30-60% kan jeg fortælle dig, så start med at bruge 100% CPU kraft i spil, FØR du vurdere hvor hurtig den er i spil.


    Hvor har jeg da sagt at cpu betyder meget for spil??? har bare sagt at Intel har bedre performance og ikke at cpu er vigtig i spil og det jeg hele tiden har sagt er at hvis man livestreamer eller optage klare fx processorer sig rigtig dårligt ;)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • det jeg hele tiden har sagt er at hvis man livestreamer eller optage klare fx processorer sig rigtig dårligt


    Ingen problemer her, din upload hastighed er vigtig, når du har video opkald, og selvfølge en stabil internet forbindelse, der ikke svinger i hastighed - Men det må du MEGET gerne fortælle mig mere om i privaten, skype havde på et tidspunkt modtaget 'noget' fra Intel, mod at forhindre AMD i mere end 5 video opkald på samme tid(Korruption) - Det viste sig AMD var hurtigere end Intel dengang til video conference i skype, og det resulterede i at skype røg i retten, læs mere her: http://news.cnet.com/amds-lawy…/2100-1006_3-6044365.html


    Jeg er interesseret i alle både gode, og dårlige ting jeg ikke ved om AMD/Intel/ARM:)

  • Du siger at man udelukkende skal kigge på gpu, så længe man som min. har quard core, og det har jeg ikke. Det er lidt der jeg bliver i tvivl. Og hvorfor andbefaler du 7850 og 7950, og ikke 7870? Syntes 7870 ligger utrolig tæt på 7950 i benchmarks, i forhold til hvor meget mere det koster

  • Du siger at man udelukkende skal kigge på gpu, så længe man som min. har quard core, og det har jeg ikke. Det er lidt der jeg bliver i tvivl. Og hvorfor andbefaler du 7850 og 7950, og ikke 7870? Syntes 7870 ligger utrolig tæt på 7950 i benchmarks, i forhold til hvor meget mere det koster


    Hehe.. Jeg er glad for du spørger:)


    HD7950 har en 384bit bus, som gør Rammen på grafikkortet bliver meget hurtigere. Samtidigt er selve GPU'en lidt, men kun lidt hurtigere end HD7870.


    HD7870 har i øvrigt en 256bit bus.


    Når du spiller skal grafikkortet lave en masse beregninger, og det bruger den GPU'en til - Der er de næsten lige hurtige(HD7870 lidt langsommere).


    Men når grafikkortet skal vise billedet, og flytte data rundt.. Så bruger det rammen, og der er HD7950 50% hurtigere - Det kan du ikek se på en FPS måling, men du kan mærke det i spil. Det er ofte grunden til at en siger hans spil køre flydende ved f.eks. 30fps, hvor en anden siger han er dum, og at han skal op på 50fps mindst... Virkeligheden er at ham der har samlet en computer som skal køre 50fps, før det køre flydende ofte er den dumme, fordi han har samlet sin computer med nogle lorte dele:) En film køre i øvrigt ved 24fps, og bruger lidt 'motion blur'.. En film køre flydende.


    Rammen på bundkortet kan ha' samme hakkende effekt i spil, som rammen på grafikkortet - Sammen med '100' andre årsager til hakkeri... :)


    Du har sikkert kikket på FPS målinger, og det er en meget dårlig målemetode, da der er målt over et sekund af gangen, på et sekund kan der nå at komme lags du ikke kan måle med FPS - Årsagen til det kan du se i min signatur, men jeg kommer også ind på det her: GTX680 vs. HD7970 - Her er målt med den rigtige målemetode, ms mellem hver frame:)


    Jeg håber det forklarede, men du har stadigt ikke skrevet hvad computeren må koste - Det er meget vigtigt:-P




    En computer er ikke simpel.

  • Det er lidt svært det med prisen, for jeg bliver selvfølgelig nød til at betale mere, hvis jeg også skal have CPU, bundkort og ram. Så hvis jeg må dele beløbet op i to så er det nok nemmere. Jeg vil gerne betale 4000 får cpu, bundkort, ram og grafik, men kun 2.200, får grafik alene.
    Som nævnt før køre jeg kun dual core.

  • Det er lidt svært det med prisen, for jeg bliver selvfølgelig nød til at betale mere, hvis jeg også skal have CPU, bundkort og ram. Så hvis jeg må dele beløbet op i to så er det nok nemmere. Jeg vil gerne betale 4000 får cpu, bundkort, ram og grafik, men kun 2.200, får grafik alene.
    Som nævnt før køre jeg kun dual core.

    Du kunne også smide en quad core i din nuværende platform, de burde gå mellem 4 og 600kr alt efter hvilken model det er.
    Dertil vælger du så et passende grafikkort og muligvis en SSD.


    På den måde kan du humpe videre til du får sparet nogle flere penge op, grafikkort og SSD ville du så kunne smide over i dit nye system når det blev tid.


    Hvis du smider 4000 på en upgrade nu som skal indeholde bundkort+cpu+ram+gfx så bliver det svært at få noget der virkeligt sparker røv.


    Anyways, bare et forslag du kan tage op til overvejelse.