hvilken socket skal man investere i?

  • Jeg skal have opgrederet min stationære, men er lidt i tvivl omkring socket type for bundkort. Computeren skal bruges til gaming, og vil gerne have at mit bundkort er så fremtidssikret som muligt. Hvilken socket skal jeg vælge?

  • Hvad er det du mangler kraft i ? da en ny processor og bundkort ikke vil gøre det samme som et nyt grafikkort, og dit spørgsmål kommer også and på hvor meget du vil betale

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Kommer fuldstændig an på hvor mange penge du har at spendere :P


    Ellers de normale ville være AMD's AM3+(8320, 8350) og Intels Ivy Bridge(3570k, 3770k)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • i får lige nogle facts om mit system:)
    bundkort: asus p5k
    cpu: core 2 duo e6750
    grafik: xfx 8800gt "alpha dog edition"
    ram: 4*1gb 800hz ddr2 kingston value ram


    jeg vil gerne bruge de penge der skal til for at spille spil som bf3 i fuld grafik(eller næsten), med en acceptabel fps. Men hvad er egentlig bedst; et godt grafikkort og en dårlig processor, eller et middelgodt grafikkort og en middelgod processor?

  • "et godt grafikkort og en dårlig processor"
    Begge måder vil holde dig tilbage men du kommer længst med et godt grafikkort.


    Men istedet for at få os alle sammen til at sidde og gætte kan du så ikke bare sige dit budget?
    så skal du nok få hjælp!



    Ikke for at lyde træls men vi kan ikke hjælpe dig uden at vide hvor mange penge du vil bruge...

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • jeg er villig til at bruge 4000 på et "middelgodt" grafikkort, cpu og bundkort, hvis det er det der skal til, men hvis jeg kan få næsten lige så god ydelse ved at bruge 2000 på et "godt" grafikkort, så gør jeg hellere det.
    håber det var bedre:)

  • Du skal også have nye ram hvis du skifter, fx:


    Intel® Core i5-3570K Processor
    Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
    MSI Z77A-G43, Socket-1155
    HIS Radeon HD 7870 2GB GDDR5 (Eller fx GTX660)


    Bare lige fundet meget hurtigt, men fx dette koster 4200 kr ved Komplett for at give en ide om hvor langt de penge kan strække ...

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Du skal også have nye ram hvis du skifter, fx:


    Intel® Core i5-3570K Processor
    Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
    MSI Z77A-G43, Socket-1155
    HIS Radeon HD 7870 2GB GDDR5 (Eller fx GTX660)


    Bare lige fundet meget hurtigt, men fx dette koster 4200 kr ved Komplett for at give en ide om hvor langt de penge kan strække ...

    :9xo + 1

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Du får en computer der kommer til at køre meget bedre, plus en mere oc venlig platform, men igen er det gpu'en der betyder mest for fps, hvis du skal optage via dxtory, fraps eller ligende programmer er det en anden sag for det er der cpu'en kommer ind i billedet, især streaming kan være en pain in the ass, da min 8320 ikke endgang kan tage bo2 i low og livestream samtidig (xsplit med dxtory)

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Skal selv opgradere når hasswell kommer ud, og der skifter de deres 1155 socket ud med LGA1050 som kommer til at blive endtil broadwell, så vil sige at du skal overveje om du godt kan vente til næste år (Q2 tror jeg) med at få en ny cpu, men hvis det er meget nødvendig, synes jeg du skal tag en i5 3570k, da det er en super stærk cpu

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • men hvilken platform skal man så vælge? skal det være 1155 eller er den ved at uddø?


    Jeg er tilbøjelig til at sige at det ikke er noget problem at købe en computer baseret på den platform.


    Som det er nu (og har været i noget tid), så betyder CPUen ikke helt så meget som grafikkortet, så hvis du sørger for ikke at købe en alt for billig CPU, kan du i løbet af din computers levetid nøjes med at opgradere dit grafikkort, i stedet for at skulle opgradere alting.


    Med hensyn til at vente på Haswell som jesper foreslår, så syntes jeg ikke at det er en dårlig ide, men der er heller ikke noget problem i at købe en Ivy bridge CPU (som f.eks. i5-3570K), der vil jo altid være den næste store ting at vente på og der er stadigvæk en del tid til at Haswell kommer.


    I øvrigt syntes jeg helt generelt at det er på tide at opgradere din computer, det er ikke engang en quad core, så hvis du skulle nøjes med at opgradere grafikkortet vil den være en begrænsning.


    Måske vil det også være en god ide, hvis du ellers nævnte hvad der er i din computer, her tænker jeg primært strømforsyningen, da det bestemt ikke vil være en skidt ide at udskifte den heller.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg skal have opgrederet min stationære, men er lidt i tvivl omkring socket type for bundkort. Computeren skal bruges til gaming, og vil gerne have at mit bundkort er så fremtidssikret som muligt. Hvilken socket skal jeg vælge?


    LGA2011 er det mest fremtidssikre lige nu(med en 6 kernet CPU - Dyr), og har PCI-Express 3.0. Den mangler FMA3, og FMA4.


    Socket AM3 er det næst bedste, på grund af CPU'ernes mange kerner(8 Kerner), fordi den har FMA3/FMA4, og AMD skifter ikke så tit socket. Den mangler dog PCI-Express 3.0.(Socket AM3 giver dig mest fremtidssikring for pengene)




    Følgende kan ikke anbefales til dig:


    Socket FM2, er fremtidssikker inden for sit eget område - Men! Er ikke beregnet som en rigtig gamer, og mangler CPU kerner. Så kan ikke anbefales til dig.


    Socket LGA1155 - Kan ikke anbefales til dig(Mangler CPU kerner, og bliver snart skiftet ud), mange anbefaler det de selv har.

  • Vil det være en ide at skifte til en q9550 nu, og så igen når de nye generationer kommer?


    En Q9550 kan ikke betale sig.


    Hvis du skifter til socket LGA2011(I7-3930) eller Socket AM3+(FX-8320 eller FX-8350) - Så kan det absolut betale sig med en ny socket nu.


    Der kommer hele tiden nyt, men jeg tror ikke de 2 platforme bliver skiftet ud lige med det samme.

  • Efter hvad jeg lige kan læse mig frem til så er Haswell kun 10% hurtigere eller bedre end ivebridge, når det gælder performance. Så måske er lga 1155, ikke så dumt alligevel? Tænker det er lidt "overkill" at købe en i7, der kun skal bruges til spil.

  • Efter hvad jeg lige kan læse mig frem til så er Haswell kun 10% hurtigere eller bedre end ivebridge, når det gælder performance. Så måske er lga 1155, ikke så dumt alligevel? Tænker det er lidt "overkill" at købe en i7, der kun skal bruges til spil.


    Du spurte ikke efter ydelse her, og nu, du spurte efter fremtidssikring i spil - Så er LGA1155, og FM2 de 2 dårligste socket's.


    Hvis du skal spare lidt penge, og samtidigt ha' fremtidssikring i spil - Så er der kun en socket, det er socket AM3+, med en FX-8350 CPU. Ellers er der kun socket LGA2011 med en I7-3930 tilbage.


    Socket LGA1155 har absolut intet med fremtidssikring at gøre, det er det stik modsatte - Det handler kun om ydelse her og nu, der er du 100% sikker på den netop ikke er fremtidssikker.

  • Tag en 8320, har den slev og med et 7950 kan du game alle spil der er på market på ultra uden probs, dog ikke hvis der kommer optagelse med eller livestream ;) og så vent til hasswell kommer ud, da de også får skifte deres socket ud, som så vil vare nogle år

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB