SSD drev tilslutning

  • Jeg har erhvervet mig sådan en lille fætter her.


    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=657313 :clap:


    Jeg har sat den i den sorte ( tror jeg ) express port den er helt i bunden, den viser under opstart inden windows starter, at den kører op med x1 er det rigtigt / ok.


    Der står jo på pakken og i manualen at det er en x2 ??? eller er det bare navnet. eller er mit bundkort for langsomt/gammelt.


    Den skal jo helst køre optimalt.




    https://lh5.googleusercontent.…/s769/20121002_175617.jpg


    https://lh3.googleusercontent.…/s903/20121002_175608.jpg


    https://lh6.googleusercontent.…/s903/20121002_175540.jpg


    https://lh5.googleusercontent.…/s903/20121002_121435.jpg






    Ved ikke om jeg har sat linkene ind rigtigt, men håber det er ok

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet 6 gange, sidst af Meinder ().

  • Jeg har lige slået dit bundkort op i din signatur, umiddelbart kan jeg ikke se nogen sort PCI-E 4x port på det?


    Den skal sidde i en minimum PCI-E 4x, hvis du ikke har det må du sætter den i en PCI-E 16x, det gør ikke noget at porten er 'for lang' til stikket :)


    Hvis den kun sidder i en PCI-E 1x (som er den eneste sorte port på dit bundkort) så vil det klart være en flaskehals.


    PCI-E 1x porten på det bundkort ser dog ikke umiddelbart ud som om at den er 'åben' bagtil, så det burde slet ikke passe ned i?


    Er du i tvivl om den kører som den skal kan du jo altid benchmarke, en 1x hastighed på interfacet bør være ret tydelig at se når drevet kan levere så meget som det kan :)

  • den lille port x1 i toppen er til lydkortet


    så er der to x16 express gfx porte


    kan ikke lige huske om der er flere porte


    men så kommer der en port mere som ssd sider i.


    kender du et godt bensmark program, eller hd test program så kan jeg lige smide den op her i aften.


    edit: OK fandt et billede af mit bundkort, og den sider i det sidste gfx slot som er hvidt hmm kan bare ikke lige huste hvor hurtig den port er.


    Vil ikke sætte den i en x16 port skal jo køre SLI med mine to små / gamle 280 gfx, de plus bundkort kunde godt udskiftes, men det bliver efter julen og nytår.

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet en gang, sidst af Meinder ().

  • Du får rædsom ydelse hvis du overhovedet kan få sat den til i en 1x port - det er jo ikke for sjov at der står 4x eller højere på disken. Ellers skulle du sende den tilbage og købe en der bruger SATA interfacet istedetfor (eller som du selv nævner et nyt bundkort med 2x16 og 1x4)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |


  • Så vidt jeg kan læse på ASUS' produkt side, kan det bundkort køre de to primære pci-e x16 slots i x16 tilstand eller det første i x16 tilstand og de to andre i x8 tilstand.


    Det vil altså sige at i din nuværende konfiguration, er dit revodrive tilsluttet tilstrækkeligt med lanes til at den ikke bliver begrænset dér(selvfølgelig går det lidt udover dit SLI, men det burde ikke være meget, så det skal du ikke være bekymret for).


    Det er dog muligt at du skal ind i BIOS og ændre indstillingerne for dine PCIElanes for at den får tilstrækkeligt med båndbredde og deraf står der x1.
    Hvis det af uvisse årsager skulle betyde at dit SLI system ikke virker, burde du kunne flytte dine grafikkort til de to nederste så de begge får x8 (som tidligere nævnt betyder x8 og x16 ikke særligt meget).


    Du kan teste din SSD med et program som AS SSD


    Hvis jeg i øvrigt må komme med et par anbefalinger, lad være med at købe et nyt bundkort til din nuværende platform, hvis du absolut skal skifte så skift CPU og RAM samtidigt, men jeg vil umiddelbart tro at du kan klare dig fint med dit nuværende setup en god tid endnu.
    Du kunne dog sagtens skifte dit grafikkort, selv med et kort vil jeg mene at du vil se en forbedring.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • her er testen af ssd drevet er det ok eller bare vildt langsomt.

    Images

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • Ydelsen virker helt i skoven for den SSD :-S
    Noget er der ihvertfald galt.
    Jeg må ærligt sige at jeg ikke kender den pågældende SSD, men jeg ved at OCZ har et meget kompetent forum som sikkert kan hjælpe dig:
    http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forum.php
    Hvis altså ikke der er én herinde der kan give dig et skub i den rigtige retning :)


    Har du forresten installeret den korrekte driver til den?
    Jeg kunne forestille mig at Windows muligvis har en standard driver til den controller der benyttes, men som ikke yder det den skal.

  • Din ydelse er alt for langsom, så et eller andet er der galt.


    Som jeg lige kan finde ud af ved at kigge på billedet af dit bundkort og som jeg læser specs, så har du 3xpci-e på det , som kan køre 2x16 hvis du bruger de 2 øverste ports(blå), mens ydelsen vil falde til 16/8/8 hvis du bruger alle 3.
    Dine GFX skulle gerne sidde i de 2 blå slots, så skal du sætte det rivo drive i det nederste slot, ellers kan jeg ikke lige gennemskue det.
    Har du sat SSD i den anden nederste, så ligne det en almindeligt pci port og så er det klart at din ydelse slet ikke kommer op på det, som den egentlig kan.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Som jeg nævnte tidligere skal du sandsynligvis ind i BIOS for at indstille hvordan PCIelanes bliver fordelt.


    Det har jeg nu bekræftet, man kan indstille det til enten auto (som må være et forsøg på at den gætter selv, det skal du ikke bruge), x8 x8 mode eller x16 x1 mode.
    Du skal indstille det til x8 x8 mode, da din SSD lader til at være tvunget til x1 mode.


    Det ser ud til at findes under Advanced > Chipset > North bridge configuration > PCI express selector.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Som jeg nævnte tidligere skal du sandsynligvis ind i BIOS for at indstille hvordan PCIelanes bliver fordelt.


    Det har jeg nu bekræftet, man kan indstille det til enten auto (som må være et forsøg på at den gætter selv, det skal du ikke bruge), x8 x8 mode eller x16 x1 mode.
    Du skal indstille det til x8 x8 mode, da din SSD lader til at være tvunget til x1 mode.


    Det ser ud til at findes under Advanced > Chipset > North bridge configuration > PCI express selector.

    Umiddelbart ville jeg have troet at benchmarken stadig skulle mætte PCI-E bussen, men det er selvfølgelig et rigtigt godt sted at starte.

  • Umiddelbart ville jeg have troet at benchmarken stadig skulle mætte PCI-E bussen, men det er selvfølgelig et rigtigt godt sted at starte.


    Ja... netop, det er et sted at starte, når det er fikset, skal OP nok have kigget på hvorfor hans partition ikke er aligned.
    At partitionen ikke er aligned kan sagtens være årsagen til at der ses så relativt ringe performance selv med en enkelt PCI-E Lane.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Umiddelbart ville jeg have troet at benchmarken stadig skulle mætte PCI-E bussen, men det er selvfølgelig et rigtigt godt sted at starte.

    Det vil jeg HELT sikkert lige prøve i aften når jeg kommet hjem og har gået med hunden 8| så pc/ssd må lige vente lidt mere.


    men mange gange tak for hjælpen. :9xo

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • så er der en ny test af mit ssd drev. nu kører den x4


    test 1 x1
    #mce_temp_url#


    test 2 x4


    #mce_temp_url#

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet 3 gange, sidst af Meinder ().

  • Det ser jo noget bedre ud :9xo


    Som jeg nævnte tidligere bør du få fikset din disks alignment, det burde også give noget på performance siden.
    Jeg gider ikke lige forklare hvad alignment er i fulde detaljer, men kort fortalt, så er konsekvensen ved dårlig partitions alignment, at SSDen skal skrive til mere end en fysisk blok i stedet for bare én, fordi den logiske blok styresystemet har skrevet til ligger på flere fysiske blokke.


    Den bedste måde at få ens partitioner alignet ordentligt, er som regel at geninstallere Windows (med mindre du anvender Windows XP, som ikke kan finde ud af at aligne selv), hvor man sørger for at slette partitionerne først og oprette nye.


    En helt generel anbefaling, vil i øvrigt være at du opdaterer din SSDs firmware, det kan have en generel positiv effekt på performance og stabilitet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • jeg bruger win 7 64 bit, jeg har lavet en clon og smidt den på ssd drevet, så den er ikke ny installeret. Den kører 5.0 Gbps


    http://www.meinder.dk/div_billeder/x4.jpg

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

  • jeg bruger win 7 64 bit, jeg har lavet en clon og smidt den på ssd drevet, så den er ikke ny installeret.


    http://www.meinder.dk/div_billeder/x4.jpg


    Okay... så vil jeg anbefale dig at lave en geninstallation, eller i det mindste anvende et kloningsværktøj der kan finde ud af at aligne partitioner ordentligt.
    Mig bekendt burde Acronis trueimage kunne gøre det, men geninstallation er stadigvæk klart at foretrække.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jeg ville osse helt klart bruge den tid, som er nødvendig på at lave en helt frisk installation, grundet du så er sikker på, at alt kommer til at være i den rigtige rækkefølge og at SSD ikke indeholder mere end den behøver.
    Det burde osse få din score til at se bedre ud.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • ikke for bare at komme med en "enig med RTM & Ebo" post..


    men selv min Agility 3 kom lidt op i score efter jeg lavede en helt clean installation på den.. :p


    og selv da din score ser meget bedre ud nu, så vil jeg da stadigt mene at da stadigt burde kunne opnå en endnu bedre performance med den Revodrive der.. du har på nuværende tidspunkt en bedre performance end man ville ha med en standard SSD, men du er stadigt ikke op og ramme den performance du kan opnå med sådan en revodrive som du har dig der..


    (vi har et par stykker liggende på arbejdet.. kan kun sige en ting om dem.. hold kæft, den er for lækker!)


    ved ikke om en Clean Installation ville give dig al den performance du stadigt mangler, men den burde ihvertfald at give dig noget, og det vil jeg helt sikkert mene er tiden værd..


    nu hvor du alligevel har købt den større udgave med 1500/1225 MBps


    - så vidt jeg umildbart kan tolke ud fra din test, så ligger du kun lige næsten oppe på den performance du burde ha med den mindre hybrid udgave (910/810 MBps)..


    så vidt jeg ved har du et af de hurtigste udgaver af den, men får performance som et af de langsommeste (dem på 700-et eller andet mbps).. sååh, hvis der er så meget som en chance for at en clean Win Installation ville give dig lidt mere, synes jeg helt sikkert det er det værd, når du nu har betalt så meget for den :)

    Intel core i7 4790k OC'ed 4,7 GHz, cooled by Corsair H110i

    4x4GB Corsair Vengeance DDR3 2133MHz CL9 RAM

    Asus ROG Maximus vii ranger

    Asus GTX 1070 OC'd @ 2000 MHz

    Corsair 750W PSU