Ny PC til ældre mand

  • Hej Tweak.


    Jeg er blevet smidt ud på en lidt anderledes opgave. Jeg skal finde en computer til en mand på 70. Han bruger den lidt til excel og ellers noget med at gå på netbank og sådan. Lige nu har han en gammel Dell som han er godt træt af er så langsom. Det kunne måske være oplagt med en brugt her, men det gider han ikke.


    Normalt når folk beder mig om hjælp er det til gamere og der er det væsentligt nemmere at finde ud af hvad man skal købe for tiden synes jeg. Men hvad gør man til dette brug.


    Den skal være hurtigt men det er jo ikke ret krævende ting den skal være hurtig til. Jeg tænker at det her må være oplagt med en SSD men så løber jeg også tør for inspiration derefter.


    Jeg har ikke som sådan fået et budget af ham men da kravene ikke er skyhøje skal det nok ikke være en computer til 10.000.


    Er det noget i kan hjælpe med? Kan sagtens selv samle hvis det altså kan betale sig med sådan en computer. :D

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Jeg ville nok sige at til en mand i den alder og med de krav, så er det næsten ideelt med en nettop.


    Evt. denne: http://www.edbpriser.dk/barebo…zbox-ad02-id-4833824.aspx


    Og så smide en SSD som denne i: http://www.edbpriser.dk/ssd-so…sk-120-gb-id-4998826.aspx


    Hvis der skal bruges dvd-drev, så kan man jo bare tage et med USB, som så ligger i en skuffe, når det ikke bruges.


    Var selv med til opsætte en lignende fra Sapphire til en af vennernes far, som så ikke havde SSD og i stedet havde en Atom CPU. Med en SSD og den hurtigere AMD E-350, så vil jeg mene at det vil være en lækker og kompakt kontor/surfer PC.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tak for det første spændende bud. Det var f.eks. en vej jeg aldrig ville være gået ned af. :D Jeg vil kigge nærmere på den og se hvad der ellers kommer af forslag eller opbakning til dit.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Hvis du gerne vil ud i noget saml-selv med lidt flere konfigurationsmuligheder, så kunne du kigge på et M-ITX build.


    Evt. med udgangspunkt i et kabinet som dette: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=650876


    Det bliver bare væsentligt dyrere, men synes næsten han bør gå efter noget kompakt, så hvis det andet ikke synes kraftigt nok, er der den mulighed :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg tænker mere på udsigten til hvor lang tid den skal holde... vil han have den i 5 eller 10 år? for eksempel


    mens nettoppen er god på papiret, er den ikke sindssygt fremtidssikret, ville nok hellere bygge et mini-itx system baseret på en i3 og ellers bare køre på systemets indbyggede grafikkort.


    Desuden, hvem skal fikse den hvis den går i stykker? Hvis du ikke har super meget forstand på laptop hardware, så gå igen efter et ITX build... nettops er lige så integrerede som laptops, og det kan være svært at skaffe reserve komponenter.



    Hans gamle Dell er btw. ikke nødvendigvis død eller for langsom, det kan sagtens være den skal have en hovedrengøring på harddisken... tjek maskinens specs; hvis den er nyere end pentium 4 generationen, er der ingen grund (faktisk synd) til at smide den ud... den kan du sagtens få til at opfylde en anden rolle..

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Den gamle Dell har en pentium 4 cpu.
    Angående mini ITX er der så nogle fordele ved det udover pladsen. Hans Dell fylder nemlig en hel del og han har generelt ret meget plads omkring sit kontor så tror egentlig ikke det betyder så meget for ham hvor meget den fylder.
    Angående levetid ved jeg ikke hvor lang tid han regner med at den skal holde men helst så lang tid som muligt tror jeg. Det er iøvrigt nok mig der kommer til at lave den hvis der bliver problemer.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • rule no. 1: Hvis du mener det er dig der skal lave den hvis den går i stykker, så køb en maskine du har forstand på at reparere...


    Fordelen er så at du kan sætte midlertidigt hardware i maskinen hvis noget skal til RMA, hvilket i princippet er vigtigt siden han bruger den til noget arbejde. Nettops (ligesom laptops) er noget sværere at fejlsøge og kan være lukket helt af for reperationer osv. hvilket en ITX ikke er.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200