Ny bærbar til programmering/gaming

  • Hej, jeg skal efter sommerferien læse datalogi på Aalborg universitet, så jeg er nu på udkigefter en ny bærbar PC der skal bruges til skolegangen deroppe, så den skal overvejende bruges til programmering og almindelig skolebrug. Det ville selvfølgeligt ogsåvære super at kunne spille Diablo 3, Skyrim etc. På den med en nogenlunde grafik. Spørgsmålet er bare hvilken hardware jeg burde gå efter (i3, i5, i7 eller måske en AMD Cpu? Og hvilket grafikkort?)

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Evt. en bærbar med A10-4600M som opfylder følgende krav:


    8GB ( Ikke 6GB ) , og 1600/1866mhz RAM ( Ikke 1333mhz ).


    Kun HD 7660G - Ikke andre grafikkort, end det ene.

  • tja jeg sidder som IT studerende på århus universitet og koder / spiller diablo 3 på min bærbar som har følgende speccs:
    i3 2310M
    4 gb ram
    gt 520 grafik
    den halter lidt hvis man prøver at spille skyrim men er også det eneste og den er sq ganske glimrende at programmere på også så alt der over og du burde være set to go.
    link til side for min bærbar:
    http://www.asus.com/Notebooks/…ity/U31SD/#specifications


    nåår ja skal lige nævnes at diablo foregår på laveste grafik settings med ovenstående.

  • Tak for svarene, det jeg har fundet frem til indtil videre er også at nærmest alle computere kan klare programmerne på studiet, men at en stor skærm og bedre hardware selvfølgeligt er at foretrække, så nu er det bare at lede :)


    Jeg vil gerne lige høre, Dnope, hvorfor netop det hardware? Undrer mig lidt med de temmeligt hurtige ram og netop den processor/grafikkort? Eller er det bare et eksempel? (Det virkede bare temmeligt konkret i beskrivelsen :-) )

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Jeg vil gerne lige høre, Dnope, hvorfor netop det hardware? Undrer mig lidt med de temmeligt hurtige ram og netop den processor/grafikkort? Eller er det bare et eksempel? (Det virkede bare temmeligt konkret i beskrivelsen :-) )


    Først, vil lige være sikker på du ved hvad en APU er: A10-4600M er en 'APU', fordi at i det du kalder CPU'en sidder der både CPU, og grafikkort. Inden i APU'en er det ikke delt op i grafikkort, og CPU - Det er lavet i et stykke silicium.


    Det skal siges at A10-4600M, er en helt ny APU, som har flere store forandringer i forhold til andre APU'er - Der i blandt fuld understøttelse af op til 1866mhz ram, piledriver CPU kerne, og lavere strømforbrug i forhold til ydelsen(på grund af en helt ny teknologi)




    Fordi APU'en bruger RAM både til grafik, og til CPU - Så bliver rammen ekstra belastet, så hurtige ram er nødvendigt, og APU'en understøtter 1866mhz RAM fuldt ud:)


    Jo hurtigere RAM der sidder i, jo bedre vil den køre i spil.


    Der skal være rigeligt RAM, det skal være fuld dual channel, altså 2*4GB RAM. Ægte dual channel ram, med 2 helt ens ram stave, samme størrelse osv. Fordi at rammen skal fuld hastighed, selvom du bruger al rammen. Og 8GB i stedet for 4GB, fordi at APU'en skal bruge 512mb eller 1GB til grafikken. Måske kan 4GB ram gøre det, men så skal du huske at så har du max. 3½GB ram tilbage(Det burde også være ok, men...).




    Netop den APU, fordi det er en Piledriver(forbedret udgave af bulldozer FX-Serie) som sidder i, og hvorfor den er god:


    Computeren får et lavt strømforbrug i forhold til ydelsen.


    Den har et ret kraftigt grafikkort indbygget.


    Piledriver serien(En opdateret version af FX-Serien), yder særligt godt til prisen - En hurtig CPU skal selvfølge ha' hurtig RAM.


    Piledriver serien(En opdateret version af FX-Serien) har nye kraftige funktioner, som viser kræfter i windows 8 64bit. Blandt dem skal nævnes FMA4.




    Jeg har skrevet at der ikke må være andre grafikkort i maskinen, end det der sidder i APU'en - Det er fordi at det bruger ekstra strøm, uden det ændre noget videre ved ydelsen.


    Så alt i alt får du en temmelig kraftig computer, med godt strømforbrug i forhold til ydelsen, og alt det uden den er voldsom dyr:)


    Jeg hader bærbare med dårlige grafikkort til spil, og hader når en bærbar løber tør for strøm;-) Hvor lang tid batteriet holder, kommer dog meget an på hvor stort batteri de har sat på. Desværre er det ofte sådan, at hvis den bærbare ikke bruger meget strøm - Så sætter de bare et mindre batteri i, så den bliver mindre, og billigere. Men det burde være til at finde en med 'normal' størrelse batteri for en 'gamer' bærbar, uden de har været så dumme, at de har sat et ekstra grafikkort i... :-P


    Det var min baggrund for at forslå netop den, det er en meget ny APU - Så du kan ha' svært ved at finde et sted at købe bærbare computere med netop den APU osv. i endnu, men jeg ved at i udlandet, er der allerede bærbare til salg, med de specifikationer jeg skriver her:)

  • du kunne også holde dig fra APU og alt det pjat.


    Køb en computer med en intel i5 og et (Gtx 560M eller over) 4-8 GB ram. Det vil til hver en tid outperforme amd's Fail APU-Dozer.



    men igen jeg er og bliver aldrig stor fan af "gaming Laptops"
    hvis det var mig vill jeg købe en laptop til 2-3000 kr og bruge resten på en Gaming Desktop som faktisk også er pengende vær.

  • Det lykkedes mig at finde en af de omtalte APU-baserede PC'er på edbpriser, http://www.edbpriser.dk/baerba…de-ty047v-id-6808179.aspx (der var en, og kun en i bærbarsektionen :P ), den havde dog kun 1600mhz ram, men vil sige at til de 5,5k så ville jeg nok hellere smide 500-1000kr ekstra og lande på en pc med en i5'er og et GTX650.

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Det lykkedes mig at finde en af de omtalte APU-baserede PC'er på edbpriser, http://www.edbpriser.dk/baerba…de-ty047v-id-6808179.aspx (der var en, og kun en i bærbarsektionen :P ), den havde dog kun 1600mhz ram, men vil sige at til de 5,5k så ville jeg nok hellere smide 500-1000kr ekstra og lande på en pc med en i5'er og et GTX650.


    Jeg antager du mener I7, jeg ikke set en bærbare med I5, og GTX650M - Det ville også være tåbeligt at købe en dual core CPU som er dyrere, og betydeligt langsommere end A10 APU'en:)


    Men en I7, og GTX650M ville være hurtigere, hvis du kan få det til sølle 500-1000kr. mere, og batteriet kan holde strøm - Så er det også et langt bedre valg.

  • Deviltech.de sælger en der er med i5 og GTX 650 uden videre konfiguration.
    Det kan dog lade sig gøre at opgradere den med 8GB ram og en i7'er til 7k med fragt.


    Jeg ville nu gerne se de steder hvor du ser i5'eren skulle være langsommere end A10 APU'en, synes ide'en virker fornuftig med en APU, jeg kan bare ikke rigtigt se det brugbare i det når man kan købe en løsning med en hurtigere cpu (i5'eren som vinder i de tests jeg har set?) og et større grafikkort for et næsten ubetydeligt beløb.


    Hvis nu A10 baserede PC'er var markant billigere ville det da helt klart være at overveje, eller hvis de viste sig rent faktisk at kunne slå intels løsninger i samme prisklasse.
    (nej jeg er ikke fanboy, jeg kigger kun på tallene når jeg køber hardware :-) )

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Jeg antager du mener I7, jeg ikke set en bærbare med I5, og GTX650M - Det ville også være tåbeligt at købe en dual core CPU som er dyrere, og betydeligt langsommere end A10 APU'en:)


    Men en I7, og GTX650M ville være hurtigere, hvis du kan få det til sølle 500-1000kr. mere, og batteriet kan holde strøm - Så er det også et langt bedre valg.

    Troll.. seriøst det er noget pis det du siger.


    Intel i5 fås i både Quard core og duel core. og ligemeget om du tager den ene eller den anden vil den til hver end tid outperforme en søllet APU. og når du nu skal bringe i7 på banen også så få lige dine facts rigtigt. i7 er ikke hurtigere end i5 den er langsommere i clock speed men har HT hvilket vil gøre den hurtigere i nogle programmer som 3D Studio max, cinema 4D osv. men i spil vil i7 ikke være hurtigere.


    og et rigtigt GFX vil altid være at fortrække !!!

  • Troll.. seriøst det er noget pis det du siger.


    Intel i5 fås i både Quard core og duel core. og ligemeget om du tager den ene eller den anden vil den til hver end tid outperforme en søllet APU. og når du nu skal bringe i7 på banen også så få lige dine facts rigtigt. i7 er ikke hurtigere end i5 den er langsommere i clock speed men har HT hvilket vil gøre den hurtigere i nogle programmer som 3D Studio max, cinema 4D osv. men i spil vil i7 ikke være hurtigere.


    og et rigtigt GFX vil altid være at fortrække !!!


    "Intel i5 fås i både Quard core og duel core." - Til bærbar.
    Du sammenligner med I5, og skriver: "men i spil vil i7 ikke være hurtigere"
    "ligemeget om du tager den ene eller den anden vil den til hver end tid outperforme en søllet APU"


    Hmm... :-)




    LeetDonkey. Angående Skyrim, FPS som måleredskab er næsten ubrugeligt - Men giver dig lige et link alligevel: http://techreport.com/articles.x/22932/10 Burde absolut være brugbart i mine øjne, uden at kunne sammenlignes med de stærkere grafikkort så som f.eks. GTX 650m selvfølge.

  • lær at forstå hvad du læser. jeg skriver at I7 ikke vil være hurtigere i spil en I5. er det virkeligt så svært at forstå ? Og hvis vi skal komme med facts vil I5 duel core performe lige så godt som quard core i mange spil. og måske betyde 10-15 FPs drops i dem der virkelig kan bruge en Quard core (på MAX settings).

  • LeetDonkey. Angående Skyrim, FPS som måleredskab er næsten ubrugeligt - Men giver dig lige et link alligevel: http://techreport.com/articles.x/22932/10 Burde absolut være brugbart i mine øjne, uden at kunne sammenlignes med de stærkere grafikkort så som f.eks. GTX 650m selvfølge.

    Selvom hver frame var perfekt synkroniseret så ville en gennemsnitlig framerate på 37 være ulidelig.
    Dvs. en stor udendørs dragekamp formentligt ville ligge i slutningen af 20'erne.
    Hvis du så kigger på de indstillinger de rent faktisk kører med, er det 1366x768, de bærbare OP har kig på kører stortset allesammen FullHD hvilket ikke ligefrem hjælper på performance.

  • Jeg tror sagtens at vi kan konkludere at AMD's APU serie klart er Intel overlegen når det kommer til batteri og indbygget grafikkort. MEN det er dot kun så længe det er den samlede løsning der kigges på, jager man et egentligt grafikkort ind på intel platform en, så vil den være APU'erne overlegen. (Det skal siges at både i5 og i7 i alle de tests jeg har set på CPU siden klart er stærkere end AMD's)


    Men ja, jeg synes at APU'erne virker meget spændende, jeg vil dog ikke personligt gå på kompromis med ydelse for batteri tid. (Jeg skal bare have et batteri der kan holde til at du faktisk fjerner stillet fra kontakten i ny og næste og flytter rundt med PC'en)


    Jeg takker for de fine kommentarer (og de mindre fine), men jeg tror vi lukker tråden inden der går for meget flamewar i den :-P

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W