BYG selv router !

  • Tænkte lige at jeg ville post det her.



    Okai landet ligger sådan at jeg var på udkig efter en ny router da en jeg har fået at altibox Sutter. og er mere eller mindre ubrugelig.


    Jeg var på market efter en router med UpnP. Den skulle køre Dual band.
    Den skulle ha Gigabit Porte.
    den skulle ha wireless
    osv osv. de krav jeg havde til den endte med at sådan en ville koste langt over 2.000 Kr



    Så jeg Tænkte hvorfor ikke bruge en computer til samme formål


    Så jeg gik ind i mit Hardware skab og fandt et bundkort med en gammel Intel P4
    2 gigabyte ram fandt jeg også. en lille 500GB hard disk. og en gamme PSU + et gammelt grafik kort.
    Ja alt dette er faktisk overkill til en router men pyt nu med det. så sparker den bare det mere røv
    Jeg satte et Netgear USB WNA 1100 Wireless netværks kort i den + onboard netværk. (kunne ikke finde 2 Gigabit kort så det skal jeg lige ha skaffet)


    Installeret SmoothWall som er linux baseret. det er udviklet til at køre firewall, router, Vpn osv osv.


    og nu har jeg en killer router der ikke tager ret meget strøm og alt i den er pasiv kølet så den siger ikke en lyd og du får ikke en bedre router !!!!!!


    bygget det hele ind i et Micro ATX kabinet.



    Tænkte at jeg lige ville post her da jeg næsten hverdag ser folk der spør til hvilken router de skal købe. Svaret er brug en gammel computer. det kan sågar være en gammel bærbar computer du bruger.

  • Kan man købe Netværkskort med mere end et RJ45 stik?


    Så kunne jeg måske bruge min gamle PC til noget! :thumbsup:

    AMD Phenom II X6 1100T@3.4GHz & Arctic Freezer 7 Pro Rev.2 - HIS Radeon HD 6870 -

    4*4GB 1600 MHz HyperX RAM - Cooler Master CM Storm Trooper- Energon 750W

    Corsair Force 3 Series 120GB - Seagate 7200RPM 1TB - Windows 7 64-bit


    AMD E-Series E-450 - ATI Mobility Radeon HD6470 500GB 7200RPM

    1x4GB 1066 MHz - Windows 7 64-bit

  • for det første fedt tænkt! for det andet en "lille" 500gb hdd hvad er stor for dig ? :o
    ved godt 1tb næsten er standard nu til dags men det er sgu ikke mange pc'er siden jeg havde en 160gb.. og 500 gb kan da stadig indeholde et par film ;)

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Synes det virker som et kæmpe overkill til noget som burde kunne klares af en router til mellem 400-1300kr.


    Men det er fedt nok du har lavet det. Ville nok stadig have brugt en router.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Her er endnu et eksempel, Komplett sælger denne weekend Netgears WNDR3700 til 499: LINK
    Som de andre er inde på, bruger PC routeren nok alt for meget strøm, i forhold til en almindelig hjemmerouter.


    Et alternativ til det OS, kunne i øvrigt være pfsense

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • nej nej nej alle de routers i snakker om der kan ikke i nærheden af det sammen som en SmootWall Pc kan.



    Skal du ud og købe en router der kan det sammen skal du ha en Cisco eller Hp professionel router som koster langt langt langt over 2000 kr.



    Ja en pc bruger lidt mere strøm end en konventionel router. men det er ikke noget voldsomt. Når den køre kan du jo evt. tage grafik kortet ud af den igen. (tror jeg faktisk lige jeg vil gøre)
    der er jo ikke nogle grund til at power en P4 med 500W pus. Du skal jo lige tænke på at med smoothwall vil din cpu aldrig komme over 10% load så derfor bruger den næsten ingen ting i strøm hvor du router derimod Ikke har mulighed for at gå over i Idle. den køre fuld smæk hele tiden så alt i alt bliver det tæt på det samme!

  • Synes det virker som et kæmpe overkill til noget som burde kunne klares af en router til mellem 400-1300kr.


    Men det er fedt nok du har lavet det. Ville nok stadig have brugt en router.

    Ja men det er nok også fordi du ikke har div servers til at køre og du gamer måske heller ikke
    og du har ikke behov for at kontrollere Dit bandwith 100% du bruger måske heller ikke VPN eller proxy.
    Du har måske heller ikke en domain controller kørende osv osv. Så er en router til 400 Kr også god nok men for mig er det bare ikke nok. og når jeg har en computer liggende til det formål. Så koster den ca 0 kr at sætte op og så skal den godtnok køre i langtid før den har brugt for 400 kr i strøm !

  • nej nej nej alle de routers i snakker om der kan ikke i nærheden af det sammen som en SmootWall Pc kan.


    Skal du ud og købe en router der kan det sammen skal du ha en Cisco eller Hp professionel router som koster langt langt langt over 2000 kr.


    Ja en pc bruger lidt mere strøm end en konventionel router. men det er ikke noget voldsomt. Når den køre kan du jo evt. tage grafik kortet ud af den igen. (tror jeg faktisk lige jeg vil gøre)
    der er jo ikke nogle grund til at power en P4 med 500W pus. Du skal jo lige tænke på at med smoothwall vil din cpu aldrig komme over 10% load så derfor bruger den næsten ingen ting i strøm hvor du router derimod Ikke har mulighed for at gå over i Idle. den køre fuld smæk hele tiden så alt i alt bliver det tæt på det samme!


    Det er sikkert rigtigt at de routere ikke kan helt så meget som det din computer med smoothwall kan.
    Men spørgsmålet er om du har brug for de funktioner som den tilbyder, hvis man kigger på din anden tråd, så ser jeg ikke det store behov for en advanceret router, det er muligt at du skal installere en tredje parts firmware for at få nogle af de funktioner du nævner, VPN/(ægte) DMZ/proxy/traffic shaping.


    Selvom Pentium 4 kan reducere dens clock speed, tror jeg ikke du skal regne med at den kommer under 50W idle (uden grafikkort), prøv gerne med en Watt måler.
    Lad os prøve at lave et lille regnestykke:
    Hvis vi siger at den anvender 50W i timen, så bliver det 1,2KWh per dag.
    Hvis vi sammenligner med en d-link dir-655, så anvender den op til ca. 8,4W i timen, altså ca, 0,2KWh per dag, det vil sige at der er ca. 1KWh til forskel på de to.


    Hvis man så tager den laveste total pris fra Dong Energys side: 1.95kr/KWh, hvilket så ganges med 365 for at få forskellen i kroner per år: 711,75kr.
    Altså kan det godt betale sig at købe en router.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • En anden ting i øvrigt: tjek om CPUens clock frekvens i det hele taget blivet skruet ned, en del linux distributioner anvender ikke de funktionaliteter som standard.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • for det første fedt tænkt! for det andet en "lille" 500gb hdd hvad er stor for dig ? :o
    ved godt 1tb næsten er standard nu til dags men det er sgu ikke mange pc'er siden jeg havde en 160gb.. og 500 gb kan da stadig indeholde et par film ;)


    500 GB HDD er ikke stor men skal have 4 hdd med 1 tb hver og computeren skal køre med raid 10.
    så er det stort og sikkert :goodpost:

  • Jeg havde selv en tilsvarende maskine, dog bygget på en ældre PC, men det er så også små 10 år siden, det køre fint og spiller 100% hvis det er sat ordentlig op.


    Det virker til at dit internet er pænt vigtigt for dig og du bør derfor få lavet dig et ordentlig raid 1 (eller højere) ellers bør du kraftigt overveje i det mindste og finde dig en SCSI eller SAS disk som er lavet til at køre 24/7 i en server af den slags, eller vil din disk en skønne dag dø og så er dit net altså nede.


    Jeg gik dog væk fra det da det brugte for meget strøm til mit behøv da jeg flyttede min hjemmeside til en anden server. Kig en ekstra gang på WNDR-3700, den er altså en ganske god router =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Du skrev nogle krav og dem klarede vi med mindre. Og nej den kan ikke måle sig med en Smoothwall løsning, men du nævnte ingen krav der krævede det.
    Jeg siger ikke din Smoothwall låsning er dårlig, jeg har selv en dualcore Atom (Med HT så 4 tråde) samt 4 GB ram og 2x512GB HD(Raid 1) som køre pfSense herhjemme, så kender til det. Men du skal ikke sige vores løsninger er dårlige når du ikke selv følger dine egne krav.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • siger ikke at jeres løsninger er dårlige siger bare at en almendelig router ikke kan og eller ha de funktioner jeg skal bruge og jeg er ikke klar til at gå ud og købe en cisco eller HP professionel router.. da en smoothwall er lige så god.


    og så til dem der skriver Angånede strøm forbrug
    okai hvis jeg skal ud og købe en router til 700 kr. så skal min smoothwall køre i langtid før den har kostet mig det samme da jeg jo har bygget den ud af dele jeg har liggende.


    Ja mit internet er vigtigt for mig. Grunden til at jeg ikke kan eller vil nøjes med en normal Consumer router er pga mine servers som også står og sluger strøm ( Hp ProLiant server's) ja de larmer som bare fanden. men det skal bare virke og det skal virke altid.

  • siger ikke at jeres løsninger er dårlige siger bare at en almendelig router ikke kan og eller ha de funktioner jeg skal bruge og jeg er ikke klar til at gå ud og købe en cisco eller HP professionel router.. da en smoothwall er lige så god.


    og så til dem der skriver Angånede strøm forbrug
    okai hvis jeg skal ud og købe en router til 700 kr. så skal min smoothwall køre i langtid før den har kostet mig det samme da jeg jo har bygget den ud af dele jeg har liggende.


    Ja mit internet er vigtigt for mig. Grunden til at jeg ikke kan eller vil nøjes med en normal Consumer router er pga mine servers som også står og sluger strøm ( Hp ProLiant server's) ja de larmer som bare fanden. men det skal bare virke og det skal virke altid.

    Jeg vil anbefale dig at gå over til pfSense i stedet. Jeg har selv brugt Smoothwall gennem et år og pfSense slår den på alle punkter.
    Har været igennem Untangle, pfSense, IPCop, Smoothwall, ClearOS plus diverse flere.
    PT er det pfSense der har klaret sig bedst. Dog så ser IPFire meget tiltalende ud og forventer at teste den af på et af mine ESXi miljøer senere på måneden.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Jeg vil anbefale dig at gå over til pfSense i stedet. Jeg har selv brugt Smoothwall gennem et år og pfSense slår den på alle punkter.
    Har været igennem Untangle, pfSense, IPCop, Smoothwall, ClearOS plus diverse flere.
    PT er det pfSense der har klaret sig bedst. Dog så ser IPFire meget tiltalende ud og forventer at teste den af på et af mine ESXi miljøer senere på måneden.

    tror jeg vil teste IPFire og pfSense i VMware Esxi inden jeg bytter det ud. mange tak for tippet.