Surround Sound over computeren :) ?

  • okay tak, det hjalp mig meget :) men er der nogen af jer der kender et godt lydkort der har digital output og det der dolby digital som kan købes billigt ? :)


    Umiddelbart vil jeg anbefale dig at kigge på et bedre bundkort, når man tager i betragtning at der i din anden tråd er snak om at overclocke din q6600, vil jeg mene at det vil være en god ide at få et bundkort af bedre kvalitet alligevel.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • har kigget lidt på det her xfx nforce 750i har fundet et brugt og der er digital udgang og det kan køre sli :) vil det ikke være et fint valg ?

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • har kigget lidt på det her xfx nforce 750i har fundet et brugt og der er digital udgang og det kan køre sli :) vil det ikke være et fint valg ?


    Jeg må indrømme at jeg umiddelbart ikke ville købe det bundkort, det beror primært på mine ejne erfaringer med bundkort der har nvidia chipsets, men også fordi man kan læse på nettet at det vidst ikke er godt til at overclocke: LINK


    Hvis du vil have noget at gå efter, så vil et bundkort baseret på Intels P45 chipset være et rigtigt godt udgangspunkt, P35 kan nok også gå hvis det er.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • jamen passer de til en Quad core cpu ? Q6600 :) ?

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • jamen passer de til en Quad core cpu ? Q6600 :) ?


    Som udgangspunkt, ja, bundkort baseret på Intels P45 understøtter quad cores, bemærk at P45 chipsettet er nyere end det g31 der sidder på dit bundkort (det ville da være sært at et nyere chipsæt ikke understøtter noget et tidligere gjorde).


    Det anbefales dog alligevel at tjekke på producentens hjemmeside, der kan være begrænsninger (typisk hvis bundkortet er lavet for billigt, så det kan ikke levere nok strøm til CPUen).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Sælger de dem for ny mere ? :) synes ikke rigtig jeg kan finde nogen på komplett fx :)?

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Tjaa... umiddelbart med et system af den alder, syntes jeg det er lidt spild af penge at købe et nyt bundkort.
    Måske vil det være en god ide at holde et vågent øje, på diverse hardware sites (hol.dk, hwt.dk, her, dba osv.).


    Et helt andet alternativ, kunne være at du udskifter din receiver med en der kan finde ud af at håndtere lyd via HDMI, på den måde kan du anvende den lydchip der sidder på nyere grafikkort, det burde være en langt bedre løsning end via et optisk eller et coax kabel fordi der er båndbredde nok til at overføre lyden i 7.1 ukomprimeret (altså det er lige meget med dolby digital og DTS).
    Men så er det muligt at du bliver tvunget til at have et kabel fra grafikkort til receiver og fra receiver til skærm(jeg er ikke lige klar over om computere kan finde ud af at bruge HDMI udelukkende som lyd signal).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Jamen så vil det da være spild at skifte den ? hvis det ikke er sikkert hdmi kan køre med lyden ;) ? er ellers glad for den forstærker :) Og vil det ikke bare være nemmere at købe et lydkort med det digital output der ? ;)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Jamen så vil det da være spild at skifte den ? hvis det ikke er sikkert hdmi kan køre med lyden ;) ? er ellers glad for den forstærker :) Og vil det ikke bare være nemmere at købe et lydkort med det digital output der ? ;)


    Afhængigt af hvilken receiver du i givet fald køber, bør den som minimum kunne finde ud af at håndtere lyden selv og sende billedet videre til din skærm.
    Der hvor min tvivl ligger, er hvorvidt det vil være muligt at nøjes med at sende lyd over HDMI og så forbinde et ANDET kabel fra grafikkort til skærm, men det er kun af mindre betydning, da man som sagt altid kan forbinde HDMI fra PC til receiver og fra receiver til skærm.


    Fordelen ved HDMI løsningen, ligger i at der ikke er de begræsninger i båndbredde osv.
    Ulempen er naturligvis pris og at det ikke er en hensigtsmæssig løsning, hvis der er en større afstand fra receiver til computer.


    Men det er også kun et alternativ ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Igen, er det ikke meget at ofre på sådan en ældre maskine? OP spurgte til muligheden for overførsel af surround lyd og i ender med at anbefale ny reciever og GFX til et Q6600 setup?


    Jeg har ikke rigtigt gået op i surround lyd fra pc, men kan det ikke klares i en ok løsning med et lydkort?


    /ask

  • det er også det jeg hele tiden har spurgt om ? har nemlig et lydkort jeg kan købe til 300 kr med fjernbetjning og det har dolby digital og har digital output osv :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Jo så længde det bare understøtter passtrough på den digitale linje så er et lydkort klart den bedste løsning for dig..


    Bare hold øje om med om det er PCI eller PCI-Express x1.. Du skal jo gerne kunne have det i computeren.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • hvad er det der passtrough ? :)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Passtrough betyder at signalet ikke bliver afkodet i den indbyggede chip; Altså overlader den din reciver til at afkode signalet. Det betyder altså, at du ikke mister kvalitet i lyden - selvom det er et billigt lydkort.


    Det står i sammenhæng med:


    "Digital and DTS® bitstream pass through"


    Det behøver den skam heller ikke have, men vil da mene du får den bedste lydkvalitet sån.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • okay mange tak drenge ;)

    Intel i7 8700k
    Asus prime Z370-a
    EVGA 1080TI SC black
    Corsair vengeance RGB white 16gb 3600mhz
    Corsair H150i

    Corsair 6x LL120 blæser
    Corsair Crystal 460X RGB

    Corsair RM850X white
    Samsung 850 EVO 500 gb

    Windows 10 64bit
    Acer predator xb271hua

  • Igen, er det ikke meget at ofre på sådan en ældre maskine? OP spurgte til muligheden for overførsel af surround lyd og i ender med at anbefale ny reciever og GFX til et Q6600 setup?


    Jeg har ikke rigtigt gået op i surround lyd fra pc, men kan det ikke klares i en ok løsning med et lydkort?


    /ask


    Det er da helt klart en dyr løsning, men det er om muligt, den der leverer det bedste resultat, men igen jeg understreger det var bare et alternativ.
    Hvis du læser OPs anden post, kan du se at han planlægger at købe et andet grafikkort, hvor der sandsynligvis er HDMI udgang på.


    Igen, hvis du læser OPs anden tråd, hvor han nævner at han gerne vil have lidt mere performance, anbefales det at han overclocker CPUen, men da han har et bundkort er tvivlsom kvalitet, vil jeg mene at han kan slå to fluer med et smæk, hvis han køber et bedre bundkort med digitalt lyd output.
    Problemet med det er at det åbenbart er begrænset hvad man kan finde på brugtmarkedet.



    Det behøver den skam heller ikke have, men vil da mene du får den bedste lydkvalitet sån.


    Passthrough er ikke bare en ting der er rar at have, hvis han skal kunne få surround over et optisk eller et coax kabel, er det nødvendigt at benytte DD eller DTS komprimering af lyden, da der ikke er nok båndbredde til at overføre surround ukomprimeret over et optisk eller et coax kabel.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Passtrough betyder at signalet ikke bliver afkodet i den indbyggede chip; Altså overlader den din reciver til at afkode signalet. Det betyder altså, at du ikke mister kvalitet i lyden - selvom det er et billigt lydkort.


    Det betyder det ikke.


    DD eller DTS, komprimerer lydsignalet sådan at det er muligt at overføre surround sound lyd over en forbindelse med begrænset båndbredde, det kan på sin vis sammenlignes med MP3 der også bruger mindre båndbredde for at overføre et tilsvarende lydsignal.


    Hvis der ikke er passthrough(bitstreaming), kan der ikke overføres et surround sound signal over et optisk/coax kabel, fordi der er ikke båndbredde nok.
    Det er igen årsagen, til at hvis de spil OP regner med at spille ikke anvender DD eller DTS, skal han ikke regne med at kunne få surround sound lyd fra dem, film burde ikke være noget problem, da de typisk anvender DD eller DTS.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er da helt klart en dyr løsning, men det er om muligt, den der leverer det bedste resultat, men igen jeg understreger det var bare et alternativ.
    Hvis du læser OPs anden post, kan du se at han planlægger at købe et andet grafikkort, hvor der sandsynligvis er HDMI udgang på.


    Igen, hvis du læser OPs anden tråd, hvor han nævner at han gerne vil have lidt mere performance, anbefales det at han overclocker CPUen, men da han har et bundkort er tvivlsom kvalitet, vil jeg mene at han kan slå to fluer med et smæk, hvis han køber et bedre bundkort med digitalt lyd output.
    Problemet med det er at det åbenbart er begrænset hvad man kan finde på brugtmarkedet.

    Hvis der skal skiftes så meget i systemet, vil han så ikke få væsentligt mere ud af et kigge på en samlet ny (brugt) løsning? Der er efterhånden ved at være en del brugte i5 systemer med noget bedre specs. end hans nuværende der kan fås til meget fornuftige priser.


    /ask

  • Hvis der skal skiftes så meget i systemet, vil han så ikke få væsentligt mere ud af et kigge på en samlet ny (brugt) løsning? Der er efterhånden ved at være en del brugte i5 systemer med noget bedre specs. end hans nuværende der kan fås til meget fornuftige priser.


    /ask


    Tja... det er afgjort også en mulighed, men det afhænger ret meget af hvor mange penge OP har lyst til at bruge på det, en nyere løsning har de samme begrænsninger.
    Løsningen med en bedre receiver vil stadigvæk klart være den bedste løsning i forhold til surround lyd.


    Budget løsningen, ville være at købe et lydkort med de rigtige specs og så prøve at OCe med det bundkort han har(men taget i betragtning at hans bundkort er i den absolutte lavere klasse, anbefaler jeg at købe et bedre brugt hvis der er penge til det).


    Pris for lydkort med digitial output: 250kr: eksempel Asus Xonar DG PCI(bemærk at det ikke er PCIe, PCI er billigere)
    Bundkort: 300-350kr (burde det maks koste).


    I alt 550 til 600kr, umiddelbart er vi stadigvæk på et niveau hvor det er betydeligt billigere end at købe et i5 setup brugt.
    Bemærk i øvrigt at lydkortet understøtter både DD og DTS over den optiske udgang der er på det.


    Igen løsningen med HDMI nævnte jeg fordi det er den eneste der er i stand til at overføre surround lyd ukomprimeret.


    For at gøre forvirringen komplet, findes der løsninger der kan konvertere ukomprimeret surround lyd til dolby digital eller DTS (hardware løsninger: dolby digital live og DTS connect), det skulle også være muligt at gøre det med software, men det ser ikke ud til at være trivielt at sætte op.
    Et eksempel på et billigt lydkort med dolby digital live: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja, vi er da enige langt hen af vejen, men jeg ville nok ikke smide ret meget mere end de maks 5-600 kr efter opgraderinger på den maskine, medmindre det var noget der kunne bruges direkte i en nyere maskine ved senere opgradering.


    Surround Reciever løsningen er heller ikke et skidt valg, men igen hvis det skal være ordentligt så koste det også en del mere end 5-600,-


    /ask