hjælp til oc af i2600k på ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

  • hejsa


    kunne godt bruge lidt hjælp til oc af den her, har tidligere leget med oc, men der er mange flere indstillings muligheder idag end for 10 år siden, så jeg er lidt lost ???


    hvis en kunne hjælpe mig via messenger eller lignende og forklare mig lidt om de forskellige ting ville det være super dejligt.

    Intel® Core i7-2600K Processor
    ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
    Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler
    XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
    Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5" SATA 6
    XFX ProSeries Core Edition 750W
    Corsair Carbide 400R Midi Tower
    ASUS BW-12B1LT, Blu-Ray Writer SATA

  • Hvis du bare ønsker et moderat OC, så kan du bare ændre den fra Auto til manuel ind på AI Tweaker i BIOS. Så ændre du ikke på frekvensen, men derimod på multiplieren. Den kan du godt skubbe op til 48. Det betyder 48x100 MHz = 4,8 GHz.


    Husk dog at skubbe CPU volt op. Den skal nok op på mellem 1,4 og 1,49. Det skal du så prøve dig lidt frem med.


    Diverse overclockere anbefaler ikke over 1,5V til 24/7 brug, da den ikke har godt af det.


    Hvis du starter med at ændre det, så er du fint kørende. Eller skal du til og hæve volt på PLL og MCH og hvad der nu ellers ligger i menuen. De kan næsten alle hæves med 0,2V Altså fx fra 0,9V til 1,1V. Men det er noget du skal lege med lidt længere tid.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • prøver det til at starte med, men ville gerne have en forklaring hvad alle instillingerne ændrer på

    Intel® Core i7-2600K Processor
    ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
    Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler
    XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
    Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
    Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5" SATA 6
    XFX ProSeries Core Edition 750W
    Corsair Carbide 400R Midi Tower
    ASUS BW-12B1LT, Blu-Ray Writer SATA

  • Muligvis ikke megen info, men kan da fortælle hvad jeg ved om OC.


    Base clock (Den der står til "100.00" i din UEFI), skal man ikke røre ved. Man kan maks presse den op på 105.00 (ud fra hvad jeg ved), men dette er ment til de mere ekstreme clocks.


    Man skal derimod pille ved sin multiplier. Når du skal udregne din clock på forhånd, skal du tage din multiplier og gange med base clock. Dvs: 45x100.00 = 4500.00 Mhz.


    Volt tilfører man for at stabilisere sit overclock. Meget meget meget groft kan man sige at jo længere man clocker sin CPU op, jo flere volt skal der til, og jo flere volt jo højere kan din clock komme op.


    Volt tilfører også meget varme til din CPU, så her skal man passe på.


    Ved ikke om det var for meget basal info, men nu har jeg givet min viden, kan du bruge det er det godt, kan du ikke, jamen så ved du nok mere end mig :)


    Mvh.


    Nicolai H. Nielsen


    PS. og bagefter jeg brugte et år og en dag på at skrive min besked, fandt jeg ud af at gaming-king skrev det samme, bare med tal du kan bruge direkte. :oops:

  • her er Ca 6 siders læsning
    http://rog.asus.com/8292011/gu…ntermediate-overclocking/


    det er godtnok skrevet for et P67 og z68 mobo. men instillingerne er det sammen. og det er samme UEFI bios der er på de 2 boards og dit. Måske med en lille opdatering her og der til forskæk. men instillinger og menuer er stadig identiske. så læs bare løs.