Hjælp til at finde driver

  • Hejsa folkens


    Jeg er ved at samle en kontor pc til min kære moder af diverse stumper jeg har haft liggende.
    Jeg har i midlertidig det problem at bundkortet (Asus p5q se) først kan se sata drev, når man har installeret en driver.


    Jeg har, uden held, prøvet at sætte en ide harddisk i, men den skal sidde i samme kabel som cd'drevet, hvilket betyder, at pc'en ikke kan læse windows disken.


    Derfor leder jeg efter en driver, som kan indlæses under windows installationen, således at sata drevet kan findes. Da jeg ikke har noget floppy drev, regner jeg med at bruge en usb pen. Har testet det og windows kan godt finde usb pinden.


    Jeg håber, nogle har mere held end mig selv med at finde en driver til formålet.


    På forhånd tak


    Anders

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Har kontrolleret Bios og har prøvet både asus egen driver samt den som Cyclups linker til.


    Desværre uden held :(

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Hvilken udgave af windows er du i gang med at installere?


    Så vidt jeg kan se kommer IDE porten fra en Marvell controller, måske er det denne du skal bruge en driver til, for at få det til at virke, da du anvender et IDE dvd drev.
    Så vidt jeg husker har Windows 7, f.eks. drivers til ICH9R sydbroen, så det er ikke langt ude at gætte på at der er en driver til ICH10 på windows 7 cden.


    Ellers kan du prøve at opdatere BIOS på bundkortet, ud fra teksten, kunne der være noget der fikser dine problemer.


    Et forsøg kunne også være at gøre det modsatte af hvad cyclups foreslår, nemlig at sætte SATA controlleren til IDE mode, selvom AHCI giver adgang til flere features.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Det er vista home premium 64 bit (da jeg har en licens til denne liggende)


    Jeg TROR ikke det er ide kontrolleren, der er noget galt med, da windows cd'en fint starter op osv. Problemet opstår når man skal vælge hvor man vil installere windows.


    Her kan pc'e ikke finden nogen Harddisk.


    Jeg har prøvet at have sata som både ide og ahci.


    Ydermere kan jeg ikke engang se harddiske i bios.

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Du kunne prøve med et andet kabel og en anden sata port og evt. teste harddisken i en anden pc,
    men bliver disken ikke registreret ved opstart kunne det tyde på at den er stået af.


  • Du kunne prøve med et andet kabel og en anden sata port og evt. teste harddisken i en anden pc,
    men bliver disken ikke registreret ved opstart kunne det tyde på at den er stået af.


    Jeg er enig i ovenstående, det vil absolut være en god ide at prøve med et andet kabel, en anden port og harddisk et andet sted, men jeg har nu alligevel en kommentar.


    I visse tilfælde, skal man ikke være bekymret over at harddiskene ikke fremgår i BIOS, det er normalt hvis harddisk controlleren er sat til RAID tilstand, fordi man skal konfigurere diskene et andet sted (dermed ikke sagt at det ikke kan fremgå i BIOS alligevel i RAID tilstand).


    Når det er sagt, så er det ikke problemet her, da OP har testet AHCI og IDE tilstand (RAID burde ikke være muligt, da det er ICH10 sydbro).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så har vi også prøvet at skifte både kabel og harddisk, dog stadigvæk uden noget resultat.
    Kan bundkortet have en eller anden defekt, som gør at samtlige sata porte ikke virker.


    Har været igennem alle sammen i mit forsøg på at få den igang.


    Btw. så kan vista installationen godt finde sata driveren via usb pin. Dette hjælper dog ikke på manglen på harddisk :S

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Jeg har valgt at opgive at bruge mere tid på at få en sata disk i dette system.
    Ved at få styr på master/slave forholdet også skiftet ide kabel, har jeg fået sucess med boote windows installationen.


    Pc'en kan også godt finde min ide harddisk, men skriver noget i stil med følgende:


    "Denne computers hardware understøtter ikke start til disken. Kontroler at diskens controler er aktiveret i computerens BIOS menu."


    Jeg synes jeg har pløjet min bios igennem et par gange nu, men desværre uden held.


    Nogen der ved hvad der kan være galt (og endnu bedre, have en løsning på problemet)


    mvh Anders

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • havde samme problem i sin tid, da jeg skiftede til win 7 home 64. nøjes med at have den hdd koblet til som windows skal installeres på, og ihvertfald ikke have den som det gamle operative system var på slået til...det kan den slet ikke finde ud af under installation.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Der sidder kun den ene HD i pc'en.
    En 200 gb ide fra samsung, som er testet i et andet system.

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02