erfaringer med 8120.

  • Når det kommer til Bench programmer har de ihvertfald vist sig ikke at være så spændende, Intels clocker trods alt lige så fint.


    Nu er det noget tid siden jeg læste reviews, men et af de store problemer for mig var det helt vildt høje Watt forbrug ved OC, det steg VIRKELIG meget.


    Ved at Riska har benchet Superpi på hans 8150 ved 5900 Mhz, og det er på vandkøling. Så OC mæssigt er de helt fine, men kunne ikke selv forestille mig at købe en kontra Intel, desværre.


    /Du har PM

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Ja jeg har også oplevet, efter jeg fik den stabil på omkring 4600, at temperaturforskellen v. load kontra idle, signifikant højere.


    Oplever idle temperaturer fra ca 39-45°. Når jeg gamer BF3 rammer den typisk 60-63°. Tror også der skal vand på - selvom jeg har en Thermalright monster køler på, med 2x120mm på, oplever jeg stadigvæk høje temperaturer.


    Det sjove er så, at temperaturerne ligger meget ens fra den er OC'ed til stock speed.

  • http://vr-zone.com/articles/am…for-gamers-/13694-12.html


    8150 @ 4700 Mhz = 440W Load
    2600k @ 4700 Mhz = 286W Load


    Med vandkøling kan de fint rende hurtigt, men det kan Intel`s trods alt også ... Ydelsen er desværre ikke så imponerende som håbet, så på CPU marked foretrækker jeg stadig Intel, det kunne nu have været rart med noget mere konkurrence ...


    Heldigvis har de bedre held med deres GFX afdeling 8)

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Det var dog sygt - har godt nok stadig en dejlig kærlighed for AMD og deres CPU'er. Det slipper jeg nok aldrig, slet ikke efter mine erfaringer med FX53-55. Damn de var sjove :)


    Men ak - som der også står forskellige steder på nettet, vandkølingen er et must hvis man vil køre højere clockfrekvens.


    Så er spørgsmålet så bare, hvad skal man dog kigge efter. Har ladet mig fortælle EK er prima kvalitet, men synes det ser noget klejnt ud ifht. så meget andet, som f.x Swifttech.


    Hvad synes du ?

  • Det efterhånden også en del år siden at Tom Holck samt dig og Gomer Pyle sad og benchede med dem (Eller var det ikke FX du benchede sammen med Gomer, det sku for mange år siden) 8) ...


    Angående vandkøling er det lidt svært at sige noget om alt efter hvilke krav, pris osv du har - Er ikke verdens mester i det, men du er velkommen til at smide en pm om det, evt komme på MSN det er lidt nemmere.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Holy sh*t den bruger meget strøm i forhold til 2600k.


    Det er lidt en dealbreaker for mig, og når effektiviteten pr. Watt ikke er meget bedre end Phenom II, så får min 1090T lov at blive i maskinen til næste generation/refresh.


    Men som en lille blæreffekt er jeg vild med 8 kerner :P


    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ja det er mange år siden efter hånden. JEg fandt et par billeder fra way back med et intermistisk setup med en FX53 med min gamle container med lidt tøris, med blæsere og håndklæder. Norj hvor jeg grinte!.


    Jeg kigger på det, og ser om ikke jeg måske skal have fat i nogen af dem ovre på octeamdenmark.dk ?...


    Ja renegger, den bruger ret meget strøm og den udleder faktisk ekstremt meget varme ved bare en smule load. Og blære effekten er vild nok - men jeg synes det der er det fedeste med sådan en octo-core, er at uanset hvad jeg har smidt efter den af spil og diverse testprogrammer, så banker den bare der ud af.


    Jeg kom fra en 6000+ dual core 3 ghz, og nu kører jeg 4500 mhz med 8 kerner.. rimelig forskel :thumbsup:

  • Yeah.. En lækker cpu alligevel, vil jeg mene. Måske fordi jeg er lidt hooked på AMD :)


    Ja, fra en 6000+ til octa burde give et ordenligt ryk. Gik selv fra en Opteron 185 @ 3ghz til en Phenom 955 @ 3,8ghz og der var satme forskel der. Så kan forestille mig at du virkelig har fået fart pp med opgraderingen :D


    Ærgrer mig lidt over at jeg solgte min Opty, der var sq noget særligt over den :/


    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Tilbage i 2003 kom strømforbruget bag på dig, nu i 2012 kommer strømforbruget bag på dig, skal vi se om det også sker i år 2020 ? :razz:


    OMG - Watt forbrug ved 4.2 Ghz..


    Men ja, det var sku tiders med jeres 01 WR, det dælme mange år siden man skrev der ...


    NY WR i 01!!!!!


    Men hvis det er ska jeg nok prøve guide lidt hen af vejen med vandkølingen, så kan der altid oprettes en tråd på Octeamdanmark hvor jeg alligevel også vil svare dig inde ;)

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Må jo indrømme tiden indhenter mig kan jeg se. Dengang havde jeg også udfordringer med at fjerne effektforbruget fra CPUen. Og nu når jeg ligger på 44/4500mhz så er temperaturen stadig den samme som ved normal hastighed.


    Jeg begriber ikke AMD har lavet en CPU der er så effektfølsom, så man bliver pulet og den reelt rammer næsten 150% forøgelse.



    Det var fedt ..! Har ikke kunnet finde nogle billeder nogen steder af dem, desværre.



    Jeg kan ikke få lov at få oprettet en profil derovre - uanset hvad jeg gør, så kan de ikke godkende mig.

  • Det ihvertfald svært at finde jeres billeder fra dengang, har fundet en smule du har haft smidt op hvor du er med på nogle af dem, samt den mega høje pot i brugte - Det var sku gode tider :D (Har et par mere)


    [Blocked Image: http://i44.tinypic.com/fypudz.jpg]


    [Blocked Image: http://i40.tinypic.com/148q1x0.jpg
    Det var også et sidespor, men lidt sjovt at se tilbage på ;)

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Damn - Hvor fandt du billederne henne af?.
    Det var sjove tider, og husker ret tydeligt den pot vi havde. Det var et gammel vandkølehoved fra et waterchill sæt, som jeg havde fået loddet sammen med et kopperrør.. Bunden var fandme næsten papirstynd, men hold kæft nogle fede resultater vi opnåede med den.. :T
    Tror lige jeg skal over min fødselsdag i morgen, også kigger jeg efter noget vandkøling.
    God weekend til alle :)

  • Jeg har kun kort haft 1-2 stk. FX-8120, men jeg køre selv med FX-8150 - Der er ikke den store forskel:)


    FX serien fiser direkte op på 4,5ghz med en ok luftkøler, uden problemer, og uden stort strømforbrug. Når du kommer op på 4,7 ghz og der efter, så begynder FX-8150 i hvert fald at bruge strøm... max. 1,5volt til CPU, med en god luftkøler.


    Personligt ville jeg nok køre ca. 4,3ghz med en FX-8120 overclocket via 'FSB' i BIOS, med cool and quite enable, og turbo disable.


    Ved 4,3ghz skal du give den 1,35volt, måske er 1,3 volt ok.


    Rammen køre 1850mhz(CL6/CL7/CL8 ) eller 2200mhz(CL9/CL10/CL11). <--- Det er en 8 kernet CPU, den har brug for hurtige ram.... Se evt. mere her: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=4&t=736


    NB 2.5ghz(1,25volt), og HT 2.8ghz(1,25volt).




    FX serien er bedre end det folk regner den for;-) Så det er et rigtigt fornuftigt køb. FX-6100 og FX-8120 er de 2 cpu'er som giver mest for pengene:)


    Jeg har skrevet lidt mere her: http://dnope.dk/viewtopic.php?f=10&t=700 og her http://dnope.dk/viewtopic.php?f=8&t=691

  • har været til AMD i langtid men kunne aldrig drømme om at købe en bulldozer. har selv kun intel nu.
    bulldozer har vist at være en vild CPU hvis du render billerder eller animations. men intel i7 gør det lige så godt og den har kun 4 Cores. ville holde mig langt væk fra SucksDozer. men det er jo bare min personlige mening.


    og faktisk ville jeg ikke købe noget somhelst Nu. ville helt klart vente til Ivy bridge som er lige om hjørnet nu.

  • har været til AMD i langtid men kunne aldrig drømme om at købe en bulldozer. har selv kun intel nu.
    bulldozer har vist at være en vild CPU hvis du render billerder eller animations. men intel i7 gør det lige så godt og den har kun 4 Cores. ville holde mig langt væk fra SucksDozer. men det er jo bare min personlige mening.


    og faktisk ville jeg ikke købe noget somhelst Nu. ville helt klart vente til Ivy bridge som er lige om hjørnet nu.


    Det er da godt at ha' meninger... Men tråden handler nu engang kun om overclock af AMD's bulldozer serie:)

  • Det er da godt at ha' meninger... Men tråden handler nu engang kun om overclock af AMD's bulldozer serie:)

    Taj hvor i "
    Er der nogen der har nogen erfaringer med AMD's bulldozer serie - Jeg sidder selv med en 8120 og den render fint 4280mhz uden de store udfordringer selv med prime95@64bit." står der noget med OC af AMD's FailDozer serie ?. og Hvorfor får den så mega dårlige anmeldelser alle steder ?
    spør fordi jeg ikke ved det. men vil gætte på at det er grundet at det er en fail CPU

  • Ja 4,3ghz er ikke noget problem med FX-8120 - Med en god luftkøler er +4,5ghz også inden for rækkevidde;-)




    Kender du et eneste spil som udnytter 8 kerner? De fleste spil i dag bruger 3-4 kerner, det giver typisk 100% udnyttelse af en quad core CPU, og typisk max. 50% udnyttelse af en 8 kernet CPU.


    BF3 udnytter ikke engang 6 kerner ordentligt - Med kun halvdelen af sin CPU kraft i spil, så lykkes det alligevel at få næsten samme score i spil, som dens 4 kernet konkurenter.


    Det er derfor at Bullbozer får dårlige anmeldser, jeg har ikke set en eneste anmelder nævne det faktum at Buldozer'en klare sig næsten lige så godt, selvom det kun er halvdelen af kernerne som bliver brugt i spil:)


    Samtidigt tester man strømforbrug ved Idle, og max. belastning - I virkeligheden har Bulldozer mange power stats, og i en test hvor CPU'en bliver belastet 0%, 2%, 5%, 10%, 20% og 100% ville det se anderledes ud.


    Jeg håber det forklarede hvorfor.




    I trådstarters besked spørger han udelukkende til folk der har oplevelser med Bulldozer, som du også selv citere.

  • anyway. ikke noget vi skal til at diskutere. har ikke selv en Bulldozer. men jeg har da set mange Benchmarks hvor I7 outperformer bulldozer.


    men ja. når alt kommer til alt så er det vel bare hvad men personligt fortrækker.
    og så snart vi kommer op på 4 kerner og der efter er det 100% GPU der har noget at skulle sige


    men som sagt kender ikke noget til bulldozer. så jeg blander mig pænt uden om igen !