Ny stationær til max 5 k

• Mit råd vil være at en fx-4100 og et potent gfx som hd6950 eller gt560ti vil være svært at komme udenom med et budget på de 5000kr. Man får ikke det vilde for det beløb, men en maskine med ovenævnte dele, et 970 eller 990x chipsæt (afhængigt af hvad der er råd til) vil sagtens kunne klare alt du smider efter den - om ikke andet kan man jo skrue midt ned for eyecandy.

Så smider du 4-8gb ddr3 ram i, evt. Et Antec One Hundred Kabinet, en 500w PSU eksempelvis fra Corsair, Caviar Blue 500gb (er vist den billigste lige pt.) og en cpukøler som CM Hyper 212. Så kan man også øge multiplier lidt, så frekvensen kommer op.

Du får som sagt ikke den vildeste PC, men du fær svært ved at lave et bedre system end det til 5k. Sådan er det bare, og så må de af os som hele tiden vil have mere og kraftigere hardware lige være realistiske, når vi sammensætter en PC for andre på et stramt budget.

Det burde kunne fås for omkring 5k dog uden OS.

Edit: Så lige at det kun var til LoL. I så fald kan du sagtens nøjes med et gtx560/550, hd6850/6770 og så er der penge til OS og/eller en fx-6100 indenfor budget.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

Rettet en gang, sidst af Renegger ().

• hvad med at hjælpe manden istedet for at gøre hans tråd til en kæmpediskussionklub.....

giv ham nogle setups der passer sammen til den pris istedet for at gøre ALT for teknisk..

Det kræver sgu da at behovet er defineret ordentligt ikke ?

Om du så køber Intel eller AMD er komplet ligegyldigt, der er rigelig kraft at gøre godt med. Systemet skal balanceres så det passer til hinanden på bedste mulige måde. At Intel så giver dig en god CPU i I2500K hvis du OC, men gør du ikke, så er det jo lige fedt.
    Bruger TS programmer som kræver mange tråde, så er der intet over bulldozer, så kan i sgu skælde ud alt det i vil, men jeg har alligevel ret. At så prissætningen er forkert er noget helt andet.

Faktum er at du kan lave en rigtig god spillemaskine med 6 kerner fra AMD til en pris, som Intel ikke kan matche, så kan i jo sidde og tude over jeres benchmarks, det er stadigvæk KUN syntetisk. Kender du dine behov, så bygger du maskinen efter det og intet andet.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

• Citat fra phillyX

ok, grafikkortet trækker det største læs når det kommer til gaming, men du må da for guds skyld indrømme at du får meget mere for pengene ved at vælge en hvilken som helst i5 setup frem for den fx4100 setup på topdata..

Jeg kunne på nuværende tidspunkt, ikke finde på at købe en computer hos topdata, og har aldrig snakket om en computer fra topdata:) Topdata er i mine øjne et fup firma, med deres 'Tilbud' som intet har med rigtige tilbud at gøre. Topdata har som reglen også for høje priser på AMD.

mvh.

• KIg nu bare på mit råd.. Der sker ikke meget ellers, hvis jeg selv skal sige det :P

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Syntes ikke der er mange konkrete bud på hvor langt at 5000 kr rækker ...

Intel Core i5 2500K Sandy Bridge
    ASRock Z68 Pro3 Sandy Bridge
    Cooler Master Master Elite 430
    Cooler Master Hyper 212 Evo
    Corsair Builder Series CX430
    Sapphire Radeon HD6870 HDMI (1 GB)
    Kingston 8GB DDR3 1600MHz (2x4)
    Western Digital 800 GB harddisk
    Pris: 5100 kr ...

Bare lige for at vise et eksempel på hvornår 5000 kr slipper op ...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Faktisk ikke helt tosset. kan ikke lige se hvad det Mobo koster men jeg ville nok hellere snuppe et
    ASUS Maximus IV Gene-Z Republic of Gamers koster godtnok 1300 kr men det er også et vildt godt mobo har selv et i mit Lan Gaming Rig. http://www.edbpriser.dk/Produc…id=5078084&q=maximus+gene OC'er

• Henriks bud er nok noget nær det bedste bud du kommer med, hvis de 5k er uden OS. Hvis det er med OS, så må der laves et par justeringer :)

• Med et så presset budget syntes jeg bestemt ikke at det er værd at ofre 600 kr mere på et bundkort, som han stort set intet ekstra vil vinde på.

Skulle man ændre noget var det med de høje harddisk priser at ofre den smule mere og få en 64GB SSD, og se om man ikke har en gammel harddisk liggende til lager.

|^|Dell Inspiron 6400

• Med et så presset budget syntes jeg bestemt ikke at det er værd at ofre 600 kr mere på et bundkort, som han stort set intet ekstra vil vinde på.

Skulle man ændre noget var det med de høje harddisk priser at ofre den smule mere og få en 64GB SSD, og se om man ikke har en gammel harddisk liggende til lager.

Tro mig har selv det mobo i mit lan Rig. og der er virkelig meget at vinde på det. O.C på den onde måde, Intel smart response. UEFI Bios. og følsen af at alt bare køre bedre. og det gør det faktisk også har benchmarked med en ven der har samme setup som mig. bare ikke samme mobo. alt var stock og jeg slog ham meget. kan ikke helt huske tal men det var mærkvædrigt.... Motherboard bliver alt for tit overset og er faktisk dumt da det er den 100% vigtigste ting i dit rig husk at dit mobo er det der skal trække alt det andet så med et skod mobo vil dit rig fail med det samme...

Tro mig har selv det mobo i mit lan Rig. og der er virkelig meget at vinde på det. O.C på den onde måde, Intel smart response. UEFI Bios. og følsen af at alt bare køre bedre. og det gør det faktisk også har benchmarked med en ven der har samme setup som mig. bare ikke samme mobo. alt var stock og jeg slog ham meget. kan ikke helt huske tal men det var mærkvædrigt.... Motherboard bliver alt for tit overset og er faktisk dumt da det er den 100% vigtigste ting i dit rig husk at dit mobo er det der skal trække alt det andet så med et skod mobo vil dit rig fail med det samme...

Meget fin salgstale, men når vi snakker dette budget er det bare ikke nogle argumenter der holder for at skulle spare 600 kr andre steder.

OC mæssigt vil det for de fleste fint kunne følge med, og skal man se på OC i den høje ende med bundkort i den prisklasse, er det alligevel køling samt din CPU der vil holde dig tilbage.

UEFI - Wow ? .... Hvor ofte mon tråd starter lige er inde i sin Bios, og tror du virkelig at han til daglig vil mærke forskel om han har en alm eller UEFI bios ?

Bundkortet er stadig et Z68 chipset som alle andre, så at der skal være en stor mærbar forskel holder ikke helt, så meget variere det altså heller ikke.

Meget fint at argumentere for et godt bundkort, med med disse små budgetter, så er pengene langt bedre brugt på fx større GFX.

|^|Dell Inspiron 6400

• NEJ HENRIK det passer ikke
    Hvis du ikke har en vild skærm der virkelig kan køre en vild opløsning som i 2560x1600 eller 2560x1440 ELLER skal køre 3 skærme med Nvidia 3Dvision eller eyefinity.
    så har du ikke brug for et GTX 570 eller der over. hvad mindre du skal bruge det til at blære dig med. som man jo rigtigt tit ser. men til og med 1920x1080 er et GTX 560 okay.
    Hvs du vikrelig vil ha det hele til at se perfekt ud osv så bygger du ikke et gamer rig på et budget.

• Henrik taler her om at OP ikke skal bruge 600kr mere på et bundkort, så hvor får du det med grafikkort fra?

Er enig med Henrik i at på dette budget giver det ingen mening at gå efter et premium bundkort. Personligt går jeg selv efter premium bundkort, når jeg køber, men i dette tilfælde giver budgettet ikke råderum for det.

Derudover så vil jeg mene at selv i en opløsning på 1920x1080 kan et gtx560ti komme til kort overfor et gtx570, hvor jeg til enhver tid vil anbefale at købe det større af dem. Men igen er dette også en meningsløs diskussion, da OP ikke har plads i budgettet til at større gfx. Enten skal der købes et HD6870 og en 2500k eller en svagere AMD processor (FX-4100) og kraftigere gfx (HD6950).
    Vi har at gøre med et stramt budget, så skal vi ikke holde alle 2k+ grafikkortene og 1500kr bundkortene lidt ude af diskussionen?

• NEJ HENRIK det passer ikke
    Hvis du ikke har en vild skærm der virkelig kan køre en vild opløsning som i 2560x1600 eller 2560x1440 ELLER skal køre 3 skærme med Nvidia 3Dvision eller eyefinity.
    så har du ikke brug for et GTX 570 eller der over. hvad mindre du skal bruge det til at blære dig med. som man jo rigtigt tit ser. men til og med 1920x1080 er et GTX 560 okay.
    Hvs du vikrelig vil ha det hele til at se perfekt ud osv så bygger du ikke et gamer rig på et budget.

nu må du sq holde op med alle dine salgstaler om han skal bruge flere penge på mobo end nødvendigt og med hensyn til gpu så syntes jeg sq at Henrik er litd bedre på vej end du er...

jeg har bygget min GAMER pc på budget og den spiller ALT i max, jeg havde 5k at gøre og med for det har jeg fundet, en i5 2500k, en Corsair H50, 4 GB Corsair Dominater, GTX 570 Phantom, et Gigabyte P67A-UD4-B3 og case, det kunne sagtens lade sig gøre for 5k og den er bygget til gaming...

i øvrigt kan det være fuldstændig lige meget hva du mener da du sådan set ikk er trådopretter, det handler om at vejlede og guide ham til at finde det bedst mulige køb inden for hans pris grænse og Henrik er den der ligesom levere den bedste mulighed lige ud over Renegger som også har et rigtig godt forslag...

drop nu diskussionen og kom med nogle flere forslag, inden for budget....

• utroligt som folk kun kan finde ud af at læse mellem linjerne.
    jeg skriver HVIS det er med henblik på senere Upgrade så køb forfanden et ordenligt motherboard. men det kan i åbenbart ikke forstå det er også fint nok.
    Hvis i er så gode så lad os alle bygge et 5k system og benchmark right away så tager vi den. Den vej rundt.

• stop nu med det der og lad os komme tilbage på sporet af hva fanden tråden handlede om, nemlig at finde et fint setup til ca 5k

der er NUL grund til et bedre mobo da det i de fleste tilfælde slet ikk bliver nødvendigt da de fleste sagtens kan nøjes med et alm mobo og den smule forskel der er kan ikk mærkes kun måles....

• :offtopic: JA, der er nok en grund til at OP ikke har givet lyd fra sig siden #0 :S

• stop nu med det der og lad os komme tilbage på sporet af hva fanden tråden handlede om, nemlig at finde et fint setup til ca 5k

der er NUL grund til et bedre mobo da det i de fleste tilfælde slet ikk bliver nødvendigt da de fleste sagtens kan nøjes med et alm mobo og den smule forskel der er kan ikk mærkes kun måles....

snak som du har forstand gider ikke spilde mere tid på folk der ikke forstår noget. og ikke kan finde ud af at læse alt hvad der bliver skrevet men kun noget af det.

• Hej køre
    Intel i-5 750
    gigabyte p55 bundkort
    Ati radeon HD 6990 grafikkort
    4 hdd med hverisær 250gb
    coolermaster 750wat strømforsyning :)
    Købt på komplett :) i alt dengang 5000 i alt :) og den nakker alle spil