Deling af drev/mapper - Windows 7 Ultimate

  • Min server kører Windows 7 Ultimate. Jeg deler harddiskene og mapper dem som netværksdrev på mine andre maskiner. Det har hidtil fungeret fint.


    Her den anden dag formatterede jeg alle drev, undtagen et, fordi der skulle ryddes op. Efter at have delt dem igen, kan jeg ikke få adgang over netværk? Jeg får at vide, at jeg ikke har rettigheder til at tilgå drevene. Det andet drev, som ikke blev formatteret, kan stadig tilgås fint.


    Jeg har dobbelttjekket, at indstillingerne på alle drev er ens; de er indstillet, så "Everyone" har "Full Access".


    Firewall er slået fra, fildeling slået til, password protection slået fra osv. (og det meste må jo være sat rigtigt op, eftersom 1 drev (+ public folders) kan tilgås).


    Jeg har forsøgt et hav af registry tweaks foreslået rundt omkring, disaling af UAC, genstart af server, genstart af router og genstart af klient maskiner. Nu er jeg ved at løbe tør for ideer - ud over af formattere hele serveren og begynde forfra - men det er ABSOLUT nødløsning. Alle ideer tages imod med kyshånd! :-/

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg har personligt aldrig haft held med at dele mapper som anonymous - jeg har altid været nødsaget til at lave en bruger på min PC (f.eks. leech) og så lade folk logge på med den og dens kode.


    Måske det er en policy ting? Det er næsten det eneste jeg kan komme i tanke om der kan blokere den slags i et Microsoft styresystem. ;(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg har personligt aldrig haft held med at dele mapper som anonymous - jeg har altid været nødsaget til at lave en bruger på min PC (f.eks. leech) og så lade folk logge på med den og dens kode.


    Måske det er en policy ting? Det er næsten det eneste jeg kan komme i tanke om der kan blokere den slags i et Microsoft styresystem. ;(

    Så langt kommer jeg desværre ikke engang. Uanset hvilken/hvilke brugere jeg giver afgang til mappen, får jeg samme fejlmeddelse. :(

  • Det er helt sikkert et tilladelsesproblem.
    Har du tjekket at ejerskabet af drev og mapper ikke er et eller andet ukorant?
    Yderligere skal du dobbelttjekke at gæstebrugeren er aktiveret, samt give den tilladelse til at læse de implicerede mapper og drev.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Det er helt sikkert et tilladelsesproblem.
    Har du tjekket at ejerskabet af drev og mapper ikke er et eller andet ukorant?
    Yderligere skal du dobbelttjekke at gæstebrugeren er aktiveret, samt give den tilladelse til at læse de implicerede mapper og drev.

    Uh, det lyder spændende - det må jeg prøve, når jeg kommer hjem! Gæstebrugeren er nemlig ikke aktiveret - men det har hidtil ikke haft betydning ihvertfald. Har du nogen ide om, hvorfor et drev samt public folders kan tilgås uden guest account? :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Uh, det lyder spændende - det må jeg prøve, når jeg kommer hjem! Gæstebrugeren er nemlig ikke aktiveret - men det har hidtil ikke haft betydning ihvertfald. Har du nogen ide om, hvorfor et drev samt public folders kan tilgås uden guest account? :)

    Administrator brugerne har altid netværksadgang til alle mapper og drev, det er bare et spørgsmål om at vide hvad sharet hedder :)
    Hvis du har delt mappen, så kan alle registrerede brugere som regel også tilgå den hvor kun gæstebrugeren er begrænset, den har som regel læseadgang, men det kræver ofte at du selv skal aktivere den, da den som oftest er deaktiveret som standard.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Administrator brugerne har altid netværksadgang til alle mapper og drev, det er bare et spørgsmål om at vide hvad sharet hedder :)
    Hvis du har delt mappen, så kan alle registrerede brugere som regel også tilgå den hvor kun gæstebrugeren er begrænset, den har som regel læseadgang, men det kræver ofte at du selv skal aktivere den, da den som oftest er deaktiveret som standard.

    Du havde ret i selve problemstillingen! :clap:


    .. problemet skyldtes, at selvom man deler en mappe og tilknytter brugere, som kan man ikke få lov til at indtaste login af en eller anden årsag. Ikke engang med gæstebruger. Men hvis man tilføjer bruger variablen "everyone" - og giver den Full Access - så kan man pludselig komme ind. Tak for hjælpen!


    :drink:

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • .. problemet skyldtes, at selvom man deler en mappe og tilknytter brugere, som kan man ikke få lov til at indtaste login af en eller anden årsag. Ikke engang med gæstebruger. Men hvis man tilføjer bruger variablen "everyone" - og giver den Full Access - så kan man pludselig komme ind. Tak for hjælpen!

    Der skal du bare huske på at de pludselig får tilladelse til at redigere og slette også. Men det kan jo godt ske de gerne må det :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra