HDMI vs. DVI - samme?

  • Hej med jer :)


    Har fået mig en ny skærm og en ny computer, som kører 2x GTX 560 Ti kort i SLi.
    Mit spørgsmål er, om jeg skal køre DVI eller HDMI? Hvad er bedst, eller er det, det samme?


    Et andet spørgsmål er: Er det lige meget, hvilket af de 2 kort man tilslutter stikket til?

  • HDMI giver dig bare muligheden for at få lyden med over i skærmen (hvis den har højtalere).


    Hvis det er en 120hz skærm så skal du have fat i nogle Dual-DVI kabler (mener jeg - kan faktisk ikke huske hvordan SLI forholder sig til skærme(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg er ret sikker på, at hvis du har det rette dvi stik, det rette grafikkort og den rette skærm kan man også overføre lyd gennem dvi:)


    ja hvis det er 120Hz SKAL det være et duel link kabel

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    jeg er ret sikker på, at hvis du har det rette dvi stik, det rette grafikkort og den rette skærm kan man også overføre lyd gennem dvi:)


    ja hvis det er 120Hz SKAL det være et duel link kabel


    Det altså ikke korrekt DVI understøtter ikke lyd eller CEC eller return signal som HDMI gør eller for densagsskyld HDMI network/linking. DVI er udelukkende billed. Og man skal heller ikke bruge DVI hvis det 120hz HDMI kan sagtens klare det også.


    Men for at svare på spørgsmålet så det fuldstændig ligegyldigt om du køre DVI eller HDMI hvis du kun skal have billed til dine skærme og ikke vil have mulighed for at tilgå dem via CEC (såfremt de understøtter det). Hvis du køre DVI så bare sørg for kabelt er dual link hvis du skal køre 1920x1080 i 120hz



    DVI support list:

    1x ASUS Maximus IV Extreme-Z
    1x Intel® Core™ i7-2600K Processor @ 4.430 mhz - Corsair H60
    2x Gainward GeForce GTX 570 1280MB
    1x Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 Kit w/4x 4GB XMS3 modules
    1x Corsair TX V2 850W PSU

    Rettet 4 gange, sidst af Jaiz ().

  • Skærmen er en Asus VG236HE skærm; 120 hz med 3D (bruger dog ikke 3D'en). Der medfulgte et Dual-DVI kabel med skærmen, samt selve strømstikket.
    Går udfra det bare er det stik, som jeg skal benytte mig af så? Ville bare lige spørger for at se, om jeg skulle invistere i et HDMI kabel også - men kan fornemme på det hele, at jeg skal holde mig til det DVI kabel. Der er heller ej lyd i skærmen :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renovatia
    Skærmen er en Asus VG236HE skærm; 120 hz med 3D (bruger dog ikke 3D'en). Der medfulgte et Dual-DVI kabel med skærmen, samt selve strømstikket.
    Går udfra det bare er det stik, som jeg skal benytte mig af så? Ville bare lige spørger for at se, om jeg skulle invistere i et HDMI kabel også - men kan fornemme på det hele, at jeg skal holde mig til det DVI kabel. Der er heller ej lyd i skærmen :)


    Du vil ikke opleve nogen forskel ifht. et HDMI kabel, så spar du bare de penge!

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Rent billedmæssigt er DVI og HDMI helt ens. HDMI er den bredere konkurrent om man vil, som har lyd (og på et tidspunkt strøm) - det findes jo også på TV, DVD osv.. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |