Asus Crosshair IV chipsæt køling/airflow

  • Chipsæt køling til Asus Crosshair IV Formula.


    Nogen der kender en smart (billig) måde hvorpå jeg kan give lidt airflow omkring chipsættet på mit bundkort. Det skulle ikke så gerne larme og hjemmefusket holdes på et minimum (altså ikke udelukket) :D


    Går ud fra det bliver varmt pga. min LC550 (Corsair H50) blæser varmen fra cpu ind over og der ikke er en stor cpu-køler, der giver lidt airflow omkring MB. Når jeg gamer ligger det på omkring 57 grader med blæsere på maks, hvilket jeg synes er lidt højt (idle 49 med blæsere på min.)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Blæser din køler den varmeluft ud af kabinettet eller blæser den ind?
    Evt. kan du lave lidt krejleri, med at montere radiatoren udenfor kabinettet.


    Hvis dit kabinet er sådan indrettet at CPU/chipsæt flugter med nogle 5.25 optisk drev bays, kan du købe noget ala den her LINK uden at montere harddiske i og kun bruge blæseren til at føre luft mod chipsættet (jeg har selv en, man kan godt skifte blæseren, men hvis jeg husker ret er der vidst nogle begrænsninger, så overvej et andet produkt eller løsning).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af rasm401i
    hvad cpu køler har du? :)


    Det står i #0 og i min signatur ;)


    CPU-køleren er monteret på det bagerste 120mm monteringshul og kører kold luft udefra ind over radiatoren, der så kører ind i kabinettet.
    Har en 200mm i toppen, der blæser ud og 2x120mm foran, der blæser ind samt 1x120mm i siden, der også blæser ind i kabinettet.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet 2 gange, sidst af Renegger ().

  • Det er også et kendt problem at NB bliver varm på Crosshair IV Formula.
    Det højeste jeg har målt min til er 68*C..


    Kig her:
    http://www.tweak.dk/review/ASU…nerationsdraeber/1113/4/1 (Midt på siden)
    http://www.overclock.net/amd-m…-extreme.html#post8658191


    Hvis du synes den bliver for varm, kan det være fordi heatsinken ikke har haft kontakt med din NB, en af løsningerne kan være som du har tænkt på, at få mere airflow henover, men ellers skal du til at tjekke om der faktisk er kontakt.

  • Hvis din måler 68 og det ikke er et problem, så tror jeg ikkeeg gider gøre noget ved det. Under Prime95. Når jeg vist højst 60-61 og ved gaming 58-59. Havde bare læst at det helst skulle ligge omkring de 55 grader, men kan have misforstået noget :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • nu er vandkøling jo heller ik kendt for at skabe air-flow omkring chipset når man bruger det :$


    derfor mange når de vælger vandkøling os putter det på chipset men en blæser i siden over cpu/chipset vil aldrig skade jo hvis du synes den blir for varm ^^

  • Tror den bedste løsning vil være et andet kabinet, men det må nok vente lidt, for så bliver det noget i stil med Silverstone Fortress FT02 og det koster lidt mere end jeg har pt. :)


    Hvis de 60 grader ikke er et problem, som jeg troede, er der ikke rigtig grund til at gøre mere ud af det.
    Vil I mene at de 57-59 grader ved gaming er faretruende, eller skal jeg bare "grow a pair" :P

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvis din måler 68 og det ikke er et problem, så tror jeg ikkeeg gider gøre noget ved det. Under Prime95. Når jeg vist højst 60-61 og ved gaming 58-59. Havde bare læst at det helst skulle ligge omkring de 55 grader, men kan have misforstået noget :)


    Det skal den også, helst under IMO..
    Men når den i BIOS står til at lukke ned ved 70 så er 68 lidt for meget, jeg har faktisk også været ude for at den er nået op på de 70 og lukker ned, pga. rum temp. var lidt for høj.


    /edit
    Og de 68 grader var altså også ved gaming i BF3 8o

  • Jeg kommer slet ikke derop, når jeg spiller BF3.. Ikke så vidt jeg lige har lagt mærke til.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Den aflange køleplade som sidder der hvor du normalt blæser varm luft fra cpu'en ud - Find den(Den køler blandt andet mosfet til onboard PSU... :-)


    Den er lavet med riller - Find et stykker aluminium/kobber plade, og sæt fat i en rille med lidt kølepasta... Forsigtig.. - Det giver nogle grader ned i temperatur.


    Personligt piller jeg kølepladen af, fjerner det gummi der sidder under, og putter kølepasta på i stedet + jeg bagefter sætter en kobber/ALU plade på.




    Der er sikkert andre måder at løse det på, da jeg havde Asus crosshair IV blev overclock ustabilt på grund af varme netop der... og det løste jeg sådan.