MSI XPower, VCore problemer?

  • Hey, jeg har for nyligt købt mig et brugt (sample) XPower Board. Efter at have smidt det i maskinen, og konstateret at alt kørte som det skulle, ville jeg prøve mig ad med noget OC, dette var imidlertid meget vanskeligt...


    Problemet lagde i, at hver gang jeg satte min VCore til en værdi og gemte indstillingen i BIOS. Blev VCore (som den eneste volt indstilling) stilt tilbage til AUTO?


    Jeg kontaktede MSI's support for at spørge til råds, da det ikke hjalp at flashe BIOS (hverken nye eller gamle versioner). Jeg er dog endt ud med at de "nægter" at svare mig? -_-


    Imidlertid fandt jeg ud af at jeg ved at sætte boardets V-switches til "ON" kunne ændre værdien uden at den blev ændret tilbage. Jeg troede nu at jeg havde løst problemet, men nej...



    Uanset hvad jeg sætter min VCore til i BIOS (har prøvet alt fra std. og op til 1.6V) vil min VCore ikke stige til mere end ca. 1.15V med EIST slået fra (målt med CPU-Z)...



    Spørgsmålet er så bare om det er noget i har hørt om før? Nogen der har en evt. løsning, eller om jeg er dømt til at skulle leve uden OC, på et board der næsten skriger efter det?



    Håber meget i kan hjælpe mig.
    Lyngze

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Vi havde samme problem da vi lavede OC til Copenhagen Games her i sommers, og vi fandt så vidt jeg ved ingen løsning. MSI er bare ikke så gode til at lave BIOSer nogle gange :(


    Det var volt controllen der var brændt af på det kort.


    1,3 volt var det højeste man kunne give.

  • jae, jeg græder stadig lidt i søvne da mit DFI sli nf4 i sin tid fik vand fra en kølerslange der sprang....bundkortet døde dog ikke helt, og ligger i min hardware-hero-skuffe :) jeg VED i andre også har en sådan :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jae, jeg græder stadig lidt i søvne da mit DFI sli nf4 i sin tid fik vand fra en kølerslange der sprang....bundkortet døde dog ikke helt, og ligger i min hardware-hero-skuffe :) jeg VED i andre også har en sådan :)


    :offtopic:


    Jeps, sådan en hero skuffe har jeg osse hvor der ligger et Abit NF8-V bundkort fra de gode gamle NF2 dage krydret med en Barton CPU, som kunne rende 3.2Ghz i sokkel 462.


    Fandt osse lige et defekt Gigabyte Maya II R9700 pro gfx liggende under bundkortet. jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg har liggende i alle de andre kasser andet end der er bundkort fra Chaintech, Soltek, Epox m.fl, Voodoo GFX'er i næsten alle serier, lige på nær den helt sjældne og andet nostalgisk "skrammel". Vandkøling fra Asetek til sokkel 754, oh nej jeg skal snart have ryddet op og smidt ud ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Fandt osse lige et defekt Gigabyte Maya II R9700 pro gfx liggende under bundkortet. jeg tør slet ikke tænke på hvad jeg har liggende i alle de andre kasser andet end der er bundkort fra Chaintech, Soltek, Epox m.fl, Voodoo GFX'er i næsten alle serier, lige på nær den helt sjældne og andet nostalgisk "skrammel". Vandkøling fra Asetek til sokkel 754, oh nej jeg skal snart have ryddet op og smidt ud


    Du smider ihvertfald først lige mig en PM inden at det ryger ud ;)


    Har selv et Asus P4C800-E Deluxe liggende i original kasse, nøøøøj det er kram :D

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Hmm tilbage til topic :P


    Men ja... har oprettet en tråd inde på MSI forumet, jeg har fået et par svar derinde, og prøvet lidt af hvert. Det viste sig at ved at lave et hard Clear af CMOS (tage BIOS batteri ud) så kunne den pludseligt give mere end de førhenværende 1.15V, det eneste problem er bare stadig at jeg ikke kan styre HVOR MEGET :(
    De sidste par gange jeg har forsøgt mig med dette, vil den give 1.7V (JA, ALT FOR MEGET :ohmy:), og det er ligemeget om den står på AUTO eller en anden værdi :/
    Den hopper dog tilbage efter 1-2 reset af computeren til værdien fra før (1.15V)...


    Åbner jeg computeren op i Windows (kom jeg beklageligvis til hvor jeg til min skræk opdagede at min VCore var på 1.7V) kan jeg se at temps stiger med det samme, de ligger allerede på 60-70 grader når computeren når ind i Windows :/ (så der må være hold i de værdier den måler i BIOS/CPU-Z?)


    Men hvis problemet ikke er at jeg kan få nok volt ud af kortet, men rettere at jeg ikke må styre præcist hvor meget, er der så noget at gøre? Den vil enten give 1.15V (det den hele tiden har villet) eller enorme 1.7V (første startup efter Hard Clear af CMOS)



    (Jeg skriver samme inde på MSI's forum, men tænkte at det kunne være i måske også havde nogen ideer, nu problematikken var lidt anderledes?)



    Lyngze

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Har du prøvet at flashe til en ældre BIOS?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    jae, jeg græder stadig lidt i søvne da mit DFI sli nf4 i sin tid fik vand fra en kølerslange der sprang....bundkortet døde dog ikke helt, og ligger i min hardware-hero-skuffe :) jeg VED i andre også har en sådan :)


    Hehehe.. Har jeg slet ikke plads til, men hvis jeg havde, ville der have ligget en Barton 2500+ og et Abit NF7-SE samt Tyan Tachyon 9500Pro.
    Tror også min Opteron 185 ville have haft sin plads, for det var Nforce 4 chipsættets skyld, at den ikke ville køre 3ghz med 4 ramblokke :S
    Gode gamle Opty.. Det var en CPU i særklasse :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus66
    Har du prøvet og se om du kan styre vcore med OC dashboard?


    Ikke sikkert det virker, men det er da et forsøg værd.


    Jep, har haft det sluttet til ved flere lejligheder... har opdaget at det kan gøre det nemmere at holde øje med VCore, men er stadig komplet umuligt at styre den på nogen måde :crazyeyes:
    DirectOC osv. virker dog upåklageligt :))

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W