PC crasher random!!

  • Nu er der vel for søren da ikke blevet ændret på dine ram indstillinger i bios ?.


    Check lige på på både volt og settings ?, om ikke så bare for at udelukke den mulighed ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • @ Franne


    Hmm tjaa... altså, øh? ;) Jeg har installeret det der var på cd'en der fulgte med bundkortet og så har jeg brugt SlimDriver til at tjekke for flere updates, og dem har jeg så opdateret idag :)


    Dur det? ;)

  • måske skal ram faktisk ikke have det antal volt som bios giver pr default...og cpuen passer heller ikke altid....de 2 ting samt northbridge ville jeg kigge på i bios. derefter hvis du har en 80mm blæser eller lign et sted...sæt den over northbridge og bagefter over ram og se om det hjælper...gør det det, er problemet nok der....ellers er vi ovre i noget med psuen formodentlig.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • @ Ebo


    Altså jeg har ikke ændret det, og fejlen begyndte før jeg opdaterede bios. Men jeg må hellere tjekke om volt og settings er korrekte!


    Jeg har taget den ene ramblok ud, for at teste om det kunne være den... Og pt, har der ikke været problemer siden her idag... Men jeg ved ikke om det kan være det, der er galt, for Memtest86+ fandt ingen fejl!


    Puuh den er svær den her!



    MANGE TAK FOR JERES HJÆLP OG SVAR!!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Baunsgaard
    Puuh den er svær den her!


    Ja, det er en af de svære! Så du er nødt til at gå efter udelukkelsesmetoden og prøve en ting af gangen. Volt og timing af RAM må være et af de bedste bud lige nu(!) men antallet af mulige årsager er næsten uoverskueligt stort...

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • Mon jeg kan læse mig til de korrekte timings og voltage et sted?? :S


    Men jah, som sagt, ingen fejl i Memtesten idag, men siden jeg fjernede den ene blok har den kørt uden at fryse fast...

  • Ja, du googler det nummer som står på dine RAM klodser og finder hjemmesiden eller en tech-side hvor de forskellige timings og volt-settings er listet. Men du skal alligevel ikke stole 100% på dem, det hænder indimellem, at man må benytte andre timings end de lovede, det er dog sjældent.

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • problemet kan jo være at rammene kræver 0,2v mere når du har dem begge i, og de derfor ikke kan arbejde sammen...ellers tyder det på at det er en af klodserne på den stang du har taget ud som er defekt.


    prøv at sæt begge i igen og skru op med 0,1 v mere til rammene, bare rolig der vil ikke ske noget udover den sædvanlige ustabilitet, hvis det ikke er derfor...det er også nemt at finde ude i BIOS.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • Stor tak til alle der har taget sig tid til, at hjælpe mig!!


    Pt. har jeg sat begge RAM blokke i, og sat voltage til 1.5v, den stod før på auto og kun på 1.496v.
    So fare, ingen problemer, så indtil den crasher igen, så ligger fejlen altså i forkert volt!


    MANGE TAK IGEN!!


    - Andreas

  • Det var godt du fik den til at blive stabil igen, så må vi håbe at det lige var der at fejlen lå ;).


    Ikke at forklejne Asus på nogen måde, men de har frigivet flere bundkort, som har det med at undervolte til både Cpu og ram, så derfor altid indstil dem manuelt efter et flash, så er du sikker på at det hele passer, og at eventuelle fejl ikke kommer derfra.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg vil så sige at man bør indstille volten til CPU og RAM manuelt lige meget hvilket mærke bundkort man har, for jeg har oplevet det med forskellige mærker :D

    Thermaltake Armor VA8003SWA + Gigabyte ODIN Pro 800W
    MSI K9A2 Platinum V2, 2x2GB Kingston HyperX PC2-8500C5, Phenom II X4 965 @ 3.9GHz + Corsair Hydro H50
    Kingston SSDNow V+ Series 128GB & WD Caviar SATA-2 7200RPM, 80GB
    Club 3D Radeon HD 5870 & HIS Radeon HD 5870 i CrossFireX på en 22" ASUS PG221
    Logitech G5 & Logitech Illuminated + Sennheiser HD 280 Pro
    Windows 7 Ultimate 64-bit (engelsk udgave)

  • Det kunne der være noget om :)
    Er der ingen hjemmeside, hvor man kan slå op og finde den korrekte voltage til de forskellige? Nu var jeg heldig, at det stod direkte på rammene ;)

  • hmm har jeg faktisk aldrig tænkt over, men producenterne burde det da være på.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Baunsgaard
    Det kunne der være noget om :)
    Er der ingen hjemmeside, hvor man kan slå op og finde den korrekte voltage til de forskellige? Nu var jeg heldig, at det stod direkte på rammene ;)


    Prøv at sætte alt til auto. Lyder ikke som om du har overclocked. Rammene er sikkert 1600mhz right? så skal du have lidt mere juice på VTT/IMC for at køre dem. Men altså fra det du siger kunne det godt lyde som om din harddisk er lidt fucked. Har du prøvet at sætte en anden en i? Men først prøv at sætte indstillingerne til optimized defaults. :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DrNick


    Prøv at sætte alt til auto. Lyder ikke som om du har overclocked. Rammene er sikkert 1600mhz right? så skal du have lidt mere juice på VTT/IMC for at køre dem. Men altså fra det du siger kunne det godt lyde som om din harddisk er lidt fucked. Har du prøvet at sætte en anden en i? Men først prøv at sætte indstillingerne til optimized defaults. :)


    Det nytter jo ikke at køre auto hvilket trådstarter har prøvet, når hans bundkort undervolter.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DrNick


    Prøv at sætte alt til auto. Lyder ikke som om du har overclocked. Rammene er sikkert 1600mhz right? så skal du have lidt mere juice på VTT/IMC for at køre dem. Men altså fra det du siger kunne det godt lyde som om din harddisk er lidt fucked. Har du prøvet at sætte en anden en i? Men først prøv at sætte indstillingerne til optimized defaults. :)

    prøv at starte med at læse tråden igennem , og så kan du se om du har nogle gode ideer til ham.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.