problem med 4870x2

  • Jeg har et XFX 4870X2 og når jeg spiller crysis 2 kan den køre spillet perfekt, men mit grafikkort bliver alt for varmt 90-100 grader også selvom blæseren står på 40 pct. og der larmer den rimeligt meget.
    og det gælder næsten det samme hvis jeg spiller minecraft, i fuld skærm der blir det også 80-90 grader på 40 pct.?


    skal jeg til at skifte grafikkortet ud? eller kan man fikse det på en eller anden måde?
    HJÆLP









    Tak på forhånd :D

  • Hvordan er airflow i dit kabinet og resterende køling? Hvis dette er elendigt, kan det sagtens være problemet.


    Hvis alt dette også et top-notch og rensning for støv/snavs (bøde gfx og andre blæsere), så kan det være du skulle kigge på en aftermarket køler til gfx.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ellers bliver 4870 kort generelt ret varme, 4870x2 kort er sandsynligvis kun værre, fordi de har presset to chips sammen på et kort.


    Men ja, som de andre er inde på, rens køler for støv osv. og evt. prøv at forbedre airflow i kabinet.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af William95
    har haft det ude af computeren så luftet det med en kompressor indtil der ikke kom mere støv ud af den, og stod med en pensel og fjernede støver fra selve blæseren


    Hvis du har noget kølerpasta til at ligge så tage lige køleren af og udskift kølerpastaen.


    Det pasta der blev brugt på de ældre ATI kort havde dem nemlig med at størkne over længere tid = dårligere ledeevne og meget højere temperaturer.

  • 4870x2 bliver rigtigt varme. fandt lige en test fra 2008 hvor der står:




    Kølerens konstruktion gør, at den varme luft blæser ud af kabinettets bagside. Det er nok meget heldigt, for under fuld belastning bliver grafikprocessorerne mellem 90 og 95 grader varme - og det er vel at mærke uden, at vi jonglerer med taktfrekvenserne i forhold til standardindstillingerne. Køleren er dual-slot - det vil sige, at den optager to kortpladser i pc'ens kabinet og af samme grund ikke kan klemmes ind i mindre kabinetmodeller.



    testen kan læses her:


    http://www.pcworld.dk/art/10140?page=2


    det skal siges at mit også bliver varmt, rigtigt varmt, men sålænge det virker og stadig kan bruges, så skifter jeg det ikke ud.


    MVH


    Mike