Ny gamer/udvikler PC

• Hey Tweak

Jeg skal bruge en ny stationær computer, fordi min bærbare efterhånden at være lidt oppe i alderen og ikke rigtigt kan det vilde længere. Den skal primært bruges til at game på, derudover ville det være nice hvis den var forhåndsvis "stille" da jeg også er uddannet programmør. Og ja... bare godt kan lide det stille en gang imellem :)

Som så mange andre her på forummet har jeg brug for lidt feedback på disse dele, som jeg synes har fået ganske fine reviews rundt omkring.

Jeg kan godt lide at grafikkortene er pre-OC'ed, da jeg ikke er så meget for at gøre det selv.
    Budget er sådan omkring ~ 8500,-

Jeg er især i tvivl omkring bundkortet, PSU og grafikkort(ene).

CPU:
    Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K
    Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

CPU Køler:
    Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Køler
    755/1155/1156/1366, 939/940/AM2/AM2+/AM3, 600~2000 RPM, 21~76 CFM, 13~32 dBA

Ram:
    Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9
    Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

evt. CL8-versionen? er de det extra værd? (150,- or so)

Kabinet:
    Fractal Design Define R3 Black Pearl
    Blæsere: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bag, Lydabsorberende,, ATX, mATX, mITX

PSU:
    Corsair HX 750W PSU
    ATX 12V V2.2, 80 Plus Silver, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 140mm Blæser

Motherboard:

Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155
    ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,FW,USB 3.0, Dolby, 12 phase

GRAPHICS:

ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5
    PCI-Express 2.1, "DirectCU", 2xDVI-I, HDMI, 2xDisplayPort

GANGE 2! CrossFire!

Hard Drive:

Western Digital Caviar® Black 1,5TB
    SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3,5", Dual processor

+ "random" dvddrev.

Hvad synes i? :)

På forhold tak...

Søren

• Ville tage en i7-2600k i stedet, hvis du gerne vil kører nogle store programmer..

Overvej en SSD som systemdisk, det vil du blive rigtig glad for..

ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

Oprindeligt indlæg af Simon Bay
    Ville tage en i7-2600k i stedet, hvis du gerne vil kører nogle store programmer..

Overvej en SSD som systemdisk, det vil du blive rigtig glad for..

Nogle af programmerne er lidt tunge i det, men en 2500k burde kunne gøre det.
    Jeg tror mit budget ikke helt er til en SSD lige pt.

Hvordan er det, er det "kun" OS'et der skal være på SSD'en?

Oprindeligt indlæg af paludan

Nogle af programmerne er lidt tunge i det, men en 2500k burde kunne gøre det.
    Jeg tror mit budget ikke helt er til en SSD lige pt.

Hvordan er det, er det "kun" OS'et der skal være på SSD'en?

Mht. i5 vs. i7 kommer det an på om det er ren gamer eller om det også er billedredigering og lign, da det er ved billedredigering og sådan at du kan vinde ved i7 ellers burde du ikke kunne mærke forskel mellem de to.

Men ja, man lægger som regel OS på SSD og så bruger lagerdisken til resten. Overvejer selv kraftigt at investere i en SSD. Men de er desværre lidt dyre i det.

Oprindeligt indlæg af Ra66it

Mht. i5 vs. i7 kommer det an på om det er ren gamer eller om det også er billedredigering og lign, da det er ved billedredigering og sådan at du kan vinde ved i7 ellers burde du ikke kunne mærke forskel mellem de to.

Men ja, man lægger som regel OS på SSD og så bruger lagerdisken til resten. Overvejer selv kraftigt at investere i en SSD. Men de er desværre lidt dyre i det.

Det er primært gaming, mht systemudvikling går det mest på at den gerne skulle være forhåndsvis stille :)

Okay mht SSD - den må jeg lige tænke over.

Oprindeligt indlæg af khorngor
    2x 6870 kan ikke betale sig i forhold til 2x 6950 1gb kort, vil koste dig en 400kr total mere og du vil få en slat mere kræfter.

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623488

Er på tilbud lige nu så er bare om at slå til ;)

Det er selvfølgelig også en mulighed.

Min nuværende skærms max opløsning er 1680x1050 - så måske er det endda nok med 1 6950? :o
    Så kan jeg altid købe et til hvis der skulle blive behov for det senere =)

Det er selvfølgelig også en mulighed.

Min nuværende skærms max opløsning er 1680x1050 - så måske er det endda nok med 1 6950? :o
    Så kan jeg altid købe et til hvis der skulle blive behov for det senere =)

Jeg tror sagtens du kan klare dig med 1 grafikkort, de fleste spil er alligevel lavet saadan at man kan koere det med 1 nyere grafikkort.

Derudover skal du jo taenke paa at grafikkort som regel har blaesere som jo ogsaa afgiver lyd, saa 2 grafikkort er sjaeldent lydsvagt, med mindre du goer mere ud af det.

Generelt er det dog ikke en daarlig ide at kigge efter et grafikkort som ikke skulle larme saa meget.

Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

Det er primært gaming, mht systemudvikling går det mest på at den gerne skulle være forhåndsvis stille :)

Okay mht SSD - den må jeg lige tænke over.

Så tag du en i5 - de er også en del billigere!

Hvis du skal have stille PC skal du gå the SSD-way ;)

• Ja det er da lidt blær med sådan en SSD, men de fleste kan vel godt vente det halve sekund længere ;)

Personligt tog jeg en Caviar Black 2tb, da jeg simplethen ikke havde råd til en SSD med mine lagerkrav.

Synes den kører både hurtigt og forholdsvis lydløst - den siger ikke meget mere end min Seagate Green. Du skal dog være opmærksom på at en del af Black HDD lider af støjproblemer grundet en fejl på de tidligere udgaver. Den skulle ikke være der på 2tb udgaven eller de andre 6gbps. Dog kan man være uheldig at få fat i en af de mindre, der gør.

Ingen tvivl om at man skal have en SSD, men synes ikke det er et must til nuværende priser. Min PC tændes en gang om dagen, så BOOT-tid er også ganske irrelevant.

Til den opløsning vil du ikke rigtig få så meget ud af Crossfire, så der vil et HD6950 være på sin plads og 1 eller 2 gb er ligegyldigt - så måske det 1gb kort komplett.dk har på tilbud er noget for dig.

2500k eller 2600k
    Undersøg om dine programmer understøtter HT. Hvis ikke så er en 2500k der du skal satse dine penge.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• God aften..

Jeg tror jeg efterhånden har bestemt mig, eller jeg er i hvert fald tæt på :)
    SDD'en bliver "cuttet", så må vi se om der bliver behov for den senere.

Kabinet:
    Fractal Design Define R3 Black Pearl
    God airflow + stille + generelt gode reviews her og der.

Motherboard:
    Gigabyte GA-Z68X-UD3-B3, Socket-1155

CPU:
    Intel® Core™ i5-2500K Processor
    Mit behov er ikke til en 2600k, så det bliver lillebror i denne omgang.

HD:
    Western Digital Caviar® Black 1,5TB
    6gbps + jeg har ikke RIGTIGT brug for mere plads.

GFX:
    PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5 PCS+
    Jeg tror at jeg tager et "stille" gfx, der også er preoverclocket så jeg "slipper" for det. Det kunne også være man skulle have fingre i en bedre skærm en dag, så ville det være nedtur ikke at kunne spille i det højere opløsninger.

CPU-køler
    Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Køler
    Er den god nok? Jeg vil ikke overclocke særlig meget, men den er efterhånden et par år gammel. Hvad med Noctua D14 i stedet? Men så skal jeg også have andre RAM grundet køler højden >.<

RAM:
    Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

PSU:
    Corsair HX 850W PSU

+ Random dvddrev der er på lager + et par silent blæsere til kabinettet.

Jeg er på ca. 9k inklusiv porto.
    Jeg har primært brugt tomshardware + overclock3d som inspiration.

Er det sådan detskal være? :D

• Det ser super godt ud! God fornøjelse med det ;)

Dog tænker jeg, hvorfor tage et HD6970 når du kan flashe et HD6950, som er billigere?

Mht. CPU køler skulle den være rigtig lækker!

Og sidst mht. ekstra blæsere behøves du kun én, hvis du altså kun vil have tre. De medfølgende er meget silent, det eneste jeg hører er min pumpe på CPU-køleren. Dog kan det godt komme til at suse lidt fra fronten når blæserne kører på fuld drøn.

• Du skal lede længe efter et hd6950, der kan flashes.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H