Ødelagt Hdd?

  • Hej alle sammen :)


    Jeg har sån en vældig fin HP Pavilion dv8-1190eo, men så for 15 min. siden snublede min hund i ledningen til den :/ og den røg sig en tur på gulvet, samlede den så op og den virkede fint et stykke tid, men så frøs den helt. Kunne ikke gøre så meget andet en at slå den ihjel ved at holde sluk knappen inde, ville så starte den op, men så skriver den "a disk read error occurred" .


    så det nu jeg vil ha hjælp! hva gør jeg nu ? har læst mig frem til der ska ny hdd i osv. men vil da blive rigtig glad hvis jeg kan få alle mine data med over på den nye, hjælp mig , pleas! :)


    MVH Jesper Liseborg

  • Det kan jo være at dine sata stik sidder dårligt efter en tur i gulvet, Jeg ville da lige åbne den og trykke det hele på plads, inden bestilling af en ny disk.

    R7 1800X Win 10
    2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz
    MSI RX VEGA 64 8 GB Asus Rog Crosshair VI
    512 GB Samsung 960 m.2 ssd + div. ssd og lager hdd

    LG 4163b DVD + - r/rw og DVD ram
    AOC AGON AG271QX Fractal R4
    Razer Spex, G602 mus, osv
    .

  • Tak for det hurtige svar Razorblade, men nu kommer det næste så, hvordan ser sån et "sata" stik ud, og hvordan "åbner" jeg computeren for at komme ind til det, der er jo et hav af skruer :D

  • http://www.insidemylaptop.com/…t-hp-pavilion-dv8-laptop/
    Der er et billede over hvilke skruer der skal af for at fjerne HDD.


    Men husk hvis du åbner den mister du din garanti, hvis det er under to år siden du købte den, så (hvis det var mig) vil jeg sende den ind til reparation og sige at den lige pludselig ikke virkede mere, men spørge om de så ikke kan tage backup af dine dokumenter.


    Du har jo to års reklamationsret, hvor produktet ikke må gå i stykker ellers kan du få det lavet gratis, der er så noget med at man selv skal bevise der er et problem efter noget tid af de to år.


    Hvis de siger at det ikke er muligt at gendanne det, så findes der nogle som tager pladerne ud af harddiske, sætter dem i nye og tager backup for dig, det koster dog lidt mere..

  • tak, men problemet er der ikke er garenti på den mer, har tjekket med produkt nummer og serial, men den skriver der kun er 1 år på den og det er udløbet :/, men vi er ved at undersøge med forsikring osv. men ville være rart hvis det bar lige ville være noget man selv lige kunne fikse :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jepper7
    tak, men problemet er der ikke er garenti på den mer, har tjekket med produkt nummer og serial, men den skriver der kun er 1 år på den og det er udløbet :/, men vi er ved at undersøge med forsikring osv. men ville være rart hvis det bar lige ville være noget man selv lige kunne fikse :)


    Du har altid 2 år fra dagen du købte den i butikken, ligemeget hvad der står på bærbaren :)
    Man skal selvfølgelig også lige have kvitteringen :roller:


    Ellers så åben den og se om en af de kabler er løse til harddisken (eller andre måske), og prøv igen.
    Hvis det er helt umuligt at få liv i den, så kan du stadig få det på harddiskene tilbage på to måder:


    1. Tag disken ud og sæt den til en anden computer.
    2. Tag den hen til nogle professionelle som kan genskabe det.


    Der er måske en tredje, og det er at HP bærbare altid tager en ekstra backup af hele systemet, problemet er bare at det hele nok ligger på samme harddisk alligevel.

  • okay, det lyder noget teknisk ;) men vil da prøve at åbne den her til aften og se om alt er som det ska være, hvis ikke det hjælper, vil du så hjælpe mig vidre til hvad jeg så ska gøre ? :) er ikke så teknisk hvad computere angår, men har da lidt forstand på det ;)

  • har nu haft computeren skildt af, fik øje på at en af skruerne i siden af den ene harddisk var faldet ud "mystisk?" , og den anden sad meget løst skruet i , skruede dem så i , og tog stikkene ud af dem begge 2 og satte dem i igen, men ligemeget hjalp det :( ender vel med jeg ska ta kontakt til HP og høre hvad jeg ska gøre. :/

  • Nu fjernede du vel ikke et klistermærke da du åbnede den? For så har du brudt garantien. :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har du ting på harddisken som du overhovedet ikke kan undvære?


    For hvis ikke er reklamationsretten nok vejen at gå, problemet er bare at hvis de ser skruer er løse indeni og ting er i stykker, så kan de afvise den.
    Er næsten 100% på at de heller ikke vil prøve at redde noget af dit data.


    Ellers kan du opgive bærbaren helt, tage harddisken(e?) ud og sætte dem til en anden computer, hvis du har en anden stationær kan det rimelig nemt gøres, det kræver bare at harddisken du sætter i ikke døde helt af faldet på gulvet.

  • Ja, har en masse billeder og dokumenter der på som jeg ikke kan undvære.


    Det med reklemationsretten er vi ved at se på , men det er fordi den er købt igennem min mors arbejde så den er least, så det er er enelig ikke vores endnu, så ved ikke hvordan og hvorledes.


    Det med skruen det syntes jeg er ret mystisk, den burde jo ikke ku falde ud bar af at man taber den på gulvet? eller hvad ?


    opgive en bærbar til så mange penge, arrgh... har sku planer om at hp ska æde den og så få fikset det sån jeg får alle mine data og billeder tilbage.

  • Hvis der er data der skal reddes, så skal harddisken jo over i en anden computer - hvis den da virker endnu. Hvis ikke så kán i sende den til data redning, men det koster virkeligt mange penge, så de billeder skal sgu være guld værd. (En god påmindelse til at bruge backups i fremtiden)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jepper7
    opgive en bærbar til så mange penge, arrgh... har sku planer om at hp ska æde den og så få fikset det sån jeg får alle mine data og billeder tilbage.


    Du skal ikke satse på at få dine data tilbage hvis du sender den ind! Hvis der er noget galt med disken så skifter de den bare ud med en ny, og smider den gamle ud!


    Prøv selv at slut den til en anden maskine og se om du ikke kan få data ud fra den.


    /ask

  • takker for jeres svar :D


    nu så til det tekniske spørgsmål, hvordan får jeg data'en ud af dem og så ind på den stationære computer her, ved godt hvordan jeg får hdd'ene ud af bærbaren men hvordan kobler jeg dem så til den stationære ? :)

  • Spørgsmålet er så lige om harddisken fra bærbaren kan sættes i stationæren?
    Har de mindre harddiske ikke en anden form for stik?


    Hvis det er at de har samme stik, så bare gør sådan her:
    http://www.insidemylaptop.com/…t-hp-pavilion-dv8-laptop/
    Se skridt 1, 2 og 3.


    Hvis det så er SATA harddiske (som det burde være, og gerne to af dem), så skal du finde ud af om din stationær har SATA stik/harddiske.


    Når harddiskene så er ude, skal du åbne stationæren og sætte dem til, husk lige at hvis du åbner stationæren ryger garantien jo også fra den :rolleyes:, hvis det er en normal HP/Dell/Acer så er der et klistermærke på siden som ødelægges når man åbner den.


    Følg videoen her til at sætte den i - http://www.youtube.com/watch?v=kCgFYNLzn18.
    Så er det ellers bare at starte stationæren, tjekke "Denne Computer" eller "Computer" og se om harddisken opdages.
    Hvis ikke hør om den snurrer rundt, når du har tændt computeren.


    Ellers virker den bare som en normal ekstern harddisk.


    /edit
    Ellers find en i familien som har noget viden om computere, og spørg personen :)