Mister Bios indstillinger?

  • Hej.


    Jeg har for nyligt samlet en ny PC. Og har fundet ud af at efter PC'en har været frataget PSU strøm at så mister den Bios indstillinger.


    Mit eget gæt er at det er Bios batteriet der er fladt, Og har derfor sendt en anmodning til Proshop.dk omkring at få tilsendt et nyt uden beregning, Istedet for at skal have hele bundkortet ud af maskinen og ind til RMA, Bare pga. et Batteri.


    Spørgsmålet jeg har til jer er.


    Så længe pc'en er tilsluttet strøm, Vil den i så fald gemme Bios indstillingerne, Selvom Bios batteriet et dødt?. For det virker som om den gør det, Men så snart den har været uden strøm. Så de nulstillet igen.


    Håber det er det.


    Mvh Christian / Nobion

  • Ja - så længe at der er en form for strøm på bundkortet, så skulle BIOS'en forblive intakt. Det er en form for RAM klods der husker indstillingerne, og mister den strøm så forsvinder hukommelsen - og derfor er der batteri i.


    Et BIOS batteri koster dog ikke alverden, da det er et standard ur batteri (hvis jeg ikke husker helt galt)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nobion
    Mit eget gæt er at det er Bios batteriet der er fladt, Og har derfor sendt en anmodning til Proshop.dk omkring at få tilsendt et nyt uden beregning, Istedet for at skal have hele bundkortet ud af maskinen og ind til RMA, Bare pga. et Batteri.


    Det lyder meget troværdigt, det er dog som regel et almindeligt CR2032 (eller sådan noget, står med garanti på batteriet) batteri der sidder i, så hvis de siger nej til at sende dig et uden omkostninger så er det heller ikke værre end at man selv kan købe et.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du kan finde det batteri i et hvert supermarked til omkring de 30,-, så det er jo ikke noget som betyder det mindste overhovedet.
    Nogle bundkort producenter sætter et lille stykke plastik i soklen til det batteri, netop for at undgå at det ligger og bruger strøm, se lige efter.
    Det virker bare underligt på en måde, siden det batteri uden problemer kan holde i hvert fald 2 år uden problemer.


    De mange gange hvor jeg har samlet en ny maskine fra bunden, har jeg altid sat et friskt batteri i fra en start af, netop for at undgå de problemer. Det er uanset om det har været en af mine egne maskiner eller venners.
    Som skrevet overfor, så er batteriet et CR2032 og ganske standard, så det er lige ud af landevejen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Så har jeg testet lidt.


    Jeg har prøvet at skifte Cmos jumperen, Batteriet.


    Taget mit graffikkort ud / PCI kort ud. Jeg har prøvet at nulstille med jumperen, og tage CMOS batteriet ud i mange minutter. så har jeg prøvet at tage et Batteri fra min gamle PC, Som ikke havde de problem sidst jeg havde den i brug. og det hjalp heller ikke


    Der er desværre intet af det, som hjælper, Desuden har jeg fået smidt min CPU sokkel beskytter ud, Hvilket betyder Proshop ikke vil modtage den for RMA.


    Jeg kan ikke komme på mere at prøve. Det gode er at det kun ser ud til at være når den har været uden strøm tilslutning. og så der måske bedst at skrive BIOS indstillinger ned på et papir, og så leve med at Bundkortet har en defekt.


    Er P.T i en IT forretning. Så håber på at kunne finde en CPU sokkel beskytter til Socket 1155, Så kan jeg jo overveje at sende den ind til RMA. Men det dælme også noget bøvl at skal afmontere den store Coolermaster CPU køler osv igen. Så skal jeg ud og købe nyt kølepasta. Og en god kølepasta koster jo hurtigt 50 kr. Og så 75 kr til forsendelse af bundkort.


    Træls...


    Nogen der har nogle ideer til at prøve?

  • Jeg ville nok alligevel prøve med et sprit nyt, ville ikke være første gang at et helt nyt skal til.


    Ellers kan du prøve at kigge på en BIOS opdatering (husk at gendanne indstillinger efterfølgende i BIOS).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Har prøvet Bios opdatering, men uden held.


    Har kontaktet Asrock for at forhøre mig om en Advanced RMA (hvor de sender et nyt bundkort først, Imod de holder mine kredit kort oplysninger). Men dog kun hvis fragt er dækket.


    Ellers så tror jeg at jeg lever med det, For har ikke CPU sokkel beskytteren mere, og den kræves hvis det skal sendes tilbage. Så længe den holder indstillinger, når den er tilsat strøm. Så er det nok for bøvlet.


    Self. Hvis jeg kan få sendt et andet først, Så kan jeg bruge CPU beskytteren fra den.