Mor vil ha en bærbar

  • Hej , så vil mor sku ha en bærbar :D ... Der er ingen krav andet end den skal være BILLIG :hb:


    Den eneste hun stort set skal bruge den til er at skrive på , så pris har den størte priotet , og det er ligemeget om det er de små bærbare (kan ikk huske hva de blir kaldt) :) ..


    Håber i kan hjælpe :)

  • Bare lidt at tænke over. Det kan godt være at målet bare er at den skal være så billig som muligt, men ting kan også købes for billigt. Jeg har en ven der købte en billig netbook, og alt tager en krig. Den kører så langsomt og trægt at havde det være min var den for længst blevet aflivet. Så derfor vil jeg mene at det godt kan betale sig lige at gå lidt op i pris.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Det må jeg indrømme at jeg ikke helt er klar over da jeg ikke er inde i markedet for tiden. Men det kunne hjælpe med lidt mere info. Vil det f.eks. være ok med 14 eller 15". Kommer den til at stå rimelig permanent eller skal den flyttes meget, batteritid osv.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Min mor fik en asus eee for et par år siden i julegave som hun er meget glad for, den er måske ikke hurtig, men den er okay til små, simple spil og til web og skriving.


    hvis den skal bruges til mere intensivt arbejde, så gå minimum op i en core i3-i5 laptop med 3-4 gb RAM... gfx kortet er underordnet så længe der ikke skal spilles 3d spil og andet grafiktungt arbejde på den.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Bare lidt at tænke over. Det kan godt være at målet bare er at den skal være så billig som muligt, men ting kan også købes for billigt. Jeg har en ven der købte en billig netbook, og alt tager en krig. Den kører så langsomt og trægt at havde det være min var den for længst blevet aflivet. Så derfor vil jeg mene at det godt kan betale sig lige at gå lidt op i pris.


    Anders


    som regel bliver billige laptops bremset af det halve ton lortesoftware der følger med på dem... for at sige det ret, er problemet ikke kun begrænset til billige laptops, selv de dyrere og bedre udrudtede laptops er typisk underdimensionerede til at kunne drive softwaren samt alle de programmer der bliver aktiveret under opstart.


    ALTID når man køber ny laptop er det fornuftigt at lave en geninstallation af OS og basale drivere, derfra kan man tage stilling til installation af ekstra programmer. Typisk får man en noget bedre ydelse når alle producentens småting (især dem der altid smider Norton eller mcaffe programmer med) er væk. Det var bl.a. problemet med min egen laptop som jeg købte for ca. 7k i sin tid for en 5 års tid siden, samt mange jeg har skullet fikse for folk.


    Mange ældre netbooks er desuden underdimensionerede til at drive win7, som sjældent kører godt uden et respektabelt mid-end grafikkort og mindre end 4 gb RAM, her kan det være fordelagtigt at smide XP på eller en linux distro der er designet til netbooks.


    Et ekstra tip er at gå i diverse butikker og tage et kig på de laptops der står fremme, her er der rig mulighed for at tjekke ergonomien af laptoppen (mange har fået de åndssvage apple-inspirerede keyboards blandt andet), samt at tjekke muligheden for fremtidig opgradering og hvor nemt det er at reparere den selv hvis man har skills til det. Så hiv mutter med for at teste, så kan hun også selv bedømme om laptoppen er god at arbejde med :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • 1. Sørg for den er på mindst 2 kerner.


    2. Pas på med de små 10 tommer bærbare, Ha gode øjne og små hænder. Ellers bliver du træt af dem i længden


    3. Køb en Acer / lenovo / asus hvis muligt, De har udmærkede Support, Og det kan være meget nyttigt, hvis din mor er helt lost ang. PC'er.


    4. Hold øje med hvad der følger med af Operativ system, Med de billige pc'er er der nogle gange den meget skrabede Windows 7 "Starter" version med. hellere noget "home premium" eller lign.