Ny studiebærbar til max 9000,-

  • Jeg står overfor at skulle købe ny studiebærbar, da min tre år gamle zepto er ved at være for sløv og ikke mindst slidt.


    Jeg søger en maskine, som opfylder følgende krav:


    1) Max 14,5 tommer
    2) Lang batterilevetid (helst 5-6timer og gerne længere)
    3) Stærkt bygget, den skal transporteres med til uni HVERDAG så holdbarhed er et must.
    4) Fornuftig hardware
    5) Et godt tastatur.


    Mit budget er max. 9000,- men vil foretrække at holde det under 8000,-


    Jeg har kigget på følgende maskiner:


    1. Macbook pro 13"
    2.3GHz dual-core
    Intel Core i5
    4GB 1333MHz
    320GB 5400-rpm1
    Intel HD Graphics 3000
    Built-in battery (7 hours)2
    Pris: Med studierabat ca. 8000,- inkl en iPod (regner med apple laver deres årlige tilbud).


    2. Thinkpad T410
    Intel Core i5-450M 2,4 Ghz
    4096 MB
    250GB 5400RPM
    14,1" TFT (1440x900) WXGA+, AntiGlare, LED-backlight, m/Webcam
    256MB NVIDIA Quadro NVS 3100M
    Pris inkl. moms Kr. 8.295,-


    3. Dell Latitude 6420
    One Intel Core I5-2520M (2.50GHz, 3MB cache, Dual Core)
    14.0in HD(1366x768) LED-backlit Display
    MOBILE INTEL HD GRAPHICS 3000
    4GB 1333MHz DDR3 hukommelse (2x2GB)
    250 GB SERIAL ATA-HARDDISK (5.400 omdr./min.)
    6-CELLET PRIMÆRT BATTERI PÅ 60 W/T
    Pris: 8931 inkl. levering.


    4. ASUS U36JC
    Intel Core i5 480M 2.66GHz
    Nvidia GeForce 310M 1GB DDR3 RAM,
    4 GB MB RAM, 500GB HDD
    13,3" TFT 1366 x 768.
    Pris: 6200,-


    Asus'en skiller sig ud ved at være markant billigere, men hvordan er Asus bærbarer? Jeg har aldrig haft en.


    Mac'en mener jeg selv har en ret fornuftig pris med rabatterne, men problemet er jeg skal bruge VBA og dette understøttes ikke umiddelbart (uden diverse tweaks).


    Hvilken ville I vælge? Hvilken er bedst?


    I er også velkomne til at komme med alternativer.

  • Asus'en er sikkert udmærket, men man får hvad man betaler for, så du skal ikke regne med at kvaliteten er den samme som for de andre.


    Jeg har selv en T410 (købt fra USA), er super glad for den (har 9 cellet batteri), men den er blevet erstattet af T420, så du burde måske kigge på den i stedet.


    Derudover så syntes jeg at hvis du vælger en af de dyrere valg, så skal du sørge for at få noget med en opløsning på mindst 1440x900 (hvis det er over de 13 tommer).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Asus'en er sikkert udmærket, men man får hvad man betaler for, så du skal ikke regne med at kvaliteten er den samme som for de andre.


    Jeg har selv en T410 (købt fra USA), er super glad for den (har 9 cellet batteri), men den er blevet erstattet af T420, så du burde måske kigge på den i stedet.


    Derudover så syntes jeg at hvis du vælger en af de dyrere valg, så skal du sørge for at få noget med en opløsning på mindst 1440x900 (hvis det er over de 13 tommer).


    Ja opløsningen er lidt "øv", på Dell'en kan jeg få en 1600x900 hvilket er lækkert nok, men så skal jeg smide 750kr ekstra. Det vil jeg ikke.


    ang. Asus har du sikkert ret, men igen.. Spørgsmålet er om det højere kvalitet er pengene værd.


    F.eks. den zepto jeg har, som er 3år gammel og købt for 4500,- den fungerer endnu, den er slidt ja, men den virker. Faktisk til trods for et "cola uheld" (det var dog lille).
    Dette er jo i sig selv én årsag til at skifte, men den anden og mest oplagte er - hardwaren er forældet.


    Havde jeg dengang købt en dyrere Dell, eller Lenovo ville de også ha været slidt (måske ikke så meget) og hardwaren forældet, hvilket helt sikkert ville medføre jeg ville skifte den ud nu også.


    Som udgangspunkt kalkulere jeg med en bærbar har en "levetid" på 3 år.

  • Jeg ville til enhver tid tage Thinkpaden, det er langt den mest robuste maskine af de nævnte...


    Men jeg ville finde den i en konfiguration med en SSD (eller bare selv skifte den). Man kan evt. smide en større lagerdisk i istedet for CDdrevet hvis det er et must.


    En ting man kan overveje er en T410S istedet hvis man kan finde den til prisen - (de må vel falde lidt nu hvor T420S er kommet?) - Den er altså lige lidt lækre og lidt mere handy især hvis du tror du kommer til at side i sofaen, toget og andre tilsvarende situatoiner....

  • Jeg har selv købet en Asus UJ35 i november 10..
    Prisen var 6500 kr, og der er vist kommet et par nye modeller hvor der er lidt lir i.. :D
    Iforholde til de andre nævnte bærbar, så vil jeg anbefale asus.. Om end ikke UJ35 eller UJ36.. Men generalt er ASUS jo en kendt producent som står inde for garanti og god service og kvalitet..
    Og for guds skyld og alt der er helligt.. Så bliv ikke slave af æblerne.. Jeg har set så mange af mine venner falde for den infamske sekt ligende producent.. :D



    Hilsen Elessar.. :D


  • Nej, endelig ikke. Så hellere køb en bærbar af tvivlsom kvalitet, og lev med Windows....
    Sarkasme kan være brugt!


  • Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår dine to sidste linjer.


    Jeg spørger, hvilken bærbar I vil anbefale ikke jeres holdning til Apple.


    Men ja ASUS har da generelt et godt ry, men det er ikke ligefor deres bærbarer, men nærmere deres bundkort.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam
    Hvad er forskellen på Lenovo "T" og lenovo "L" f.eks.


    L420 og T420?


    L'en er lidt svagere hardwaremæssigt, men ser faktisk ganske go ud til prisen.


    Der er flere forskelle bl.a.:
    Byggekvalitet (T-serien er bedre såvel intern som ekstern, magnesium/kulfiber vs plastik)
    T-serien er knap så tunge og knap så tykke
    L-serien har ingen ultrabay (til ekstra batteri/HDD i stedet for det optiske drev)


    Du har ret i at det til prisen ligner en rigtig fin maskine, som generelt får ros (den får flere steder tæsk for lydkvaliteten). Dog er der en ting jeg undrer mig over, at den kun er at finde med i5-2410m CPU og ikke i5-2520m herhjemme?


    Men nu du skriver du skal have den med hver dag, og den skal kunne tåle nogle tæsk, så ville jeg nok foretrække en T-serie.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zalam
    Hvad er forskellen på Lenovo "T" og lenovo "L" f.eks.


    L420 og T420?


    L'en er lidt svagere hardwaremæssigt, men ser faktisk ganske go ud til prisen.


    Hvis man spørger Lenovo selv så siger de at selv L serien klare flere stress-tests end f.eks. HPs topmoddeller :) Det er selvfølgelig hvad de selv siger men der er nok en hvis grad af sandhed et eller andet sted...


    Så det er ikke desideret dårlige PCer bare ikke lige så robuste om T og X modellerne :)

  • vis der skal være en studiebærbar skal der være en macbook eller macbook Pro eller macnotebook.
    det er der beste til studie. har selv en også til studie og den er bare det beste til det der studie pis man skal igennem


    Mvh Administrator

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AdminiStraTor
    vis der skal være en studiebærbar skal der være en macbook eller macbook Pro eller macnotebook.
    det er der beste til studie. har selv en også til studie og den er bare det beste til det der studie pis man skal igennem


    Mvh Administrator


    Har du evt. lyst til at forklare hvorfor en Macbook (pro) skulle være bedre end de andre?


    Ikke fordi jeg nødvendigvis tvivler dig, men hvis man kommer med sådan en udmelding bør man underbygge det med argumenter for hvad der gør det til et godt produkt, ellers kunne man jo være tvunget til at tro at vi har med fanboyisme at gøre her ;)


    Med hensyn til forskellen mellem T og L, så var det da jeg undersøgte det, bla. forskellen i opløsningen på skærmen der gjorde at jeg valgte en T.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Ja jeg kan godt se T er bygget bedre end L. Men så vidt jeg kan se sammenligner mange L med deres gamle R serie, jeg havde en R51 tre år i gymnasiet. Den fungere ganske fint.


    Men rent umiddelbart tiltaler en macbook pro mig ret meget. 8000 inkl en iPod er ikke voldsomt om iPoden kunne jo sælges for 5-600kr så er den endnu billigere.


    - Dog irriterer den manglende VBA understøtteles mig. Jeg ved jeg får brug for det på studiet. Det kan løses med en windows install også, men personligt mener jeg så ideen i Apple går væk.


    Jeg har desuden overvejet om sådan en alu klods ikke kan få buler? Alu er jo et relativt blødt materiale.


    Dell maskinen er faktisk den jeg helst ville have. Designet er i top, og hardwaren ligeså, men men jeg synes den er for dyr.


    Thinkpad er stadig inde i billedet, men T serien er lige 500-1500 dyrere end macbook'en hvilket som studerende også er penge at spare.
    N serien var en mulighed, som kunne åbne op for at jeg kunne købe en tablet også, hvilket kunne tiltale mig. Da det ikke er altid jeg har behov for en bærbar, men godt kunne nøjes med en tablet.

  • Måske kan du finde 1 her, som du kan bruge og som møder dine behov.


    http://www.mm-vision.dk/produk…oteVision&type=notevision


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Måske kan du finde 1 her, som du kan bruge og som møder dine behov.


    http://www.mm-vision.dk/produk…oteVision&type=notevision


    Mvh
    Sam


    Når det kommer til bærbar er jeg nok lettere risikoavers. Jeg tør ikke kæbe noget relativt ukendt "vision" da det store problem med en bærbar ikke er hardwaren (den skal sku nok virke som den skal). Men selve kabinettet kan være noget l***.


    Dell, Lenovo, og Apple ved jeg hvad er og det vikrer som kvalitet.


    Jeg er efterhånden hip på det bliver en æble maskine, hvilket jeg generelt også altid har ønsket lidt.


    Så må jeg jo bare installere windåse og skifte imellem OSX og windåse når der skal anvendes VBA.