Skal bruge et par kloge hoveder!

  • Det er lidt tid siden jeg opgraderede hardware og har haft et par tråde oprettet om problemer med min pc. Jeg er nu så tæt på at finde fejlen, men jeg kan stadig ikke regne det ud. Fejlen er at min pc simpelthen fryser fuldstændig. Ingen lyd, ingen reaktion, zip, nada.


    Jeg troede fejlen var på grafikkortet og skiftede derfor til et gts 250. Fejlen viste sig at være forsvundet i de applikationer der ellers ville have udløst den. Særligt var Starcraft 2, som fik min pc til at fryse hver eneste gang på mit gtx 275.


    Der gik en dag, så skete det med gts 250 kortet. Det er sket 3 gange på et par dage med gts 250. Eftersom at jeg kan køre memtest, prime95, furmark uden problemer så har jeg udelukket strømforsyningen. Da fejlen ændrede sig ved skift af grafikkort har jeg også valgt at tage fokus fra harddiskene.


    Min tanke er at fejlen sker når grafikbelastningen når et vis punkt, hvad der udløser det ved jeg så ikke. Men det er underligt, for jeg har haft kæmpe 8 players kampe med et hav af ting på skærmen i starcraft, uden fejl. Så pludselig kom fejlen bare i starten af et andet spil.


    Er der nogen, som kan regne den ud?


    Specs
    I7 950
    Classified E759
    Corsair dominator CL8 1600 3x2
    2x 250gb WD raid0
    gts 250
    Win7 Ult 64

  • Jeg ville gå igennem dine volt indstillinger med en tættekam, når fejlen kommer så random.
    Undervolter dit bundkort bare en lille smule især til dine ram, så kan det være skyld i det. Check volt til ram, cpu og chipset med hw monitor og juster i bios.


    http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html


    Hold osse et godt øje til din temp på chipset evt. check om din køler der sidder helt korrekt monteret.


    Jeg ville bestemt heller ikke udelukke din PSU endnu, fordi svinger den bare en ganske lille smule på din 12 volts linie, når hele systemet kommer under pres, og ikke bare en enkelt del hvilket er netop det, som du tester ved brug af memtest, furmark osv.


    Tag lige et voltmeter og check din 12 volts linie på PSU, du kan finde spcs på producentens website.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    har du prøvet og hive en ram block eller 2 ud, eller set freq ned på ram


    Har testet med 1 ram blok ad gangen.


    Quote

    Hold osse et godt øje til din temp på chipset evt. check om din køler der sidder helt korrekt monteret.


    Temp på mit northbridge var 66 grader idle i bios før jeg satte en fan på, men har kunne læse mig til at det ikke er unormalt på det bundkort.


    Må jo så prøve det med strømmen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af kasper1233
    Smider lige et billede af mine målinger op.


    VOLT


    læs lige denne tråd igennem, der er både nogle tips og hints, som du kan prøve.


    http://www.overclock.net/intel…tages-unocd-i7-950-a.html


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mine indstillinger på bundkort, cpu og ram i bios er taget efter en post på evgas forum, så tænker at jeg har de optimale settings for nu. Må se om jeg kan skaffe en anden psu for lige at prøve det af

  • Long shot men, har du prøvet at opdatere din bios til nyeste version?


    Evt adjust Vdroop i bios så den får lidt mere under load.


    For hvis den gør det med begge grafik kort tror jeg nemmere det bundkort/cpu der har et problem.

    Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325

  • Det er lidt underligt for jeg har skiftet helt over til min brors pc, og får den samme fejl. Men jeg har på fornemmelsen at psu'en i min brors pc bare er dårlig.


    Ellers er der kun nogle få ting der gælder for begge pc'er: Mus, tastatur, skærm, net, strøm, og kan simpelthen ikke lige se hvordan nogen af de her ting kunne forårsage noget. Det er bare underligt

  • Hvad har du skiftet over i din brors pc?

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Tænkte bare det godt kunne være at du havde flyttet harddisken med over. Men det lyder ærligt talt meget underligt at hans pc gør præcis det samme.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S