ARW til JPEG

  • Jeg har lige taget en bunke billeder til en konfirmation. For første gang har jeg haft den stående på RAW som billedformat.


    Nu skal jeg blot have dem konverteret til JPEG så de kan sendes videre til gæster etc.


    Men hvordan?


    De er taget med et Sony A300 og jeg kan simpelthen ikke få lov til at konvertere mere end et billede af gangen til JPEG med det tilhørende software. Hvilket tager en krig når der er +400.


    Findes der en gratis converter som kan konvertere en hel stak fra RAW (De hedder ARW) til JPEG?


    Det er endnu ikke lykkedes mig at finde et egnet program.


    For fremtiden vil jeg lade den stå på RAW og JPEG. Men kan det give problemer med tiden det tager at tage et billede? Da den nu skal gemme både RAW og JPEG filen?


    Vh
    Neco

  • Hvis du alligevel ikke vil bruge de funktioner RAW formatet byder på så er der så sandelig ingen grund til at bruge det, tvært imod faktisk.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • skyder altid i raw + jpg så har man en nem løsning til familie billeder og så kan man gå i dybden med de fotos man tager for hobbyens skyld :-)
    men der burde da være en batch process funktion i softwaren ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Hvis du alligevel ikke vil bruge de funktioner RAW formatet byder på så er der så sandelig ingen grund til at bruge det, tvært imod faktisk.


    Har netop benyttet mig af irfanview, og så har jeg installeret en ekstra funktion så jeg kan køre batch på hele stakken. Det virker super.


    Grunden til jeg skyder i RAW, er muligheden for at redigere, samt få det skudt op i plakat størrelse.


    De siger RAW giver bedre mulighed for at redigere, men hvis man tager billedet som det er, og skyder det op i noget a la 1x1½ meter - er der så forskel på RAW eller Jpeg?

  • det burde der ikke være, men raw er bare det "ubehandlede" billede fra kameraet, altså det indeholder så meget information som mulig. hvor jpg er færdig behandlet så man kan ikke ændre ting som hvid balance og farver på samme måde som med raw.


    men hvis du ikke redigerer dine skud når du er færdig med dem så vil jeg klart anbefale dig at skyde i jpg også hvis det er minimalt hvad du gør ved dem. man kan selvfølgelig altid skyde i raw+ jpg hvis man har meget plads :D