Stationær harddiske, what to do?

  • Hej peoples..


    Til at starte med vil jeg fortælle lidt om maskineriet, som jeg sidder med.
    OS: Windows 7 - Home Premium 64 bit.
    RAM: 8 GB kingston 1333mhz.
    CPU: i5 Intel
    Netværk: Gigabit..
    Router: WRT610N fra Linksys. (Gigabit porte) m. CAT.6 kabler.


    Jeg har Seagate Barracuda 7200 rpm 32mb cache på 1TB. Har delt den op i to.. OS ligger på den med 200GB og data/spil osv ligger på den anden partition på 800GB.


    Som media lager har jeg en Seagate 7200 rpm 64 mb cache på 1.5TB.. den er ikke delt op.


    Jeg har en WG caviar black liggende på 1TB og 7200 rpm, 64mb


    hvordan ville i placere harddiskene for at få den optimale ydelse ud af dem på?


    Seagate 1TB - 7200rpm - 32mb
    Seagate 1.5TB - 7200rpm - 64mb
    WD C. Black - 1TB - 7200rpm - 64mb.

  • for det første ville jeg have en hurtig disk til OS ....SSD eller evt en velociaraptor, alt efter budget....64 mb plads er fint nok, hvis man gemmer på andre diske, men 128mb ville være at foretrække. at have medier og spil/programmer på hver sine drev, og så evt have et backup drev, er en fin løsning, men det er ikke optimalt at have den langsomst læsende og skrivende disk til at have OS på

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    for det første ville jeg have en hurtig disk til OS ....SSD eller evt en velociaraptor, alt efter budget....64 mb plads er fint nok, hvis man gemmer på andre diske, men 128mb ville være at foretrække. at have medier og spil/programmer på hver sine drev, og så evt have et backup drev, er en fin løsning, men det er ikke optimalt at have den langsomst læsende og skrivende disk til at have OS på


    Skal vi ikke lige sige GB i stedet for mb? ;)
    Jeg har selv en Kingston V+ 128GB SSD som system disk på min stationære PC,
    og den kombineret med Windows 7 giver en super hurtigt opstart,
    og programmer starter også super hurtigt op.

  • Jeg har desværre ikke råd til en SSD eller raptor lige pt.. Men er der virkelig så meget forskel i ydelse på 32 og 64 mb cache? Grunden til at OS ligger på den med 32, er at jeg købte computeren sådan.