Tips til fotografering

  • Hejsa,


    Står i den situation, at jeg har fået ansvaret for at knipse billeder til mine søstres konfirmation, og i den forbindelse kunne jeg godt bruge nogle tips fra de erfarne herrer, som jeg ved huserer her på Tweak.
    Jeg har et Canon EOS 10D til rådighed med et zoom objektiv samt standard objektiv (kender ikke den eksakte model/specifikationer).


    Det jeg sådan set er interesseret i at vide, er hvad jeg skal benytte af ISO og andre indstillinger for at opnå det bedste resultat. Billederne kommer både til at blive taget indendørs og udendørs - belysning osv. kommer i høj grad til afhænge af vejret; er der noget særligt jeg skal være opmærksom på, afhængigt af om der er solskin eller overskyet?


    Bare fyr løs med alle slags tips, som kan få mine billeder til at se en smule professionelle ud :).

  • En god ide kunne være at undersøge forholdende i kirken... er det en lys eller mørk kirke..
    nu kender jeg ikke 10D men med min 5DMKII kan man da godt gå op i ISO 800 og så få nogle ok billeder, (test det evt. inden) og skyd dine billeder i RAW format, så har du flere detaljer når du skal efter redigere dine billeder.. du kender ikke specifikationerne på det objektiv du får med ?? men skyd med så stor blænde så muligt (laveste f/tal) har du blits til rådighed ?? brug den med måde.. får du for meget knald på den så kan du få nogle meget grimme skygger :ohmy: .. udendørs ville jeg også bruge blitsen til at opbløde skyggerne med.. men hold øje med at du ikke brænder billederne ud... håber det kan bruges..


    og god fornøjelse..


    Mvh Merling :9xo

  • Har blits til rådighed :).


    Tak for dit svar Merling, bestemt noget der kan bruges - vil teste de forskellige indstillinger i forvejen som du også selv nævner, så undgår man at få taget en masse billeder, som viser sig at blive knap så gode.
    God idé at du lige nævner det med at undersøge forholdende i kirken, vil jeg gøre hvis muligheden byder sig.


    Leder stadig efter tips i alle afkroge, så bliv endelig ved med at skyde løs alle sammen.


  • Et tip som ikke lige går på indstillinger, er at benytte dit zoom objektiv en del ved festen. Stil dig et stykke væk og zoom ind på personerne, så undgår du at "forstyrre" og får nogle rigtige stemningsbilleder.


    Nu ved jeg ikke hvordan det fungere på dit Canon, men på mit Sony kan jeg vælge hvilken indstilling jeg vil have, når jeg "scroller" på hjulet ved højre pegefinger. Jeg har valgt at kunne styre lukketiden, på den måde kan jeg tvinge lukketiden ved og får derfor ikke problemer med rystede billeder. Jeg mener det er alt over 1/60 som en person ikke kan holde stille.