? ang. projektor

  • ved ikke lige hvor jeg skal poste, men det er vel en form for hardware :)


    har siddet og kigget lidt, kunne godt finde på og købe mig en....den skal nok mest bruges til spil og lidt film i ny og næ :)
    der står noget om noget resized opløsning hvad betyder det ???
    hm desværre er en 1080p nok lidt for dyr, så er 720p mere overkommelig mhs til pris.
    normalt spiller jeg på en 28" skærm med en opl. på 1920*1200 så er lidt i tvivl om 720p er for lav en opl. når jeg er vant til og køre 1920*1200 ??


    hvis nu der er en der er meget inde i det der med projektor, kunne jeg så få jer til og lige nævne hvad det er man skal kigge efter ? skal d være DLP eller det andet osv.


    mvh
    Kenneth

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Hvor stor billede regner du med? Hvor langt skal du sidde fra den?

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Det kunne nok os være meget rart at vide hvor meget du ca vil ofre på projektor + lærred.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    Hvor stor billede regner du med? Hvor langt skal du sidde fra den?


    hvis jeg bruger den på min pc så er det nok ikke så stort billede max 60-100"
    der kommer jeg til at sidde ca. 2 meter fra billede.


    hvor meget jeg vil ofre hmm 5000kr vil jeg skyde på. regner ikke med at købe noget lærrede

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Til den pris er man oppe og kunne få Full HD mere eller mindre, kvaliteten skal jeg så ikke kunne udtale mig om:



    Optoma Projector HD100XB
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=625002
    Full HD 1920x1080, 1400 ANSI, 4000:1 kontrast


    Pris: 5500 kr

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

  • Til pc brug når du kommer så tæt på ville jeg nok kigge lidt efter noget full-hd. Derudover vil jeg blot informere dig om at lærredet nok er halvdelen af et ordentlig billede og hvis du alligevel ikke vil have lærred kan det faktisk godt være at full-hd ikke betyder så meget alligevel.


    Ved at sidde så tæt på, uden lærred og med rimelig lav opløsning skal du nok ikke forvente det vilde af billedkvaliteten.



    Du kan jo evt. prøve at sætte din opløsning på din 28" til 1280*720 og se hvor meget "grimmere" du synes det bliver. Og så forestille dig det smidt op på en væg med 4-10 gange større billede. :rolleyes:


    Jeg kan oplyse at jeg i skrivende stund roder lidt med en 42* hvor jeg netop kører 1280*720 og det er ikke just noget smukt syn.. :pokey:


    Edit: Henrik - der var du lige lidt hurtigere :)) - Et fint bud vil jeg sige, uden også selv at kende til kvaliteten på den..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

    Rettet 2 gange, sidst af Dylmer ().

  • Hvis du køber en HD-projektor, vil det være synd ikke også at investere i et ordenligt lærred. Det gør også en del af arbejdet, da det sørger for at kaste lyset tilbage. Det giver dybde og nuance i billedet. Ellers kan du ligeså godt købe en eller anden billig projektor og smide op på væggen ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • grunden til jeg ikke mente lærrede var nødvendigt er pga der hvor jeg arbejder har vi en hjemmebio hvor billedet vel er næsten 5m bredt, der er det bare en hvidmalet væg og det ser ganske fint ud....
    men når du/i siger det såån så overvejer jeg da om jeg skulle vente til jeg har råd til både projektor og lærrede

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Til dit brug ville jeg helt klart gå efter en Full HD projektor - det tror jeg du ville få meget mere ud af, når du sidder så tæt på billedet. Derudover vil jeg mene, at du skal købe et lærred, med mindre du har en totalt plan væg, som du får specialmalet til formålet.. Hvis det er prisen, der presser, har jeg vist et rammelærred liggende på en 67" så vidt jeg husker..


    Den nævnte projektor kunne være et bud på en løsning til dit budget.. Dog burde du om muligt undersøge, om du oplever regnbue-effekten på DLP projektorer; nogle bemærker det ikke, andre finder den meget generende (fåtal).. Yderligere en den valgte projektor ikke særlig lysstærk, så køb den kun, hvis du har mulighed for at skærme imod sollys..


    .. når det så er sagt, så kan jeg kun sige go for it! Jeg havde en projektor i to år, da jeg havde plads til det, og de penge var givet virkelig godt ud! Det er bare en VILD fornemmelse af spille Crysis på en 67" skærm; og filmene ser bare lækre ud :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Du kan selvfølgelig til en start undvære lærred og så købe et senere hen.. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor kristisk man er og hvor meget man forventer af det, men som Renegger skriver, vil det være synd uden et lærred. Men selvfølgelig hvis man selv er tilfreds uden, så er det op til en selv. Stadig sikkert en fed oplevelse at game på så stor en "skærm", men mine øjne ville ikke gå så meget på kompromi med billedkvaliteten at jeg ville undlade et lærred. ;)


    Hvad har du af udstyr til at afspille film med og hvilken kvalitet snakker vi om her..?? Dvd, Blu-ray eller en god gammel VHS :)) ?? Hvis man går rimelig op i billedkvaliteten, kan det godt betale sig at kigge på hvilket lærred som ville passe bedst til forholdende, men så er vi nærmere ovre og snakke dicideret hjemmebiograf. Og det har jeg ikke på fornemmelsen af at du er ude i..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dylmer
    Du kan selvfølgelig til en start undvære lærred og så købe et senere hen.. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor kristisk man er og hvor meget man forventer af det, men som Renegger skriver, vil det være synd uden et lærred. Men selvfølgelig hvis man selv er tilfreds uden, så er det op til en selv. Stadig sikkert en fed oplevelse at game på så stor en "skærm", men mine øjne ville ikke gå så meget på kompromi med billedkvaliteten at jeg ville undlade et lærred. ;)


    Hvad har du af udstyr til at afspille film med og hvilken kvalitet snakker vi om her..?? Dvd, Blu-ray eller en god gammel VHS :)) ?? Hvis man går rimelig op i billedkvaliteten, kan det godt betale sig at kigge på hvilket lærred som ville passe bedst til forholdende, men så er vi nærmere ovre og snakke dicideret hjemmebiograf. Og det har jeg ikke på fornemmelsen af at du er ude i..


    har blueray, primært skal den bruges til og køre simracing, og lidt fps.....det bliver nok ikke meget film den skal bruges til, for så er det ligepludselig 2 lærreder vi snakker om :boxed:

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sehested


    har blueray, primært skal den bruges til og køre simracing, og lidt fps.....det bliver nok ikke meget film den skal bruges til, for så er det ligepludselig 2 lærreder vi snakker om :boxed:


    Du kan da sagtens bruge det samme lærred til film og spil? Men når du alligvel bruger 5k på en projektor ville det virkelig være synd at droppe lærredet (med mindre du som sagt får slebet din væg helt plan og specialmalet; det kan faktisk give gode resultater, har jeg hørt - men billigt er det ikke :razz:)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • 60" og så 2 meters afstand, kommer du ikke til at vende og dreje hovedet ret meget for at får det hele med?


    var det en ide at købe en skærm, og så lidt mindre men stadig full HD?