Kølepasta how?

• Hej
    Jeg skal til at skifte mit B2 bundkort til et B3 og skal jo så have smidt noget nyt pasta på CPU, hvordan gør jeg lige det lettest?

Jeg kører bare med stock-køler og regner med at købe noget AC MX-2

Hilsen
    DMT

• Hvis der stadig ikke er nok på, som der sikkert er.

Kan du bare tage noget toilet papir og fjerne det grove, efterfølgende kører hen over CPU'en med lidt sprit.

ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

Oprindeligt indlæg af Simon Bay
    Hvis der stadig ikke er nok på, som der sikkert er.

Kan du bare tage noget toilet papir og fjerne det grove, efterfølgende kører hen over CPU'en med lidt sprit.

Ja altså, det er jo at fjerne pastaen, men hvad med at påføre ny, hvordan gør jeg det lettest?

Skal jeg ikke fjerne det hele, både fra køler og CPU?

• Jo - det skal væk fra begge dele, f.eks. med toiletpapir eller et viskestykke og derefter med lidt rensesprit.

Bagefter smider du så en lille klat på CPU imens at den er monteret og tager et kreditkort eller lign fladt objekt og skraber det ud over CPU'en indtil at HELE overfladen har et tyndt lag (glem ikke siderne) Og monter derefter køleren igen - der kan godt gå et par dage før at pastaen sådan rigtigt begynder at virke (den skal lige sætte sig), så vent eventuelt med 3Dmarking til næste uge. :P

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Jo - det skal væk fra begge dele, f.eks. med toiletpapir eller et viskestykke og derefter med lidt rensesprit.

Bagefter smider du så en lille klat på CPU imens at den er monteret og tager et kreditkort eller lign fladt objekt og skraber det ud over CPU'en indtil at HELE overfladen har et tyndt lag (glem ikke siderne) Og monter derefter køleren igen - der kan godt gå et par dage før at pastaen sådan rigtigt begynder at virke (den skal lige sætte sig), så vent eventuelt med 3Dmarking til næste uge. :P

Jeg synes også jeg har læst at man bare kan bruge køleren til at fordele det ved. Altså lille klat og så bare smide køleren på.

Oprindeligt indlæg af Ra66it

Jeg synes også jeg har læst at man bare kan bruge køleren til at fordele det ved. Altså lille klat og så bare smide køleren på.

Nemlig. :)

ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB

• Jeg plejer at tage en vatpind med sprit på, fjerne det der ligger på, hvis der altså har været noget på i forvejen.

Efterfølgende finder jeg et gammelt biblotek, dankort, whatever, og klipper det ud som en mini-spartel.

Så kommer jeg pasta på størrelse med et riskorn og begynder at 'spartle' det ud over hele overfladen. Husk nu ikke at tage for meget på, eller ryger det ned i ved siden af CPU, når du smækker køleren på.

"There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

Oprindeligt indlæg af betaboy
    Husk nu ikke at tage for meget på, eller ryger det ned i ved siden af CPU, når du smækker køleren på.

Jep!. Less is more!

Oprindeligt indlæg af Ra66it

Sagtens - men personligt så mener jeg at det giver en bedre dækning at skrabe det ud selv. Specielt i kanterne. :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Sagtens - men personligt så mener jeg at det giver en bedre dækning at skrabe det ud selv. Specielt i kanterne. :)

Der er ikke nogen grund til at gå så meget op i kanterne, det er i midten der udvikles varme. Det kan du også se på stock køleren der har påsmurt pastaen i en cirkel.

Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

• Det kan du selvfølgelig have ret i - men jeg er et paranoidt og perfektionistisk anlagt menneske. DET - SKAL - BARE - DÆKKES :D

Cyberduck

• Det kan ikke anbefales at bruge kreditkort, da det laver unødvendige luftlommer.

Du kan se i de forskellige metoder i den her video lavet med MX-2 - http://www.youtube.com/watch?v=ffK7L0Qj13Q, hvor der bliver trykket plexiglas ned over, så kan man se hvor der er luft/hvilken der dækker bedst :)

Hvis du bruger "ærte" metoden går du aldrig galt, den dækker meget af chippen + der er ingen luftlommer.

• Det var faktisk smart tænkt at bruge en gennemsigtig plade - skal jeg da overveje næste gang pastaen skal skiftes. :9xo

Men det er da en god pointé der er i kommentarerne. De fleste nyere processorer har jo flere kerner spredt ud over chippen, så pea metoden får problemer med varmen.

Cyberduck

Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

Det kan du selvfølgelig have ret i - men jeg er et paranoidt og perfektionistisk anlagt menneske. DET - SKAL - BARE - DÆKKES :D

Dækker skam også selv hele cpu´en, læste bare det det med varme udviklingen i midten her for nyligt :D

Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70