Køber dette objektiv. Er jeg idiot?

• Ja efter meget lang tid, hvor jeg har fiflet imellem hvad jeg gerne vil have til mit Canon 500D er jeg blevet enig med mig selv om at jeg skal have mig nedenstående.

Jeg ville jo oprindeligt have købt mig et andet kamera, men fandt så hurtigt ud af at jeg ville få mere ud af at skifte objektivet pga. råd fra jer. :)

Jeg bruger sjældent tele og vil derfor meget hellere have mig et vidvinkel og vil selvf. gerne have så meget lys igennem objektivet som muligt, så derfor skal jeg have mig sådan et:

Canon EF 16-35mm f/2.8L USM

Har nemlig fundet den første model til omkring 5500kr. Men inden jeg nu aftaler det endeligt, vil jeg lige høre jer om det nu er pengene værd og om det er et godt objektiv? Mit eget indtryk er ihvertfald positivt ! :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

Rettet en gang, sidst af FonZi ().

• 5500kr er da en ganske fin pris hvis du spørger mig. For den koster da nok det dobbelte, sån af hvad jeg lige gætter mig frem til..

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Men er det så et godt objektiv ? :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Det kommer sgu' an på hvad du skal bruge det til. Det er jo ikke Mark II af objektivet. Mark II er en del skarpere end Mark I er.

Synes at 5500 er lige i overkanten.

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

Oprindeligt indlæg af Exxon
    Det kommer sgu' an på hvad du skal bruge det til. Det er jo ikke Mark II af objektivet. Mark II er en del skarpere end Mark I er.

Synes at 5500 er lige i overkanten.

Okay tak for info !

Jeg tager primært natur fotos, altså større lanskaber.. HDR billeder.. biler .. mest aften billeder :)

EDIT: Hvad synes du en fair pris burde være ? Det skal lige siges, at man slet ikke kan se på objektivet at det er så gammelt!

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Hvad med IS?

Det er personligt noget jeg holder meget af - da mine shaky hands ikke egner sig til andet :D

Ellers ser det da lækkert ud - du kan jo altid forsøge?! Man bliver ikke idiot fordi man gør noget dumt - man bliver kun klogere :dance:

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• IS har ikke lige så meget at sige når vi snakker vidvinkel det er mest ved tele.

Når du har et 500D og primært tager landskab og natur så ville jeg ikke vælge lige netop det objektiv.

Skal du rigtig have vidvinkel så kig på Canon 10-22 en SUPER optik som optisk fint er på højde med L objektiverne. Den vil give dig meget mere vidvinkel og svare til de 16mm på fullframe.

Hvis det mere er normal området du kigger på som 16-35 jo næsten bliver på et crop kamera så kig på Canon 17-40L istedet for. Den er "kun" F4, men hvis optikken primært bliver brugt til landskab vil du jo alligevel blænde meget længere ned.

Så jeg ville kigge på en af de to :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Jeg synes egenlig kit objektivet giver mig nogenlunde nok med vidvinkel, mangler bare en lille bitte smule mer. Også var det at jeg tænkte denne 16mm ville give mig den lille smule mere jeg gerne vil have :)

For sådan et 10mm - 22mm er jeg bange for bliver med for lidt tele, men på den anden side, hvis jeg så skal bruge det, kan jeg jo bare bruge mit kit objektiv.

Men det her du nævner 10 - 22mm det er jo ikke med fast blænde. Er det ikke en klar fordel med det?

Og sådan et 17-40L har jo en forholdsvis lav blænde i forhold til 16-35L .. Godt nok skal jeg primært bruge det til landskaber, men derfor ville jeg alligevel være glad for et objektiv der er ret lysstærk, eftersom det også skal bruges til andet :) Jeg kunne også godt ske at skulle have nogle billeder med sløret baggrund senere, også er det vel nemmere med en høj blænde ?

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Som du skriver kan du jo skifte til dit kit objektiv hvis du har behov for lidt mere rækkevidde. Hvis du vælger 10-22 har du dit vidvinkel område dækket godt ind og kan på sigt opgradere til en bedre normal område optik.

At det er med varierende blænde ser jeg egentlig ikke som noget problem. Slet ikke til landskab hvor du nok alligevel altid er et godt stykke over wideopen.

F4 vs. F2.8 ja der er forskel, men igen er virkelig noget du skal overveje om du har behov for. Den vejer mindre, koster mindre og er skarpere end den gamle udgave af 16-35L. Forskellen er jo ikke enorm og iso'en er efterhånden så god på kameraer at du bare kan hente det stop der.

Med hensyn til at slører baggrunden så kan det selvfølgelig godt lade sig gøre men du skal faktisk gøre rigtig meget for det når vi snakker vidvinkel. F2.8 på en vidvinkel giver dig faktisk ret meget dybdeskarphed. Kort sagt hvis du virkelig skal have noget lav dybdeskarphed er det nok ikke på en vidvinkel eller også er det noget som en fast 24mm F1.4 vi snakker :)

Beslutningen er selvfølgelig din, men medmindre du meget ofte har behov for at tage billeder i meget lav belysning af ting der bevæger sig så ville jeg ikke vælge den 16-35L

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Tak for hjælpen WHAT! Det var lige hvad jeg havde behov for.. Jeg nupper sådan en 10 - 22 mm, også køber jeg nok et andet objektiv senere med lidt mere tele, som skal udskifte mit kit objektiv :D

Har fundet sådan et 10 - 22 mm brugt til 4k som ikke fejler noget :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

• Nu fik jeg så fat i sådan et 10 - 22 mm canon objektiv og hold da op, hvis i mener med at "tegne godt" er det jeg tror det er, så er det godt nok væsentlig del bedre end mit kit objektiv :D

Ligger nogle billeder op i aften.. Men indtil videre så er jeg mega glad for det.. Tager langt bedre billeder med dette objektiv :)

Core i7 920 @ 4.2 GHz
    2x GeForce GTX295
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet