[Solved] Computer lagspike - CPU?

  • Hey folkens, det er sådan jeg formaterede min computer for godt 2 uger siden, den har kørt fin i de 2 uger, men her den anden dag faldt ydelsen, temperaturene på CPU'en steg.


    Nu er det sådan jeg får random lagspikes hver 3 sekund, CPU forbruget svinger kostant mellem 25 - 100% uafhængigt af hvad jeg laver.
    Dvs. den kan have et forbrug på 100% når den bare er på skrivebordet uden nogen baggrundsprogrammer andet en antivirus.


    Temperaturene svinger mellem 42 - 58 uden load hvilket jeg finder meget højt!
    Den lå tidligere på 36 - 42 uden load og med load højest 60 C.


    Kan det passe jeg skal prøve at formatere igen eller hvad kan problemet være, det eneste jeg har OC'ed er min GPU ellers er alt andet std....

  • lyder somom du har noget malware eller virus, som dit antivirus kæmper med at holde nede....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    lyder somom du har noget malware eller virus, som dit antivirus kæmper med at holde nede....


    Ja det er nemlig også det jeg er bange for, men lavede lige en komplet scan af mit system, og mit program fandt intet.
    Jeg bruger Bullguard.


    Er tror bare jeg skal formatere engang til :/

  • Scan med Malwarebytes og en onlinescanner bagefter. Gå også ind i Msconfig og slå alle unødige programmer fra ved startup.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Scan med Malwarebytes og en onlinescanner bagefter. Gå også ind i Msconfig og slå alle unødige programmer fra ved startup.


    Fandt intet


    Hvad kan forklare de "sindsyge" CPU temps? :s
    Det er bare ikke normalt...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Soltarion


    Fandt intet


    Hvad kan forklare de "sindsyge" CPU temps? :s
    Det er bare ikke normalt...


    Så længe det er max 60 grader i værste tilfælde så kan det være en masse ting såsom at blæseren på din cpu køler sænker hastigheden når processoren ikke er så belastet, men er ikke umiddelbart noget jeg ville betragte som underligt.


    Prime95 plejer dog at være et godt program til at finde max temperaturen på din CPU, så kan du i hvert fald teste hvad maks er.


    Slowdowns kan være en masse ting og kan da også være relateret til varmeproblemer.
    Et godt udgangspunkt ville være at frakoble alle unødvendige enheder fra computeren, så den kører med absolut minimum for at starte op (hvor du samtidigt kan teste om det problem opstår stadigvæk eller ej).


    Det er i øvrigt også en god ide at fjerne overclocking af computeren, du kan jo altid skrive værdierne ned og gemme det til en anden gang, hvis det ikke var det der var årsagen.


    I øvrigt, hvis du ikke har installeret noget specielt vigtigt i løbet af de 2 uger siden reinstallation, er det sikkert nemmere at reinstallere igen end at bruge tid på at søge computeren igennem for vira.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • andre problemer kan jo være at cpu køleren har flyttet sig.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    andre problemer kan jo være at cpu køleren har flyttet sig.


    Ja de kunne være muligt den havde flyttet sig, hvis det ene eller det andet ikke klare problemet kan de være jeg skulle rense og smide noget nyt køler pasta på den :)