NAS - Synology???

  • Hej alle på tweak.


    Jeg har i noget tid gået og overvejet at anskaffe mig en NAS. Har læst en række reviews og fulgt med her på forummet i noget tid. Generelt ser tendensen ud til at folk anbefaler Synology og har gode erfaringer med disse. Af hvad jeg har set og læst mig til synes jeg også at det ser fornuftigt ud.


    Jeg havde derfor overvejet en Synology DS 211J og muligvis mere interessant (pga. perfomance) DS 211. Havde tænkt mig at putte 2 * 2TB samsung F4 harddiske i til ca. 600 kr. pr. stk.(hvilket jeg læste blev anbefalet i en anden tråd).


    Efter at have tænkt lidt over det er jeg ked af at skulle ”nøjes” med 2 TB lagerplads i raid 1 eller på den anden side undvære sikkerheden raid 1 for at få 4 TB!
    Derfor har jeg kigget lidt mere seriøst på DS 411J og DS410. Jeg har dog en stribe spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med – men før vi kommer til det kan jeg jo lige liste mine behov (som er 100% til privat brug – dvs. relativt få antal brugere):


    - Lager & medie server (absolut det primære behov – og jeg ønsker høje overførelseshastigheder)
    - Ovenstående skal være tilgængeligt 24/7 uanset hvor i verden jeg er (og det skal være muligt at uploade filer til NAS’en – fx lidt a la drop box)
    - Skal kunne dele billeder med familie og venner så de kan hente dem fra NAS’en.
    - Skal kunne fungere med Sonos
    - Jeg er særligt interesseret i at flere brugere kan arbejde/streame/kopiere filer fra den på samme tid. Fx at jeg kan streame musik via Sonos (i Flac-format) samtidig med at jeg kan kopiere filer dertil uden at få grå hår på hovedet.
    - I fremtiden kunne det komme på tale at jeg begynder at lege med webpages (dog ikke et strengt krav)
    - Prøver at tænke på miljøet: så det skal være muligt at fintune hvordan den skal være tændt/slukket, samt hvor hurtigt den går i dvale. Endvidere skal den hurtigt komme til live igen når man forsøger at oprette forbindelse til den (men alt dette kan jeg forstå at Synologys modeller understøtter).



    Har egentlig ikke overvejet en prisgrænse, men inden for rimeligheden grænser og naturligvis så billigt som muligt. Mine spørgsmål er således:


    1. Hvor hurtig er DS411J? Er den hurtig nok? Jeg ved godt at dette er subjektivt, men (til dem af jer der har Synology’s J-serie) hvad er jeres fornemmelse? Bliver I ”irriteret” over at I ikke lige købte en større model?


    2. På Synologys hjemmeside står der at DS 410 kommer med DSM 2.3. Går ud fra at det er muligt at opdatere firmware til vers. 3.0? Og er det en vanskelig proces?


    3. Kommer der en DS 411? Jeg kan se at der findes både en DS 411J og DS 411+, men ingen DS 411....?


    4. Alternativt overvejede jeg at købe en DS 211 og så have 2 * 2TB installeret og så anvende en ekstern harddisk som backup for de filer hvor det er nødvendigt (det er ikke alt data hvor backup er strengt nødvendig). I så fald; hvor langsom er forbindelse til eksterne harddiske der er forbundet via USB-portene på synologys NAS-enheder?


    Jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare hvad der er fornuftigt at gøre for den prisbevidste bruger som samtidig sætter pris på høj performance.


    På forhånd tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

  • Hvilken model du skal vælge vil jeg lader være op til dig selv, Synology har vejl. hastigheder på deres side.
    Men jeg ville undgå Samsung F4EG diskene, medmindre du vil have en masse bøvl, de har en lang tråd kørende på deres fora. (de har tidl. været på deres kompatibilitets liste, men er fjernet igen).
    Personligt overvejer jeg en DS411+ med 4x Seagate (ST2000DL003) diske i.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • MEd de krav du umidelbart stiller til din NAS så er der ikke noget i vejen med at vælge en "J". Hverken SONOS eller filhentning (streaming) er noget der belaster ret meget på processoren. Problemerne og flaskehalsen ved "J" opstår når/hvis du vil køre mange server-fasciliteter samtidigt med at du henter mange torrents.


    Jeg har en 211J stående til almindelig filserver, iTunes server, "occasional" torrent og generel adgang til mine filer, og der er ingen ko på isen.


    Mht til en lokal web-server der vil flaskehalsen nok ofte være din internetfobindelse, samt hvis du skal køre meget tunge sider.


    /ask