Indlæg af Mikmik

    Tak for dit svar RTM


    Jeg har heldigvis fået liv i den igen efter jeg gik hele setup'et lidt grundigere igennem her til morgen. Efter jeg har haft det hele samlet og skilt igen har jeg mistanke om at det blot har været en løs forbindelse somewhere i setup'et.


    Anyway, så virker det i hvert fald igen, så jeg lukker hermed tråden. Jeg takker for dit input :)


    God weekend.


    Mvh. Mikkel

    Hej Tweak


    Jeg har lige siddet og rodet med vores nye router, da jeg pludselig kom til at skubbe lidt til strømstikket til vores Synology NAS hvorefter det sagde en klik-agtigt lyd og Synology'en bare slukkede. Nu kan jeg slet ikke starte den :-( Jeg har prøvet at koble strømstikket fra Synology'en og tilstlutte det igen uden held. Der sker intet når jeg trykker på tænd-knappen (der er ingen lys der blinker, ingenting der starter).


    Jeg har (heldigsvis) backup af det vigtigste, men der ligger stadigvæk ting på NAS'en som det ville være rart at have adgang til.


    Mit spørgsmål er således;


    1) kan jeg betragte NAS'en som værende afgået ved døden eller er det muligt at få liv i den igen?
    2) vil det være muligt at hive noget af data ud fra diskene (også selvom selve NAS'en er død)? Jeg havde to diske kørende i et RAID 1 setup...


    Ser meget frem til jeres hjælp.


    Mvh. Mikkel

    @ Puma: Nej, har ingen ps3 (overvejer dog at købe en til bl.a. at streame filerne fra synology'en samt til at spille naturligvis - men det er en helt anden sag :D)


    Renegger: Alle de trådløse enheder har haft problemer på et eller andet tidspunkt (nogen mere end andre), nogen gange er det på samme tid, og andre gange er det kun én af enheder. Det er dog lidt svært at vurdere da det er sjældent jeg anvender alle enheder på én gang ;)


    Men som jeg skrev så har jeg også oplevet at forbindelsen i hjemmenetværket virker fint (ipad kan streame fra synology'en), samtidig med at jeg ikke kan gå på nettet fra iPad'en. Det kunne for mig godt tyde på at det er selve forbindelsen til internettet (og altså ikke hjemmenetværket) der er noget galt med. Dog synes jeg omvendt også at oplevele at min stationær (som er forbundet til routeren med kabel) godt kan komme på nettet, selvom en af de trådløse enheder ikke kan. Det får mig til at mistænke kompatibiliteten mellem enhederne og den kryptering jeg har valgt på routeren (WPA/WPA2). Men jeg ved ikke hvordan jeg kontrollere dette?

    Hej Renegger


    Tak for forslaget.


    Der er vel en 4-5 andre trådløse netværk i nærheden, jeg ved ikke om det bliver betegnet som "mange"?


    Mht. valg af kanal har jeg sat routen til "auto" på både 2,4 og 5 ghz. Jeg har forbundet mine enheder til begge (men valgt 5 ghz som default). Men jeg vil da helt sikkert prøve at kigge lidt nærmere på dit forslag når jeg får tid :D


    Men kan andre trådløse netværk virkelig være årsag til at mit trådløse netværk bliver sat fuldstændig ud af drift i længere tid ad gangen?

    Hej alle på tweak


    Jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvorfor mit hjemmenetværk/internet er ustabilt. Når jeg er på med kabel er der (stort set) ingen udfald, men på de trådløse enheder er forbindelse lidt som vinden blæser: nogen gange er der fin forbindelse, og andre gange er det som om forbindelsen er fuldstændig forsvundet.


    Jeg har nu købt mig en Dlink DIR-855 (har på nuværende tidspunkt sendt to DIR-655 retur da jeg oprindelig troede at årsagen til ustabiliteten skulle findes her). Da jeg nu er på min tredje router (foruden den Buffalo Airstation jeg oprindelig havde) må det dog betegnes som ualmindeligt uheldigt hvis problemet er pga. fejl/ustabilitet på alle ovenstående routere.


    Jeg har sat mit trådløse op med WPA/WPA2 og har følgende enheder der gerne skulle kunne være på netværket samtidig:


    Forbundet med kabel
    - Stationær
    - Synology DS211
    - Sonos ZP90


    Trådløse enheder
    - Bærbar computer fra Zitech – ca. 3 år gammel
    - Bærbar fra Dell – ca. 2 år gammel (købt i USA)
    - iPad 2
    - HTC Desire


    Hvordan bør jeg trin for trin troubleshoote mit problem? Og er det utopi af mig at forvente et hjemmenetværk/internet uden udfald? Jeg har mistænkt "modemet" fra Telenor da jeg i går kunne streame musik og billeder fra Synology'en (trådløst) til iPad'en men kunne ikke gå på nettet fra iPad'en....


    På forhånd mange tak for jeres hjælp – det er virkelig værdsat J

    Hej alle på tweak.


    Jeg har i noget tid gået og overvejet at anskaffe mig en NAS. Har læst en række reviews og fulgt med her på forummet i noget tid. Generelt ser tendensen ud til at folk anbefaler Synology og har gode erfaringer med disse. Af hvad jeg har set og læst mig til synes jeg også at det ser fornuftigt ud.


    Jeg havde derfor overvejet en Synology DS 211J og muligvis mere interessant (pga. perfomance) DS 211. Havde tænkt mig at putte 2 * 2TB samsung F4 harddiske i til ca. 600 kr. pr. stk.(hvilket jeg læste blev anbefalet i en anden tråd).


    Efter at have tænkt lidt over det er jeg ked af at skulle ”nøjes” med 2 TB lagerplads i raid 1 eller på den anden side undvære sikkerheden raid 1 for at få 4 TB!
    Derfor har jeg kigget lidt mere seriøst på DS 411J og DS410. Jeg har dog en stribe spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med – men før vi kommer til det kan jeg jo lige liste mine behov (som er 100% til privat brug – dvs. relativt få antal brugere):


    - Lager & medie server (absolut det primære behov – og jeg ønsker høje overførelseshastigheder)
    - Ovenstående skal være tilgængeligt 24/7 uanset hvor i verden jeg er (og det skal være muligt at uploade filer til NAS’en – fx lidt a la drop box)
    - Skal kunne dele billeder med familie og venner så de kan hente dem fra NAS’en.
    - Skal kunne fungere med Sonos
    - Jeg er særligt interesseret i at flere brugere kan arbejde/streame/kopiere filer fra den på samme tid. Fx at jeg kan streame musik via Sonos (i Flac-format) samtidig med at jeg kan kopiere filer dertil uden at få grå hår på hovedet.
    - I fremtiden kunne det komme på tale at jeg begynder at lege med webpages (dog ikke et strengt krav)
    - Prøver at tænke på miljøet: så det skal være muligt at fintune hvordan den skal være tændt/slukket, samt hvor hurtigt den går i dvale. Endvidere skal den hurtigt komme til live igen når man forsøger at oprette forbindelse til den (men alt dette kan jeg forstå at Synologys modeller understøtter).



    Har egentlig ikke overvejet en prisgrænse, men inden for rimeligheden grænser og naturligvis så billigt som muligt. Mine spørgsmål er således:


    1. Hvor hurtig er DS411J? Er den hurtig nok? Jeg ved godt at dette er subjektivt, men (til dem af jer der har Synology’s J-serie) hvad er jeres fornemmelse? Bliver I ”irriteret” over at I ikke lige købte en større model?


    2. På Synologys hjemmeside står der at DS 410 kommer med DSM 2.3. Går ud fra at det er muligt at opdatere firmware til vers. 3.0? Og er det en vanskelig proces?


    3. Kommer der en DS 411? Jeg kan se at der findes både en DS 411J og DS 411+, men ingen DS 411....?


    4. Alternativt overvejede jeg at købe en DS 211 og så have 2 * 2TB installeret og så anvende en ekstern harddisk som backup for de filer hvor det er nødvendigt (det er ikke alt data hvor backup er strengt nødvendig). I så fald; hvor langsom er forbindelse til eksterne harddiske der er forbundet via USB-portene på synologys NAS-enheder?


    Jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare hvad der er fornuftigt at gøre for den prisbevidste bruger som samtidig sætter pris på høj performance.


    På forhånd tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

    Hej denully


    Kan funktionen sum.hvis (eller sum.if hvis du har en engelsk version) være en mulighed? Den summer over en række celler HVIS et given kriterie er opfyldt (i dit tilfælde skal kriteriet være at cellen skal være lig med "software"). Har dog ikke anvendt drop down-menuer i excel før, så skal ikke kunne sige om det kan blive et problem. Men mon ikke det kan lykkedes?


    Håber det kan hjælpe dig :-)


    Mvh. Mikkel

    Hej Lauge


    ja, har godt overvejet muligheden og har kigget på selve bundkortet såvel som manualen. Den eneste jumper jeg kan finde er noget "Clear RCT Ram" (ifølge manualen). Så heller ikke dette forslag synes som min løsning, desværre ;( Men tak for buddet ;)



    Er det virkelig umuligt at slukke for strømmen til USB-portene?


    Mvh. Mikkel

    Hej Sam


    Ja, okay, det kan jeg naturligvis godt se. Problemet er bare at computeren ikke skal tilsluttes elspareskinnen. Ideen er at computer skal tilsluttes et seperat strømstik således at selve computeren aldrig får cuttet strømmet, se evt. denne skitse: http://www.lavprisvvs.dk/image…T-ELSPARESKINNE-USB-p.jpg


    Om ikke andet er det rigtig at jeg naturligvis kunne lave en anden opsætning hvor at det fx. var min skærm der styrede om elspareskinnen var tændt/slukket. Problemet med dette er dog at jeg således ikke kan bruge min fjernbetjening til Antec Veris uden at skulle hen og tænde for (fx.) skærmen først - og så er ideen med en fjernbetjening ligesom gået tabt ;(
    Edit: Fjernbetjeningen kan også tænde computeren.


    Bottom line: jeg ville blive utrolig glad hvis der var nogen der havde erfaring med at slukke for strømmen til USB-portene i bios og kunne hjælpe mig :)


    Endnu en gang mange tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

    Hej tweakere


    Tak for svar so far...


    Som jeg skrev i starten af tråden så var bios stedet jeg ville lede. For at være helt konkret så har jeg (bl.a.) følgende indstillinger jeg kan vælge i bios:


    -> power
    -> APM Configuration
    -> Restore on AC Power Loss [Power on/Power off/auto]
    -> Power on From S5 By PME# [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By Ring [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By PS/2 KB/MS [Disabled/Enabled]
    -> Power on From S5 By RTC Alarm [Disabled/Enabled]


    Umiddelbart ville jeg mene at en af ovenstående ville være mit bedste bud på at slå strømmen fra ved shutdown, men jeg har efterhånden prøvet at have alle indstillingerne i både disabled og enabled uden held! :( Er det det forkerte sted i bios jeg leder?


    Derudover kan jeg finde følgende USB-konfigurationer i bios:


    -> advance
    -> USB Configuration
    -> USB Functions [Disabled/Enabled]
    -> USB 2.0 Controller [Disabled/Enabled]
    -> Legacy USB Support [Disabled/Enabled/Auto]
    -> USB 2.0 Controller Mode [Hispeed/Fullspeed]


    Jeg ville blive meget glad hvis i kunne være mere specifikke mht. hvilken indstilling der skal konfigureres i bios? Anyone??


    @ Gehenna: Har købt en elspareskinne (dog af andre grunde) - kan ikke se hvordan den skulle løse problemet med strøm til interne/eksterne USB-porte? Det kan slukke for min skærm, eksterne harddisk, mm., men da ikke hardware der udelukkende er koblet til USB-porten - i så fald må du meget gerne forklare hvordan - så ville jeg blive meget glad :P


    Endnu en gang tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

    Hej Tweak


    Jeg har et problem idet at mit bundkort føder alle USB-portene med strøm selv når computeren er slukket. Det betyder at de USB-produkter jeg har koblet til computeren lyser og er "tændt" når computeren er slukket. Jeg har både interne og eksterne USB-porte i brug og det gælder for dem alle. Dette vil jeg meget gerne have slukket dels pga. strømforbruget/miljøet og dels pga af irritationsmomentet! :crazyeyes:


    Jeg har i nogen tid nu forsøgt mig lidt frem med at rode i bios, men uden held. Jeg har et ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6 bundkort (AM3 socket). Jeg bliver heller ikke meget klogere af at læse manualen - især afsnit 2.4.6 og 2.5 har jeg kigget grundigt på, men uden at haft held til at slukke for strømmen i USB-portene når computeren er slukket. Manualen kan findes her http://support.asus.com/download/download.aspx


    Jeg ved godt at jeg "bare" kan slukke for strømmen på kontakten men denne løsning er jeg ikke tilfeds af flere grunde: (1) kontakten sidder godt gemt i hjørnet under skrivebordet og, (2) jeg har installeret en Antec Veris (med fjernbetjening) og så ryger hele formålet med fjernbetjeningen hvis man alligevel skal hen og tænde for en kontakt.


    Håber virkelig at nogen af jer derude har erfaring med dette og kan hjælpe mig.


    På forhånd tak for hjælpen.


    Mvh. Mikkel

    Okay, vil forsøge at lave en bootable USB så :)


    Vil meget gerne have lidt hjælp til dos-kommandoerne til at ændre mac-adressen. Det eneste jeg har at holde mig til lige pt er som jeg skrev i starten:


    DMI236 /o 1"XXXXXXXXXXXX", men går ud fra at jeg skal skrive nogle kommandoer inden??


    Mvh. Mikkel

    Hej Tweak


    Jeg har oprettet en tråd herinde for et par dage siden mht. en bios opdatering som gik galt (se evt. tråden her:
    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=125849&sid=)


    Anyway, det lykkedes at få liv i Bios chippen ved hjælp af biosfix.dk :)


    Nu kommer så næste problem! Det ser ud til at den version af ASUS' bundkort har et problem med de nye bios-versioner således at netkortet ikke virker - giver følgende fejlmeddelelse under enhedshåndteringen: "This device cannot start (Code 10)"


    Jeg har søgt rundt omkring på nettet omkring dette problem, og det ser ud til at andre også oplever dette problem. Jeg er desuden ikke interesseret i at nedgradere min bios (net-kortet virkede uden problemer før bios-update), da jeg har AMD's hexacore, hvilket kræver en nyere bios-version!


    Jeg fandt dog mulig løsning, jeg har bare brug for lidt hjælp til hvordan jeg rent teknisk udfører denne løsning. På denne side:
    http://vip.asus.com/forum/view…033954046&page=2&count=16
    er der en med samme problem som mig. Han har dog fundet en løsning (se post #13). Han skriver:


    I used a tool called DMI236.EXE and ran it from a bootable USB stick with DOS on it as follows:


    DMI236 /o 1"XXXXXXXXXXXX"


    Jeg har hentet DMI236.EXE - mit spørgsmål er således hvordan jeg laver en "bootable USB" med DMI236.EXE?? Og hvordan kører jeg så programmet fra dos? Går ud fra at jeg skal genstarte og boote fra en USB??


    Håber virkelig der er nogen der kan uddybe processen lidt for mig....


    På forhånd tak for hjælpen


    Mvh. Mikkel

    Hej RTM


    Jeg har prøvet med "ASUS CrashFree Bios 3", men uden held. I manualen (og de steder jeg har læst mig til på nettet) står der at (i tilfælde af en beskadiget bios) skal fremkomme en meddelelse med "Bad BIOS checksum". Jeg har tjekket at den nødvendige fil (M4A785TV.rom) ligger i roden på den medfølgende CD og jeg har sågar fundet en video der viser hvordan Asus crashfree bios 3 skal anvendes, så jeg synes at jeg har fint styr på fremgangsmetoden!


    Problemet er dog at i mit tilfælde er skærmen bare sort og der sker ikke noget. Har læst mig til at den sorte skærm kan skyldes grafikkortet (ved ikke lige hvorfor), og at dette skal fjernes for at crashfree bios starter - hvilket jeg også har prøvet uden held. Så jeg er lidt lost med what to do!


    Det virker til at det er en nemmere løsning at sende chippen til biosfix.dk - han har allerede skrevet at han sagtens kunne hjælpen (endnu en gang tak til baloo for tippet :-) )


    Til alle jer andre: tak for at i gad at tage jer tid og komme med input ;-)



    Mvh. Mikkel

    Hej


    Jeg vil prøve at pille chippen ud og sende den til Biosfix.dk - ved ikke hvad jeg ellers skal gøre og det er trods alt billigere end at købe et nyt bundkort!


    Mange tak for hjælpen :rules:


    Mvh. Mikkel

    Hej Tweak


    Jeg har for et par dage siden oprettet denne tråd:
    http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=125748&sid=


    Delene er købt og systemet blev samlet og windows 7 (64-bit) blev installeret smertefrit.


    Nu kommer mit problem; Hvordan opdaterer jeg BIOS? Mit bundkort er et ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6, Socket-AM3


    Jeg søgte lidt rundt på nettet og fandt frem til at ASUS har lavet en windows baseret applikation - en såkaldt Bios update utility (se følgende link: http://support.asus.com/techni…ments_content.aspx?no=714)


    Jeg forsøgte at opdatere til den nyeste version af bios ved at anvende ovenstående program. Under processen kommer en fejlmeddelelse (jeg kan ikke huske fejlmeddelelsen!). Jeg forsøgte at køre programmet igen hvorefter dette ikke kunne starte op med beskeden om at der ikke kunne finde en bios version.


    Problemet er at nu kan jeg slet ikke starte computeren! Skyldes dette at mit bundkort nu slet ikke har en bios installeret?? og endnu vigtigere; hvad kan jeg gøre for at løse problemet?


    Håber virkelig at nogen af jer kan hjælpe mig....


    Mvh. Mikkel