Støjsvag køling

• Halløjtaler Tweak folk.

Jeg er spritny her på siden, så i må lige bære over med mig, hvis jeg gør noget forkert ;)

Og så til sagen..

Jeg er ved at være godt træt af at høre på den spektakel kasse under mit skrivebord der summer konstant. Når først man lægger mærke til lyden, vil den bare ikke forsvinde, og kommer bare til at virke endnu højere.

Derfor søger jeg råd hos jer, der ved noget om emnet.

Det handler simpelthen om at jeg skal have en anden form for køling i computeren, der ikke larmer, eller blot er MEGET stille.

Computeren er en Fujitsu Siemens Scaleo P med en Quad Core Q6600 2.40 GHz cpu. Samt et Ati Radeon HD5750 grafikkort.

Jeg forestillede mig lidt noget vandkøling, på hele lortet. Både Cpu, Chipset og grafikkort.

Hvad ville i foreslå? Det behøver ikke koste trekvart bondegård, tværtimod ;)

Håber I har tid at hjælpe :)

Mvh. Thomas W. Karstenskov

• Hvis du ikke skal overclocke systemet, så er gansek almindelig luftkøling skam helt fint og ligeså lydløst til langt mindre penge :)

Find lige ud af om det er din strømforsyning eller kabinetblæsere, der giver lyden, for så skal dette også skiftes.

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

Rettet en gang, sidst af Renegger ().

Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvis du ikke skal overclocke systemet, så er gansek almindelig luftkøling skam helt fint og ligeså lydløst til langt mindre penge :)

Find lige ud af om det er din strømforsyning eller kabinetblæsere, der giver lyden, for så skal dette også skiftes.

Yup - du må igang med finger-metoden. (Sæt fingeren på akslen og ikke ind i vingerne - det kan gøre nas :9xo ) Men stop blæserne én efter én og find ud af hvilken der larmer. Hvis dine blæsere eller kølere er meget støvede, så rengør dem. Enten med mund-til-xxxx metoden eller med en støvsuger. Skidt på vingeprofilerne skaber udnødvendig turbulens = støj. Og støv på køleprofiler giver nedsat køleevne og dermed højere blæserhastighed. (hvis blæserne vel og mærke er temperaturstyret)

Smid evt et billede af dit kabinet med indmad. Kunne godt tænke mig at se opbygningen. :)

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• Nu bliver jeg jo lidt i tvivl :b

Er I sikre på at man kan få luftkøling der ikke støjer?

Jeg har lige haft lyttelapperne nede ved hver enkel blæser, og der er ikke nogen af dem der skiller sig ud, mht. til larm, der er nogenlunde det samme der kommer fra alle sammen.

Jeg overdrev måske en lille smule i indlæget med hvor meget den larmer. Men jeg bruger ofte computeren til at afspille film på mit fjernsyn. Og når man er på vej i seng, og computeren skal stå tændt natten over, kan det godt være svært at falde i søvn, fordi den står og summer.

http://peecee.dk/upload/view/289388
    http://peecee.dk/upload/view/289389

Sådan ser computeren ud. Ikke meget plads, men i tilfælde af at der ikke skulle være plads til nyt kølingssystem, har jeg et hightower jeg kan skifte til, så det er intet problem.

Den store blæser burde jo egentlig være støjsvag, men jeg synes stadig den rumler lidt for meget.

Hvad synes I?

• En Noctua NH-D14 er meget stille, selv på 12V hvor den køre max rpm, og den levere sindsyg køling for en aircooler. men den er meget stor, så der skal være plads i dit kabinet, og hvis du har meget høje heatsinks på dine ram kan det være et problem. Du vil også kunne få et mere end pænt overclock med den køling den levere.

Til dit grafik kort er Thermalright Shaman nok den mest lydløse køler du kan få som også giver utrolig god preformance, men om den passer på dit kort ved jeg ikke, den passer på en 5850 ihvertfald.

Hvis du går en del op i lydløs computer ville jeg nok tage at købe et med lyd isolering.

Fra hvad jeg kan se er din PSU et noname brand(kan ikke se hvad mærke pga dårlig opløsning på billede), hvilket næsten altid betyder den ikke er specielt lydløs, eftersom dit system ikke er så vildt igen kan du til en rimlig penge finde en 550-650W strømforsyning der ikke larmer fra et anerkendt mærke.

Vil anbefale http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=397210

Har selv 950W versionen af denne serie og det ihvertfald ikke PSU'en der larmer, men os svært at høre noget når først mine to 6950 går amok :crazyeyes:

Cpu: i5 2500K @ 4.5ghz
    Motherboard: Asus Sabertooth
    Cooler: Noctua nh-d14
    Ram: 8gb Mushkin Redline @ 1866mhz 8-9-7-24
    Gfx: 2x Sapphire 6950 2gb shaders unlocked @ 900/1325