NAS server - hvad med billeder?

  • Jeg tænker på at få mig en NAS så mine filer kan nås fra alle mine enheder (En stationær PC, en bærbar PC, en Macbook, DLNA enheder og evt. smartphones) og samtidig beskytte dem i et RAID (2 diske).


    Video og almindelig fildeling er rimeligt dækket når man googler på det, men der er ikke mange der skriver om deling a billeder?


    Vi har nok 10 GB digitalfotos som ligger lidt på min PC og på min kones bærbare og måske et par mapper på min Mac. Hvordan samler man det i et billed-admin-program á la Picasa (som ikke virker med flere brugere) på en NAS?


    Er der nogen der har erfaringer med at dele billeder på en NAS? Nogen anbefalinger måske endda?


    Takker


    Thomas

  • det kommer meget an på hvad du vil med det :)


    jeg har selv Plogger kørende som billed webdel og twonky som DLNA server (dog ikke med billeder lige nu), men de kan tilføjes ok nemt.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2