Indlæg af wolle2000

    Jeg tænker på at få mig en NAS så mine filer kan nås fra alle mine enheder (En stationær PC, en bærbar PC, en Macbook, DLNA enheder og evt. smartphones) og samtidig beskytte dem i et RAID (2 diske).


    Video og almindelig fildeling er rimeligt dækket når man googler på det, men der er ikke mange der skriver om deling a billeder?


    Vi har nok 10 GB digitalfotos som ligger lidt på min PC og på min kones bærbare og måske et par mapper på min Mac. Hvordan samler man det i et billed-admin-program á la Picasa (som ikke virker med flere brugere) på en NAS?


    Er der nogen der har erfaringer med at dele billeder på en NAS? Nogen anbefalinger måske endda?


    Takker


    Thomas

    Vi er en mindre grafisk virksomhed, der dagligt modtager mange, større filer fra mange forskellige kunder. Derfor har vi selvfølgelig en FTP server, men en temmelig mangelfuld en af slagsen. Vi har en dedikeret server kørende med Windows 2003 Web edition, hvor vi har sat styresystemets egen FTP server op.


    Vi har oprettet en del konti til de mest faste kunder, mens resten enten kan logge ind på en ”public” konto eller tilgå en konto via vores hjemmeside som er kun-upload.


    Det virker mildest talt ikke særligt godt… En del kunder glemmer at de har en konto og begynder at bruge web-interfacet. Andre bliver sure over at de filer som de uploader, kan ses af andre kunder i ”public”-mappen. Langt mere irriterende er det at web-interfacet ikke virker for alle brugere/browsere/OS’er så de enten ikke kan connecte, eller de ender ude i roden og kan se alle de mapper vi har oprettet til de forskellige konti. Dvs. de kan se navnene på vores faste kunder!


    Jeg er ved at indse at Microsoft’s FTP-server nok ikke er den mest avancerede der findes, men hvad skal vi så vælge? Det må gerne koste penge, men ikke en formue.


    Er der nogen der kender/har erfaring med en FTP server som vil kunne bruges i vores firma?


    - Selve serveren skal stadig køre på Windows 2003.


    - Nem oprettelse af konti.


    - E-mail advisering af nye uploads.


    - Én konto logger ind på én bestemt mappe (og kan ikke gå tilbage og se roden af serveren)


    - Mulighed for http-interface til upload i unikke FTP-mapper.
    (Her mener jeg, et interface vi kan sætte på vores hjemmeside, hvor kunder kan gå til, indtaste kontaktoplysninger, tilbudsnummer, kommentarer, samt vælge den eller de filer som skal sendes. Filerne bliver så uploadet til en mappe med et unikt nummer/navn så de ikke bliver blandet sammen med andre kunders filer. Samtidig bliver oplysningerne og nummer/navn sendt til en ordrestyrer hos os.)


    - Det skal virke for alle styresystemer, PC/Mac og forskellige browsere.


    På forhånd mange tak for alle input.


    Thomas
    Digitaltrykkeriet A/S