Jumbo Frames

  • Hej


    Jeg har anskaffet mig en buffalo duo nas server.


    Jeg har den til at arbejde sammen med en macbook pro late 2008, men jeg synes at det går langsomt når jeg skriver til disken. Når jeg kigger under airport på min mac, kan man ikke sætte mtu højere end 1500. Er dette fordi mit modem ikke understøtter jumbo frames, eller er det min mac?


    Hvis det er modem, er der så nogen der har et bud på hvilken router med både gigabit net og jumbo frames?

  • Hvis du prøver at sætte MTU op på din Airport og den nægter, så er det jo nok dén (Din Mac) der ikke kan understøtte Jumbo Frames? Prøv evt. at google din mac model sammen med jumbo frames og se om det giver en forklaring.


    Har selv en N-Finiti Router fra Buffalo som fint kører med en MTU på 9000 (hvilket min NAS er ganske glad for)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jamen når jeg kigger under ethernet så kan jeg ændre den til 9000, men jeg kan som sagt ikke med airport.
    Jeg synes at jeg har læst at dette ikke er en mulighed hvis ens udstyr fek.s. mit modem ikke understøtter JF

  • Lad mig forstå. Du har mere end en maskine og derfor en router på netværket ikke? Kan den opsættes til Jumbo Frames? Hvis den kan så ligger problemet på MAC'en - hvis den ikke kan så ligger problemet i din router.


    Uanset hvad får du intet ud af den større MTU medmindre at PC, Router og eventuelt anden PC/NAS alle kan køre med Jumbo Frames.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej, jeg har kun en. Jeg har en router/modem i et jeg har fået fra yousee.
    Jeg fandt lige en manual til min router. Under internet connections står der WAN MTU size = 1500. Så understøtter den nok ikke JF.

  • Ud fra hvad jeg kan læse på wikipedia om Apples Airport (LINK) er det udelukkende wireless teknologi.


    Jumbo frames har kun relevans på gigabit ethernet(dvs kablet) forbindelser, det er derfor det ikke virker.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet en gang, sidst af RTM ().

  • Så dvs at når jeg kan ændre mtu til 9000 under ethernet, så burde min macbook undersøtte jumbo frames, hvis jeg smider et kabel i? Og hvis ikke, burde det være min router, der skal udskiftes? :D

  • Tjaa... jeg har meget lidt erfaring med MACs, men umiddelbart ser det ud til at dit netkort understøtter det.


    Men... jumbo frames er kun på gigabit ethernet(desværre er det ikke engang alle gigabit switche der understøtter jumbo frames), så hvis det ikke er en gigabit switch i din router, kan du ikke bruge jumbo frames.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Ja så er der jo kun en vej frem, at prøve det af ;)


    Hvis du ikke er klar over det, skal du også ændre opsætningen på din NAS til at bruge jumbo frames.


    Uanset hvad bør det at du kabler computeren op forøge hastigheden på overførsler fra NASen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.