Gamer pc opsætning

  • Hej folkens


    Jeg har pt. en bærbar HP pavilion dv9000 som er 3-4 år gammel og den duer simplenthen ikke til at game på. Så skal have mig en stationær computer hvor jeg skal kunne game på og den må gerne kunne holde nogle år (med et par opgraderinger). Har selv siddet og læst diverse forums og 'guides', men har ærlig talt ikke meget forstand på det. Men her er hvad jeg er kommet frem til med et budget på 5-6000kr.



    Bundkort: Gigabyte GA-EX58-UD3R - 1239,00
    Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 460 Synergy Edition (768 MB) - 1268,00
    Processor: Core i7 I7-950 8 MB (Intel Boxed) (Varmeafleder) - 2049,00
    Størmforsyning: EPS-750W Ultra Silent - 348,00
    Harddisk: WD Caviar Blue WD5000AAKX 500 GB - 315,00
    RAM: Kingston HyperX Genesis 2 x 2 GB - 433,00
    CPU køler: ZALMAN CNPS 10X Performa - 259,00
    Kabinet: MM Case Corona CO11 - 253,00


    I alt - 6164,00


    eller


    Bundkort: ASUS P7H55 - 763,00
    Processor: Core i5 I5-750 8 MB - 1348,00
    og resten som længere oppe


    I alt - 4987,00


    Er fuldstændig ligeglad med kabinet, hardisk vil blive opgraderet hurtigt og strømforsyning skal bare kunne levere nok til at trække systemet.


    Skal ikke spille 3d spil, men nogle spil jeg kunne forestille mig at jeg vil have gang i er:
    WoW Cataclysm
    Cs 1.6
    Far Cry 2
    BF Bad company 2
    Modern Warface 2
    Black Ops
    Diablo 3 (Når det engang udkommer)
    Og lign. spil


    Nogle forslag til andre setup's? eller noget der skal ændres så tingene vil passe/arbejde sammen? (Synes selv jeg har tjekket om de forskellige ting passer sammen)


    På forhånd tak for jeres svar!

  • Selve dit build er okay til de spil du skal spille, men der er dog en ting jeg vil sætte finger på(Som jeg også selv har fået at vide) Den PSU der leverer ikke nok strøm og hvis jeg kender den helt korrekt så er det en Energon 750W PSU og PSU'en er den vigtigste del i din computer. Hvis den går ned gør hele dit system også, så hellere købe en for omkring 300kr mere som leverer den strøm den siger og som er sikret mod overstrøm og det hele så du undgår at stå med en sammenbrudt computer(Jeg siger ikke det sker, men det kan det) Ellers er der sku ikke noget at sige, kun at det er et fint build til det du skal bruge det til

  • Hvis du skal køre med socket 1366 skal du også bruge tripple channel ram så du kunne vælge nogle som disse i stedet for Kingston HyperX 3x2 GB PC3-16000 / 2000MHz C9 eller Mushkin 3 x 2 GB PC3-12800 / 16000MHz C6 og husk lige at sikre dig at du får rev 2.0 af dit bundkort (der forresten skulle være et glimrende board).


    Skift til en strømforsyning fra et "rigtigt" mærke som fx denne fra Corsair, jeg ville dog vælge en lidt større hvis du har tanker om at køre SLI i fremtiden, men til dit nuværende setup vil den være rigeligt.


    Hvis du vælger at køre med 1156 ville jeg skifte til I5-760 da den koster det samme som 750 så ingen grund til ikke at gøre det, og den skulle fungere fint til en gaming comp.


    GFX er i den lave ende for en moderne gaming comp, men ikke desto mindre et super kort til prisen og de yder også rigtig godt i SLI hvis du senere hen føler at du har brug for lidt mere power.

  • Noget der er vigtigt når man kigger på PSU'er så er det faktisk lige så meget om det er en "true power" PSU som rent faktisk levere varen eller ikke, så det næsten fløjtende ligegyldig om den er på 520W eller på 1200W... problemet med "billige" PSU er at de langt fra levere det som "750W" lyder til at være...


    Jeg har en ældre Chill innovation 520W True power PSU som den gang var forholdsvis dyr og den levere stadig nok strøm til mit system der kan ses i sig...


    Lang historie kort, spar ikke penge på den PSU ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Rigtigt nok skal du vælge en bedre PSU, men der er INGEN grund (udover SLI) til at have SÅ meget kraft :) Det er en af de ting jeg fortryder ved mit build. Du kan sagtens klare dig med fx 600W ell. lign.


    En god Corsair PSU er at anbefale, men lad være med at vælge "TX" serien, da de ikke er modulære, hvilket betyder at du får en fandens masse kabler i dit kabinet og det ser ikke så fint ud :/ Desuden ødelægger det airflow.


    Husk triple channel RAM, men igen så er der ingen grund til at vælge fx HyperX. Et sæt Value RAM eller XMS3 er også helt fine. Desuden så er alt over PC3-10600 kun til overclocking med den CPU. Hvis du ikke skal OC, så spar pengene på rammene.


    Jeg vil anbefale at opgradere din køler til en Corsair H50. Det er penge der er MEGET godt givet ud, da den foruden at virke rigtigt godt også er lille og lydløs (næsten)


    Prøv at brug lidt flere penge på et ordenligt kabinet. Kabinettet er ikke bare udseendet af PC'en, det er også noget af det der spiller en afgørende rolle i om dit airflow bliver godt nok (og det betyder meget for levetiden af dine komponenter)


    GTX 560 er lige på trapperne, måske det kan være noget med en lille gratis upgrade af grafikken, blot ved at vente? Jeg kender ingen specs, men hvis man skal tro på statistikken, så bliver prisen den samme og ydelsen bedre.


  • Triple channel RAM er har faktisk ikke noget med rammene at gøre :) Alle RAM kan bruge. Du skal bare bruge et antal DIMM's der er deleligt med 3 :) (3 eller 6)


    Når virksomheder producerer RAM, så tester de dem på en fast måde og vælger derefter hvilke der skal køres ved hvilken hastighed (afhængigt af hvordan de har klaret testen). Så derfor kan du fx ved Corsair få 4 forskellige slags RAM, som i bund og grund er de samme, men bare i forskellig kvalitet. Du kan lige få en hurtig guide til hvad du skal kigge efter:


    Gode
    Corsair Dominator
    Kingston HyperX T1 og H2O (H2O er vandkølet - husk det)


    Mellem middel og gode
    Corsair Vengeance
    Kingston HyperX


    Middel
    Corsair XMS3
    Kingston HyperX blue


    "Dårlige" (stadig gode, men u know)
    Corsair ValueS
    Kingston ValueR



    Det hele er bare et eksempel og det er mest for at sætte det lidt mere overskueligt op :)
    Med mindre du går efter at din case skal være helt fin og fornem, så går efter XMS3 eller de normale HyperX RAM

  • Det forstod jeg ikke så meget af, men for at komme tilbage til spørgsmålet.. Kan de ValueRam fra Kingston så bruges til at starte med? Vil selvfølgelig få fat i nogle hyperx senere, men lige her de første par måneder, er det så ikke okay?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af tuzzeladen
    Det forstod jeg ikke så meget af, men for at komme tilbage til spørgsmålet.. Kan de ValueRam fra Kingston så bruges til at starte med? Vil selvfølgelig få fat i nogle hyperx senere, men lige her de første par måneder, er det så ikke okay?


    Du kan sagtens køre med dem, ingen problemer i det. Det som du betaler for ved at vælge dyrere ram, er lavere timmings, højere Hz og til dels mere OC potentiale. Du kan sagtens bruge value ram til din maskine.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Du kan bare smide de billigste acceptable RAM i. Du kommer slet ikke til at mærke en forskel. Det er kun hvis du er helt vild efter OC og benchmarks at du vil se en forskel. Personligt havde jeg valgt Kingston Value RAM, da de kommer med en god garanti :)